خمره تاریخی در ابراهیم آباد اراک کشف شد

مرزبان از کشف یک خمره مربوط به دوره سلجوقیان در ابراهیم آباد کهنه از توابع اراک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، «مصطفی مرزبان» با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری آثار تاریخی و باستانی در جمع خبرنگاران از کشف یک خمره مربوط به دوره سلجوقیان در ابراهیم آباد کهنه خبر داد و گفت: به دنبال فعالیت های کشاورزی در محوطه ابراهیم آباد کهنه یک خمره دوره سلجوقی سر از خاک بیرون آورد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: این خمره در پی انجام شخم زنی در محوطه ابراهیم آباد کهنه و اطلاع رسانی از طرف مسئولین محلی مورد بررسی قرار گرفت و با تمام جزئیات طی بازکردن اطراف آن و یک فعالیت باستان شناسی یک روزه از زیر خاک بیرون کشیده شد.

 

وی با بیان اینکه خمره مذکور با لعاب گلی نخودی رنگ و تزئینات افزوده مارپیچی تزئین شده است خاطر نشان کرد: این خمره 1متر و 20 سانتی متر ارتفاع و قطر آن در ناحیه شکم حدود یک متر است.

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این خمره یکی از شواهد منقول برجای مانده از محوطه باستانی ابراهیم آباد است که به منظور مرمت و نگهداری به موزه آب انبار ابراهیم آباد انتقال داده شد.

 

مرزبان ادامه داد: این کوزه در هنگام شخم زنی آسیب دیده که بعد از مرمت برای بازدید عموم در پایگاه  جهانی قنات ابراهیم آباد به نمایش در آید.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: محوطه ابراهیم آباد کهنه یکی از محوطه های تاریخی استان مرکزی است که آثاری از دوره آل بویه تا صفوی را در خود دارد.

 

وی با بیان اینکه هر چند بخش عمده این محوطه توسط اهالی در اوایل سالهای دهه 70 تسطیح شده است، اضافه کرد: با این وجود محوطه و گورستان کنار آن مربوط به دوره تیموری و صفوی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در همین راستا مستند سازی، تهیه پرونده ثبتی و ثبت اثر مذکور در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی حفظ و حراست از آثار ملی و تاریخی را امری ضروی دانست و بیان کرد: این آثار بیانگر گذشته و فرهنگ و آداب رسوم ما هستند و باید به نسل های بعدی انتقال داده شوند.

کد خبر 990255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha