خط‌آهن چابهار-زاهدان مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است/ پیشرفت ۴۸ درصدی پروژه/ پیش‌بینی تکمیل پروژه تا ۱۴۰۰

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از پیشرفت ۴۸ درصدی عملیات اجرایی خط ریلی چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد:  این پروژه در راستای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال ۸۹ آغاز شد.

وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه تا سال ۹۳ کمتر از یک درصد بوده و فقط یک شروع اولیه داشتیم اما از سال ۹۳ با توجه به اهمیت خاصی این پروژه و قرارداد دوطرفه، شرایط بهتر شد و روزبه‌روز کارگاه‌ها شکل گرفتند و عملیات اجرایی قطعات به‌تدریج آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه به جرات می‌توان این پروژه را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست، افزود: هم‌اکنون پروژه در هشت قطعه حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کل پروژه ۶۲۸ کیلومتر است و تا امروز حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه‌‌شده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه این پروژه با سرعت خوبی پیش می‌‌‌‌رود، پیشرفت عملیات در بخش زیرسازی را بیش از ۶۳ درصد عنوان کرد و گفت: عملیات ریل‌‌گذاری حدود سه ماه پیش از سمت زاهدان شروع شد که تا به امروز ۳۲ کیلومتر از این عملیات انجام شده است.

خطیبی بیان کرد: امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، ریل‌‌گذاری از سمت چابهار نیز شروع شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به تمام برسد.

وی گفت: منابع مالی مورد نیاز این پروژه از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است که طبق مصوبه و مجوز مقام معظم رهبری، مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه به این پروژه تخصیص داده شد. از این مبلغ تاکنون حدود۱۰۰ میلیون یورو دریافت و هزینه شده است و ۲۰۰ میلیون یوروی دیگری هم که معادل هشت هزار میلیارد تومان است، به‌تدریج دریافت خواهیم کرد.

کد خبر 989951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha