زباله سوزی؛ شعله هایی بر قلب محیط زیست

در یک ماه اخیر شاهد وضعیت نامطلوب هوا در اهواز بودیم که یکی از جمله عوامل آن می توان بهدود ناشی از سوزاندن زباله ها در سایت سفیره، سوزاندن مزارع نیشکر و فعالیت فلرهای نفتی اشاره کرد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: یکی از معضلاتی که همواره مردم کلانشهر اهواز با آن دست و پنجه نرم می کنند وضعیت ناسالم آب و هوای آن است که مشکلات مختلفی را برای شهروندان ایجاد کرده و برای افرادی که اندکی مشکل تنفسی دارند زندگی در این کلانشهر را به کلی دشوار ساخته است.

 

در یک ماه اخیر شاهد وضعیت نامطلوب و بد هوا در اهواز بودیم که با پیگیری و بررسی خبرنگار شبستان منشا این آلودگی سه عامل سوزاندن مزارع نیشکر، فعالیت فلرهای نفتی و سوزاندن زباله ها عنوان شده که وضعیت آب و هوای اهواز را همراه با بوی نامطبوع برای همه گروه های سنی پرخطر کرد.

 

آتش سوزی پسماندها در صورت عدم تخلیه گاز متان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: با سوزاندن پسماندهای شهری در محل دفن این پسماندها فعل و انفعالاتی صورت می گیرد که باعث تولید گاز متان می شود و با توجه به اینکه متان نقطه اشتعال پایین دارد و خود به خود باعث دود و آتش می شود.

 

«علی بنی عگبه» با بیان اینکه مجوز محل دفن پسماندهای شهری از سال 91 توسط این اداره داده شده است می افزاید: مجوز دفن پسماندها به روش فوکوکوآ که یک روش ژاپنی بوده داده شد، این روش به دلیل بالا بودن آب های زیرزمینی در سطح صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد پسماندهای کلانشهر اهواز خیس هستند اضافه می کند: این پسماندهای خیس یکسری گاز متان تولید می کنند در صورتی که این گازها تخلیه نشوند آتش می گیرند و این آتش سوزی آلودگی هوا را در پی دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز آلودگی هوا را ناشی از عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی می داند و تصریح می کند: یکی از عوامل طبیعی که اهواز با آن مواجه است پدیده وارونگی هوا است که کیفیت هوا را پایین آورده است.

 

وی عنوان می کند: آتش سوزی در محل دفن پسماندهای سفیره، آتش سوزی محل دفن قدیمی پسماندها، مشکلات فلرهای نفتی و آتش زدن مزارع نیشکر از مهمترین عوامل آلوگی هوا به شمار می آیند که نسبت به این مهم اخطاریه های بسیاری داده شده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز ابراز می کند: به کلیه واحدهای نیشکر ابلاغ شده که تا پایداری هوای اهواز برداشت سبز انجام دهند و از سوزاندن مزارع نیشکر خوداری کنند، هر چند که سوزاندن پسماندها در معابر شهری از دیگر مشکلات ما هستند که نیروهایی جهت گشت زنی و جلوگیری از سوزاندن پسماندها در معابر در سطح شهر وجود دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان می کند: سوزاندن زباله ها در محل های غیرمجاز بر اساس قانون جرم تلقی شده و فرد خاطی بعنوان مجرم شناخته می شود و برابر با قانون با ان برخورد می کنیم.

 

فلرهای نفتی عامل اصلی آلودگی هوای اهواز

یک فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: سرطان در خوزستان 700 درصد افزایش داشته که بخشی از این اتفاق به آب و هوا باز می گردد، اما بخش عمده آن چون مستقیما با تنفس انسان ها ارتباط دارد هوا است، زیرا نمی توان جلو نفس کشیدن را گرفت ولی در آب می توان از منابع آبی تصفیه شدن یا معدنی بهره گرفت.

 

«شبنم قنواتی زاده» ادامه می دهد: مسئولان نیشکر اعلام کردند که بخشی از برداشت های خود را به برداشت سبز تبدیل کردند، اما همین برداشت سبز چون مستلزم هزینه برای آنها می شود مجبور به سوزاندن آن می شوند و اگر شخصی با نوع دود آشنایی داشته باشد می تواند به سادگی دود ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر و سوزاندن باقی مانده برداشت سبز را تشخیص دهد.

 

وی عامل اصلی آلودگی هوای اهواز را فعالیت فلرهای نفتی می داند و تاکید می کند: حوزه نظارت در خصوص فعالیت های فلرهای نفتی ضعیف عمل کرده و با نظارت بر محیط زیست می توان با استفاده از ابزار قدرت و قانون برای حفظ محیط زیست شرکت نفت را مجبور به جمع آوری فلرهای نفتی کند.

 

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه سلامت مردم باید در اولویت قرار داشته باشد اذعان می کند: از سال 93 به بعد گناه فلرهای نفتی را به گردن درخت کونوکارپوس انداختند، هرچند که این گونه درختی با معایبی همراه است اما در حد این بزرگنمایی نیست؛ اکنون که هرس درختان و به شکل کاملا ناصحیح انجام شده باید منتظر ماند و ببینیم با اولین بارش پاییزی آیا آمار مراجعه به بیمارستان بر اثر مشکلات تنفسی کاهش می یابد یا خیر.

 

وی زباله سوزی در کلانشهر اهواز را از دیگر موارد آلاینده زا در این شهر عنوان می کند و می افزاید: مشاهده می شود که این زباله سوزی به روش عمدی و غیر عمدی صورت می گیرد که بیشتر آن را در مناطق حاشیه رودخانه کارون مشاهده می کنیم که برای مقداری مس و فولاد، برخی زباله گرد و معتاد لاستیک ها را آتش می زنند.

 

قنواتی زاده با بیان اینکه بخش آموزش های شهروندی در شهرداری اهواز و صدا و سیمای مرکز استان به عنوان یک رسانه ضعیف عمل کرده اند ادامه می دهد: همین موضوع سبب شده تا در خوزستان تفکیک پسماند به صورت دقیق و درست انجام نشود و بعضا مشاهده شده که برخی کارکنان شهرداری اقدام به زباله سوزی می کنند که این به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

 

وی با بیان اینکه دفن غیرصحیح زباله ها منجر به تولید گاز متان می شود و تصریح می کند: در سایت سفیره که محل دفن زباله ها هستند دفن به صورت غیراصولی انجام می شود و این گاز نقطه اشتعال پائینی دارد، می توانیم با هدایت صحیح این گاز برق سایت را تامین کنیم، اما متاسفانه اقدامی برای این مهم صورت نمی گیرد.

 

آتش سوزی در سایت سفیره مشاهده نشده است

رئیس کمیسیون خدمات شهری اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: روز (دوشنبه 12 آبان) با حضور معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بازدیدی از سایت سفیره داشیم و در آنجا مشاهده شد که دستگاه تفکیک زباله تعطیل شده و کارگران بیکار هستند و مقدار بسیاری زباله در آن سایت دپو شده بود.

 

«فتح الله حاجتی» اضافه می کند: در خصوص وضعیت فعالیت سایت سفیره تصمیمات بسیار خوبی شکل گرفته که می توان به اعلام ختم قرار داد با پیمانکار قبلی به دلایل مختلف و همچنین برگزاری مناقصه جهت پیمانکار جدید اشاره کرد، درصدد این هستیم که هر چه سریع تر دستگاه تفکیک زباله شروع به کار کرده و کارگران به فعالیت خود مشغول شوند.

 

وی با بیان اینکه در بازدیدی که از این سایت صورت گرفت آتش سوزی مشاهده نشد عنوان می کند: بیشترین موردی که مشاهد شد دود گاز متان بود که دلیل آن دپوی زباله است، اما این احتمال نیز وجود دارد که زباله گردهایی جهت جمع آوری ضایعات اقدام به سوزاندن زباله ها کنند.

 

علی رغم تماس های مکرر خبرنگار شبستان با مدیرعامل سازمان پسماند اهواز، وی حاضر به مصاحبه نشد، اما این خبرگزاری آماده گفت و گو با ایشان در مورد وضعیت پسماند اهواز است

 

بنابراین در آستانه آغاز اولین بارش های فصل پاییز در اهواز شهروندان این کلانشهر همواره با مشکل بیماری تنفسی همراه می شوند و در سال های گذشته مشاهده می شد که ترافیک بسیار سنگینی در بخش های اورژانس بیمارستان ها شکل می گرفت و با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا این احتمال وجود دارد با آغاز اولین بارش و مراجعه به بیمارستان ها بیشتر شود.

 

در هر حال مسئولان شهرداری باید نسبت به وضعیت فعالیت سایت سفیره تصمیمات بسیار جدی بگیرند زیرا یکی از عوامل این روزها هوای نامطبوع اهواز و دود ناشی از سوزاندن زباله ها در این سایت یا مناطق دیگر است و با توجه به اینکه سوزاندن زباله به روش های نادرست در قانون جرم تلقی می شود لازم است برای حفاظت از محیط زیست با خاطیان برخورد کند تا با این اقدام قلب محیط زیست بیش از این شعله ور نشود.

 

کد خبر 990490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha