نتایج تحليل و بررسی روايات رايات سود/ خروج پرچم‌های سیاه رخ داده و ما چشم انتظار آن نیستیم

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد با اشاره به محتوای کتاب «تحليل و بررسی روايات رايات سود»، گفت: مولف در این اثر نتیجه‌ می‌گیرد طبق منظومه روایی ائمه(ع)، خروج پرچم‌های سیاه در گذشته تاریخ رخ داده و تمام شده و ما دلیلی بر چشم انتظاری تحقق این رخداد نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، کتاب «تحليل و بررسی روايات رايات سود» به قلم حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی و با اشراف و نظارت آیت الله نجم الدین طبسی، استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه قم به عنوان بیست و هفتمین اثر پژوهشی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.

به منظور بررسی از ضرورت و اهداف اجرا و نیز محتوای این پروژه با حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی نژاد»، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

 

کتاب «تحليل و بررسی روايات رايات سود» مشتمل بر چه فصول و مباحثی است و فصل های آن چه نکاتی را بیان می کند؟

 

نویسنده در این اثر در یک مقدمه و چهار فصل به موضوع پرداخته است؛ در فصل اول (کلیات و مفاهیم) با طرح سه مبحث؛ مفاهیمی همچون رایات سود و علائم ظهور، زبان نماد در نشانه های ظهور و رایات سود در گذر تاریخ تبیین شده است. در فصل دوم نویسنده به نقد و بررسی دیدگاه های ناظر به اسناد روایات رایات سود پرداخته و احادیث مختلف و مربوط به مباحثی نظیر دیدگاه مجعول بودن روایات رایات سود و دیدگاه سنی بودن روایات سود و در مبحث چهارم به ارائه دلایل و اثبات نظریه خود پرداخته است.

 

در فصل های سوم و چهارم این اثر چه نکاتی بیان می شود؟

 

فصل سوم با تبیین پنج مبحثِ دیدگاه پیشگویی روایات رایات سود از حادثه ای در گذشته (پرچم های ابومسلم خراسانی)، دیدگاه پیشگویی روایات سود از حادثه ای در آینده، دیدگاه نمادین بودن رایات سود، دیدگاه تعدد رایات سود و دیدگاه مختار و ادله آن به (نقد و بررسی دیدگاه-های ناظر به محتوای روایات رایات سود) پرداخته است.

همچنین، در فصل چهارم نویسنده رایات سود و تطبیقات معاصر را تبیین و مطرح کرده و در پایان اثر خود، در قالب خاتمه مطالب چهار فصل را جمع بندی و نتیجه گیری کرده است.

 

چه نتیجه ای در پی طرح این مباحث در فصول چهارگانه کتاب به دست آمده است؟

 

مولف در نتیجه گیری آورده: موضوع رایات سود در زمره آن دسته از موضوعاتی است که علی رغم گذشت قرن های بسیار از طرح آن، همچنان تازگی و طراوت خود را حفظ کرده است توجه فوق العاده جریان های انحرافی که البته عمده آنها متعلق به دنیای اهل سنت هستند مهم ترین عامل حفظ این تازگی است به صورت طبیعی هنگامی که گروه های متعدد و متنوعی آنهم در طول تاریخ داعیه دار موضوعی اینچنینی می شوند نفس این تنوع داعیه داران و نیز انقراض بسیاری از آنها در طول تاریخ نشانگر آن است که ادعاهایی از این دست به سادگی قابل اعتماد نیستند و برای ارزیابی آن باید دقت و وسواس بسیاری به خرج داد.

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان مساله سوءاستفاده از این دست روایات را به صورت ریشه ای حل کرد کنکاش درباره جایگاه واقعی این دسته از روایات است بر این اساس یکی از مهم ترین پرسش هایی که در زمینه روایات رایات سود قابل طرح است، آنکه اساسا ایا این روایات از پایگاه قابل اعتمادی برخوردارند و آیا می توان برای آنها جایگاه قابل اطمینانی در منظومه روایی پیشوایان معصوم(ع) در نظر گرفت؟.

روشن است که اگر بتوان این جایگاه را متزلزل کرد و درباره اصل صدور این روایات تردیدهای جدی ایجاد کرد مواجهه با مدعیانی که مدام از گوشه و کنار سر برمی آورند و خلایق ساده اندیش را به سوی خود می خوانند بسیار سهل تر می شود.

 

نتایج اصلی این کتاب در موضوع مهدویت چه موارد و مسائلی را شامل می شود؟

مولف درباره نتایج حاصل از «تحليل و بررسی روايات رايات سود» آورده است: در مصادر شیعی مجموعا 12 روایت درباره رایات سود وجود دارد در این مجموعه روایی تنها دو روایت وجود داشت که از ارتباط خروج رایات سود با ظهور امام مهدی(عج) سخن گفته و این دو روایت نیز جزو میراث روایی اهل سنت هستند که از طریق راویان سنی به میراث روایی شیعه وارد شده و از سوی دیگر روایات متعددی وجود دارد که نشان می دهد احادیث رایات سود پیشگویی کننده حادثه خروج ابومسلم خراسانی هستند. از این رو، طبق منظومه روایی امامان(ع)، خروج پرچم های سیاه حادثه ای است که در گذشته تاریخ رخ داده و تمام شده است و ما دلیلی بر چشم انتظاری برای تحقق این رخداد در آینده نداریم و تمام کسانی که کوشیده اند و یا می کوشند این روایات را به نفع خود مصادره کنند آب در هاون کوبیده اند.

علاوه بر این، نفی ارتباط میان رایات سود و ظهور امام مهدی(عج) به معنای انکار قیام مسلحانه قومی از ناحیه مشرق زمین در آستانه ظهور نیست و از نفی یکی نباید نفی دیگری را اثبات کرد گرچه موضوع قیام مردم مشرق زمین در آخرالزمان ابعاد بسیاری دارد که باید در جای خود به صورت مفصل مورد بررسی قرار بگیرد.

 

گفتنی است، کتاب «تحليل و بررسی روايات رايات سود» در 288 صفحه در بهار1399  توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.

 

کد خبر 990597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha