خرید توافقی  نگین زعفران از فردا آغاز می شود

مدیر تعاون روستایی شهرستان فاروج گفت: با توجه به پایان گُل دهی زعفران در شهرستان، خرید توافقی نگین این محصول از فردا در شهرستان آغاز می شود.

«بهزاد خالق پناه» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: خرید توافقی نگین زعفران با قیمت 130 میلیون ریال و پوشال با 110 میلیون ریال بعد از سنجش آزمایشگاه و درصورت رضایت کشاورز با نرخ اعلامی، انجام می شود.

 

مدیر تعاون روستایی شهرستان فاروج افزود: از زعفران‌هایی که به مرکز خرید تحویل داده می‌شد، نمونه گیری و به آزمایشگاه تخصصی برای درجه بندی و نرخ گذاری در مشهد ارسال که اعلام نتیجه معمولا در بازه زمانی 10 تا 20 روز انجام و در صورت توافق کشاورز با نرخ اعلامی و ثبت خرید در سامانه، 30 درصد مبلغ به حساب واریز و 70 درصد باقی مانده ظرف سه ماه از سوی دولت پرداخت می شود.

 

وی سهم تعیین شده برای خرید نگین زعفران از هر کشاورز را، 10 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت کشاورزانی که دارای سطح زیر کشت بالا تا ۳۵ هکتار هستند اعتراض به سهمیه تعیین شده انجام شده اما تا دریافت پاسخ، بر اساس دستورالعمل، خرید انجام می شود.

 

خالق پناه گفت: در صورت معرفی آزمایشگاه مورد تایید استاندارد در استان  محصول به این واحد ارائه و در غیر این صورت به آزمایشگاه های خراسان رضوی ارسال می شود.

 

گفتنی است؛ برای حمایت از تولیدکنندگان، دولت سال گذشته، 650 کیلوگرم محصول زعفران کاران را خرید و در سه مرحله مطالبات این کشاورزان پرداخت و تسویه شد و مرکز خرید شرکت تعاون روستایی که سال گذشته برای حمایت از زعفران کاران در شهرستان فاروج فعال شده بود 761 کیلو و 119 گرم نگین، شبه نگین و پوشال از تولید کنندگان خرید کرد.

 

از مجموع 761 کیلو و 119 گرم محصول خریداری شده که 650 کیلوگرم تولید کشاورزان فاروج بوده، تمام 73 میلیارد و 840 میلیون ریال مطالبه زعفران کاران  از نمایندگی خرید حمایتی زعفران پرداخت شده بود.

 

فاروج، قطب تولید طلای سرخ  با دو هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت در شمال شرق کشور است که میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار،  700 کیلوگرم است.

کد خبر 990645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha