مسجدی که کرونا نتواسته مانع نماز جماعت و خدمت‌رسانی آن شود

اهالی مسجد «قدس» با حساسیت ویژه‌ای نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، همین احساس مسئولیت باعث شده این مسجد نه تنها در مقابله با کرونا و کمک‌های مومنانه فعال باشد بلکه از معدود مساجدی باشد که نماز جماعت در آن طی بحران کرونا تعطیل نشده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: خیابان پیروزی از خیابان های شرق شهر تهران است که از میدان شهدا در غرب تا میدان شهید کلاهدوز در شرق امتداد دارد. این خیابان بیش از همه به خاطر واقع شدن یگان های فرماندهی ارتش به ویژه نیروی هوایی ارتش شهرت یافته است و شاید به همین دلیل تعداد مساجد در این خیابان متناسب با تراکم جمعیتی آن نیست.

 

از میدان شهدا تا خیابان اول نیروی هوایی که بیش از دوسوم خیابان یپروزی را شامل می شود هیچ خبری از هیچ مسجدی نیست! مسجد قدس اولین مسجد در این خیابان (شرق به غرب) و نرسیده به چهارراه کوکولا است و مساجد امام محمد تقی(ع) و جوادالائمه(ع) درست در انتهای این خیابان واقع شده اند. هر دوی این مساجد مناره های بلندی دارند و از نظر مساحت نیز وسیع هستند. خبرنگار ما در یکی از روزهای شیوع ویروس کرونا و در هوای نسبتا گرم آبان ماه برای تهیه گزارش از مسجد قدس به خیابان پیروزی رفت که به دلیل عبور از انتهای این خیابان، با مناره های بلند مسجد امام محمد تقی (ع) نیز روبرو شد.

 

نکات بهداشتی را رعایت میکنیم تا مسجد تعطیل نشود

 

مسجد قدس همانطور که در تصویر ذیل مشخص است بسیار وسیع و دارای ساختمانی با ارتفاع بسیار است؛ موضوعی که موجب شد این مسجد طبق مشاهدات خبرنگار ما جزو مساجدی باشد که در دوره شیوع ویروس کرونا  به دلیل داشتن ارتفاع بلند و شبستان بسیار بزرگ بتواند زمینه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را فراهم کند. حجت الاسلام حسین اوسطی در این باره به شبستان گفت: وقتی می شود نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کرد فعال هستیم. الحمدالله به همت هیئت امنا و پایگاه بسیج و البته همکاری خوب نمازگزاران مسجد قدس، تمام مسائل بهداشتی را رعایت می کنیم و بر همین اساس اکنون نیز نماز جماعت در این مسجد برگزار می شود.

 

 

مسجدی که با نام جوانی ناکام پیوند خورده است

 

یکی از نکاتی که درباره مسجد قدس باید گفت این است که ساختمان آن را خانواده حسام دژبان، که در جوانی درگذشت وقف کردند تا هم باقیات صالحاتی برای خودشان باشد و هم به این صورت نام فرزندشان زنده بماند و هر روز عده ای به یاد وی فاتحه بخوانند و صلواتی بفرستند.

 

موضوع رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را درست در دم در ورودی مسجد قدس می تواند مشاهده کرد زیرا پایگاه مقاومت بسیج شهید علیرضا موحد کرمانی بنری در این جا نصب کرد با این مضمون که «برای حفظ سلامتی لطفا قبل از ورود به این مجموعه از ماسک استفاده کنید» تا به این صورت هر کس که به هر دلیلی یادش رفته است ماسک بر صورت بزند، ماسک را از جیبش یا کیفش خارج کند. پایگاه شهید موحد کرمانی در رعایت نکات بهداشتی به شدت از سوی حوزه مقاومت بسیج شهید کلاهدوز تحت فشار قرار می گیرد تا مبادا کسی به خاطر سهل انگاری به ویروس کرونا مبتلا شود و به این صورت نام مسجد قدس خدشه دار شود. الحمدالله طبق اظهار نظر خادم مسجد قدس که میانسال و با قدی متوسط است و حاضر نشد اسمش را به خبرنگار شبستان بگوید، اهالی این مسجد با حساسیت عجیبی، مسائل بهداشتی را رعایت می کنند.

 

رفتارهای جالب خادم مسجد قدس

حالا که از خادم مسجد قدس نام بردیم بهتر است به دو موضوع دیگر درباره وی اشاره کنیم. این خادم میانسال و البته خوش برخورد و خوش ظاهر در زمانی که در این مسجد باز است مرتب در بخش های مختلف این خانه خدا در رفت و آمد است و جالب است بدانید هر وقت که فراغ بالی پیدا می کند در کنار در ورودی سرویس بهداشتی این مسجد روی صندلی و پشت میزش می شیند و کتاب می خواند. 

 

خلاقیتی برای زنده نگاهداشتن نام شهدا

 

با ورود به مسجد قدس شاید چیزی که بیش از همه نمایان است یادمان شهدا است که بی تردید متفاوت ترین در نوع خود است. اعضای پایگاه بسیج مسجد قدس نام شهدای این خانه خدا را در اطراف تابلوی معروف «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان حک کرده اند تا نگاه هر فردی را در بدو ورود به این خانه جلب کند. حقیقتا این کار بسیار جذاب است و طبق مشاهدات خبرنگار ما در میان یادمان شهدای مساجد شهر تهران، کاری نو و متفاوت است و در جذب مخاطبان حتی آنها که گذری مسیرشان به این مسجد افتاده، موفق عمل می کند.

 

 

 

 

تداوم کمک مومنانه با کمک هیئت امنا و نمازگزاران

از کارهای جالب اهالی مسجد قدس قرار دادن بسته ها و در واقع باید بگوییم، کسیه های کمک مومنانه در محوطه میانی این مسجد است؛ به گفته خادم مسجد، پایگاه بسیج این تدبیر را به کار برده است تا نمازگزاران به خیل مجریان رزمایش مواسات و همدلی بپیوندند. مسجد قدس به دلیل موقعیت جغرافیایی ای که دارد و داشتن چند موقوفه و حضور همه روزه کسبه خیابان پیروزی و خیابان های اول و دوم نیروی هوایی در آن، توانسته در چند نوبت، کمک های مومنانه را در اختیار نیازمندان قرار دهد و طبق مشاهده خبرنگار ما این وضعیت در ماه ربیع الاول نیز ادامه داشته است.

 

روشی برای جلوگیری از تجمع متکدیان

 

بخشی از هزینه های تهیه سبدهای کالا توسط مردم تامین می شود که هیئت امنای این مسجد هم برای این کار و هم برای جلوگیری از تجمع متکدیان، سه صندوق را در کنار هم قرار داده اند که در عکس زیر مشهود است. به گفته اوسطی هر وقت نیازمندی به این مسجد مراجعه کند بلافاصله به دفتر مسجد قدس ارجاع داده می شود. به این صورت نظم و انضباط در این خانه خدا حکمفرما شده است.

 

 

 

 

مسجد قدس به دلیل موقعیت جغرافیایی اش همیشه یکی از شعب اخذ رای و محل تربیت نیروهای انقلابی و شرکت نمازگزاران آن در رویدادهای انقلاب اسلامی است که تقدیم ده ها شهید به اسلام از نشانه های این خدمت رسانی به به دین است.

 

کد خبر 990605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha