۱۳۰۰ پرونده تخلف گران فروشی و آزاد فروشی برای واردکنندگان نهاده‌ها در گیلان تشکیل شد

علی‌اکبرنژاد با بیان اینکه مرغداران گیلانی مجبور شدند ۵۰ درصد نهاده‌ مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند گفت: هزار و ۳۰۰ پرونده تخلف گران فروشی و آزاد فروشی برای واردکنندگان نهاده‌ها در گیلان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «میرحجت علی اکبرنژاد» امروز(پنج‌شنبه 15 آبان) کمبود نهاده‌های دولتی و تأمین 50 درصد از نیازهای صنعت پرورش مرغ از بازار آزاد را از جمله عوامل موثر در افزایش به یکباره قیمت مرغ در گیلان خواند و اظهار داشت: هزار و 300 پرونده تخلف برای واردکنندگان نهاده‌ها در گیلان تشکیل شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در مورد اینکه چه اتفاقاتی رخ داد که قیمت مصوب مرغ از هرکیلوگرم 14 هزار و 500 تومان به 19 هزار و 100 تومان رسید عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور اخیرا مصوبه‌ای ابلاغ کرده و قیمت تمام شده مرغ را به حدود 13 هزار و 100 تومان و برای مصرف‌کننده به 19 هزار و 100 تومان رسانده است.

 

علی اکبرنژاد گیلان را تولیدکننده عمده مرغ در کشور و از استان‌های پیشتاز در این زمینه اعلام کرد و با تاکید بر اینکه ماهیانه ظرفیت جوجه‌ریزی استان حدود 9 میلیون قطعه است تصریح کرد: ماهانه در گیلان حدود 14 تا 15 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که 50 درصد آن مصرف خود استان شده و مابقی صادرات می‌شود.

 

وی نوساناتی که در قیمت ارز، تخصیص ارز و نهاده‌های دام و طیور در سطح کشور اتفاق افتاده است را مورد اشاره قرار داد و افزود: در مقاطعی از زمان روند ارسال نهاده‌های دام و طیور از بنادر جنوبی کشور دچار وقفه شد و به همین دلیل نهاده به موقع به دست مرغداران استان گیلان و صاحبان واحدهای پرورش مرغ نرسید.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه این سازمان از یکم آبان امسال چیزی حدود 60 تا 70 درصد سویای مورد نیاز و 50 درصد ذرت مورد نیاز صنعت طیور را به قیمت مصوب دولتی تأمین کرده است افزود: به همین علت مرغداران مجبور شدند مابه‌تفاوت سویا و ذرت مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنند.

 

علی اکبرنژاد افزایش هزینه تمام شده تولید مرغ به علت قیمت آزاد نهاده‌های خوراکی طیور را مورد توجه قرار داد و در مورد اینکه چرا در بازار آزاد نهاده به وفور موجود است و در بخش دولتی کمبود وجود دارد  ابراز داشت: تخلف شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها در این امر موثر است زیرا تاخیر در تحویل باعث می‌‌شود که برخی از این فرصت سوء استفاده کنند.

 

وی کشورمان را یکی از کشورهای عمده واردکننده نهاده‌های دامی خواند و با تاکید بر اینکه از زمانی که ارز دولتی برای نهاده سویا و ذرت اختصاص یافت مقداری سوء استفاده‌ها زیاد شد اذعان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود کنند از طرفی جهاد کشاورزی تمام تخلفات واردکنندکان نهاده‌ها را به مراجع ذیصلاح اعلام کرده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان از تشکیل حدود هزار و 300 پرونده تخلف گران فروشی و آزاد فروشی برای واردکنندگان نهاده‌ها در استان خبر داد و با بیان اینکه پرونده‌های مذکور در مراجع قضایی در حال بررسی هستند گفت: قیمت مرغ در گیلان خیلی پائین‌تر از استان‌های همجوار بوده و در استان‌هایی مانند تهران و قزوین حتی تا 5 هزار تومان گرانتر است.

 

علی اکبرنژاد با اشاره به اینکه 220 تن مرغ مورد نیاز مردم به قیمت مصوب 19 هزار و 100 تومان با کمک دستگاه‌های نظارتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در تمام نقاط استان گیلان توزیع شده است عنوان کرد: البته باز هم تخلفاتی در بخش خرده‌فروشی مرغ وجود دارد که لازم است دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و برای آنان پرونده تشکیل دهند.

 

وی با بیان اینکه در گیلان هیچ مشکلی از بابت تولید مرغ وجود ندارد و تنها مسئله این است که در راستای ادامه چرخه تولید باید نهاده‌های بخش کشاورزی به موقع به دست تولیدکنندگان برسد خاطرنشان کرد: تا به امروز با کاهش تولید مرغ در گیلان مواجه نبودیم و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

 

کد خبر 990148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha