وبینار «وحدت امت واحده مسلمان» به مناسبت میلاد النبی(ص) و هفته وحدت

​ویبیناری با عنوان وحدت امت واحده مسلمان در فضای مجازی در محیط نرم افزار زوم به صورت زنده با حضور محمد رضا ناظری سرکنسول ج.ا. ایران-لاهور و علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ کشورمان درلاهور برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، این وبینار با حضوردیگر شخصیت های فرهنگی و دینی چون علامه محمد حسین اکبر رییس اداره سازمان منهاج الحسین، سمیعه راحیل قاضی رییس اتحادیه زنان مسلمان بین المللی و مدیر امور خارجه بخش زنان حزب جماعت اسلامی، علامه پیر محمد شفاعت رسول عالم دینی و رییس مرکز بلال لاهور، علامه عاصم مخدوم رییس هیئت  ​شورای همه علمای مشایخ و دکتر سید عنصر اظهر استاد زبان فارسی دانشکده شالیمار بعنوان مجری برنامه برگزار گردید.

علی اکبر رضایی فرد قبل از آغاز  نشست از حضور مهمانان برای تبادل فکر و دیدگاه هایشان در خصوص بزرگداشت هفته وحدت در برنامه تشکر کرد.

عنصر اظهر ضمن معرفی اولیه شرکت کنندگان محترم از تلاش های خانه فرهنگ اسلامی جمهوری ایران در لاهور و پیشبرد افکار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) برای ایجاد هماهنگی بین امت اسلامی قدردانی کرد و سپس برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و بیان اشعاری زیبا در مدح حضرت رسول(ص) آغاز شد.

همه مهمانان هدف از مفهوم هفته وحدت و احادیپ حضرت محمد (ص) را نیاز عصر امروز بشری دانستند. سخنران اول، آقای لعل مهدی عضو سازمان امامیه گفت: " این هفته وحدت، روزهای مبارک که مربوط به تولد دو شخصیت عالی مرتبه حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) هستند و من به همه شما سالگرد تولد آنها را تبریک می گویم. این ماه ربیع الاول ماه حضرت محمد (ص) و موجب وحدت قلب مومنین است. همه مسلمانان سعی می کنند عشق و علاقه خود را به محمد مصطفی(ص)  ابراز کنند. هر گروهی از مسلمانان باید به رشته های وحدت متصل می شوند. من از ایده امام خمینی (ره) برای تعیین روند هفته وحدت قدردانی می کنم که دلایل وحدت مسلمانان را تشکیل داد. مسئولیت اصلی ما این است که باید  آموزه های پیامبر (ص) را پیروی کنیم و نباید درگیر فرقه گرایی شویم."

سخنران بعدی علامه عاصم مخدوم رییس عضو شورای  علمای و مشایخ گفت: "در این دوره بی نظمی، ما به شدت نیاز وحدت داریم. مسلمانان در دام فرقه گرایی گرفتار شده و نیاز به یک رهبری واحد دارند. تمام رهبران مسلمان برای شکست توطئه غربی تقسیم مسلمانان، باید تحت یک رهبری واحد مطابق مفهوم وحدت پیروی کنند."

سومین سخنران محمد رضا ناظری سرکنسول ایران-لاهور بود. وی در سخنانی اظهار داشتاین ماه مبارک ما را به گسترش و ایجاد عشق بین مسلمانان جهان ترغیب می کند. همه ما مسلمانان برای شکست قدرت های غربی در اهداف توطئه آمیزشان، باید در حول مشترکات دینی وحدت نموده و دور هم جمع شویم."

سخنران بعدی خانم د سمیعه راحیل قاضی رییس اتحادیه زنان مسلمان بین المللی و مدیر امور خارجه بخش زنان حزب جماعت اسلامی بود. وی در بخشی از سخنانتش اظهار داشت: " وجود حضرت محمد (ص) همه جهان را معطر کرده است. موفقیت جهانی فقط در آن صورت می تواند حاصل شود که با خدا و پیامبر رسول اکرم (ص) رابطه قوی داشته باشیم. پیامبر (ص) دلیل خلقت این جهان است. ما هیچگونه عمل توهین آمیزغرب به پیامبر(ص) عزیزمان را نمی پذیریم. لذا برای محافظت و جلوگیری از این اقدامات توهین آمیز، همه ما باید اقدامات اساسی عملی را انجام دهیم."

علامه محمد حسین اکبر رییس اداره سازمان منهاج الحسین بعنوان دیگر سخنران  برنامه بیان داشت: "خداوند جهان همه مسلمانان را مثل یک امت وحده آفریده ولی ما خودمان را به فرقه های مختلف تقسیم کردیم. امام خمینی (ره) فرمود: هر کس که بین اهل تشیع و اهل سنت تفرقه ایجاد کند نه شیعه است نه سنی." در آن زمان ما نمی توانستیم فکر او را درک کنیم اما اکنون منطقی است. یقینا، برنامه های نشست برای تبادل اندیشه ها، زمینه وحدت را گسترش و تقویت می دهد. حق تولد حضرت محمد (ص) با چراغان کردن و سازماندهی مجالس مذهبی ادا نمی شود، بلکه فقط با پیروی از آموزه های ایشان ممکن است. ما برای شکست توطئه های غرب باید متحد شویم.  من از تلاش خانه فرهنگ برای سازماندهی این زمینه وحدت قدردانی می کنم."

سخنران بعدی علامه پیر محمد شفاعت رسول عالم دینی و رییس مرکز بلال لاهور بود. وی در سخنانش اظهار داشت: "خوشحالم که امروز همه فرقه ها متحدا عید میلاد النبی (ص) را جشن می گیرند. ضرورت این است که این امت را  مثل یک امت واحده بسازیم. برای توسعه این امت باید روند تفکرهای فرقه گرایانه آنها را تغییر دهیم. ما باید درک کنیم که برای ایجاد تغییر و توسعه امت مسلمان نیاز داریم که در زمینه های اقتصادی، اخلاقی و آموزشی پیشرفت کنیم. ما بجای اینکه درگیرفرقه گرایی باشیم باید برعلت زوال مسلمانان تمرکز کنیم. "

آخرین سخنران برنامه علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور طی سخنانی بیان داشت: " اگر به بلندترین قله اخلاق و کمال انسانی نگاهی بیاندازیم، پیامبر مکرم اسلام (ص) را می بینیم که قرآن درباره ایشان می فرماید: وَ مَاۤ اَرْسَلْنٰكَ اِلَّا رَحْمَةً لِّلْعٰلَمِیْنَ (ما تو را نفرستادیم مگر رحمتی برای همه جهانیان) یعنی آخرین پیامبر خدا نمونه کامل رحمت، مهربانی و محبت است. قرآن فرمود: رُحَمَآئُ بَیْنَھُمْ (بین یکدیگر رحمت و مهربانی داشته باشید) این ادامه همان رفتار پر از رحمت و مهربانی پیامبر(ص) در بین مسلمانان است. فرمود: "باهم مهربان باشید. گذشت کنید."

قرآنی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، فرمود: إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم (همانا مومنان با هم برادرند، بین برادرهایتان اصلاح کنید) یعنی صلح و سلامتی لازمه برادری و زندگی سالم است. گاهی اختلاف هم رخ می دهد اما با مراجعه به عالمان و صالحان با تقوا، زندگی شیرین می شود. چرا؟ چون عالم با تقوا ما را با آیه: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا (به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید) راهنمایی می کند. چون خودش هم به این ریسمان چنگ زده است.

وی افزود که بزرگترین نا آرامی های بشر از اختلافات فکری است. ببینید قرآن چه می گوید: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (بشارت باد بر بندگان خداوند که به سخن ها گوش می دهند ولی بهترین آن را پیروی می کنند) این جمله برای تمام بشریت راه سعادت و آرامش را نشان داده است.

بهترین سخنان و آرام بخش ترین آنها، دعوت به همدلی، برادری، محبت، دوری از خشم، رسیدگی به فقراء، اجرای عدالت، محبت  به اعضای خانواده و عبادت خداست. اینها آموزه های پیامبر گرامی خداست و افتخار داریم که ادامه دهندگاه و پیروان وی هستیم. "

 

کد خبر 990595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha