ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود/برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) در ۱۴۰۰

خراسانی از برگزاری ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) خبرداد و گفت: ۱۸ ویژه برنامه در قم، اصفهان، تبریز و شیراز از تاریخ ۱۷ تا ۲۲ آبان ماه در جهت شناخت ابعاد علمی، حکمی و فلسفی علامه طباطبایی(ره) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محمدباقر خراسانی» پیش از ظهر امروز(شنبه 17 آبان) در نشست خبری «ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: امیدواریم به برکت وجود مقدس اهل بیت(ع) هرچه سریع تر از شر این ویروس منحوس یعنی کرونا خلاص شویم.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: امروز به تشریح ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) می‌ پردازیم چون از سال 94 مجمع عالی حکمت اسلامی با هدف تبیین شخصیت علمی و اخلاقی حکیم متأله علامه سید محمد حسین طباطبایی در ایام ارتحال ایشان ویژه برنامه هایی را طراحی کرده است.

 

نقش علامه طباطبایی(ره) در احیای فلسفه و حکمت اسلامی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایشان 24 آبان سال 1360 به رحمت خدا رفتند، شخصیتی که احیاگر حکمت اسلامی در عصر حاضر است و اگر امروز فلسفه و حکمت اسلامی از رشد و گسترش خوبی برخوردار است و توانسته در عرصه بین المللی یک جایگاه خوبی پیدا کند به برکت امثال ایشان است که خوب وارد شدند و شاگردان بزرگی را هم تربیت کردند.

 

خراسانی با بیان این که شاید برخی نقش علامه طباطبایی(ره) را در پیروزی انقلاب جدی نگیرند، گفت: این در حالی است که شاگردان خاص ایشان به لحاظ فکری به گونه ای عمل کردند که از مبانی فکری انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب و حتی پیش از آن با عقلانیت و به درستی دفاع کردند، همچنانکه نقش شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح و بزرگانی که امروز در محضر آنها هستیم همچون آیت الله العظمی جوادی آملی و مصباح یزدی که دست پرورده های ایشان بودند قابل انکار نیست.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: شخصیت علامه طباطبایی(ره) خیلی برای جامعه جا افتاده نبود و تبیین نشده بود و اگر شناختی هم وجود داشت فقط ایشان را با یک تفسیر المیزان می‌ شناختند در حالی که ایشان نقش بزرگی در تبیین حکمت اسلامی و پرورش شاگردانی در حوزه فلسفه اسلامی داشتند.

 

توجه پروفسور رینهارد به تفسیر المیزان

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: در کنگره بین المللی اخلاق و ادیان پروفسور رینهارد از آمریکا که مسؤول دپارتمان قرآن کریم آمریکا هست و با این که مسیحی است، حافظ قرآن است و 20 سال روی قرآن کار کرده بود، وقتی دوستان ما از ایشان پرسیدند که شما از چه تفاسیری استفاده می‌ کنید؟ گفتند تا قبل از آشنایی با تفسیر المیزان و مجمع البیان عمدتا از تفاسیر اهل سنت استفاده می کردم ولی الان مشخصا از این دو تفسیر استفاده می کنم.

 

وی با تأکید بر این که این ویژه برنامه ها با بهره گیری از ظرفیت گروه های علمی مجمع با همکاری مراکز دیگر برگزار می‌شود، گفت: تا سال قبل پنج دوره برنامه داشتیم که 69 برنامه در این پنج دوره گذشته برگزار شده است؛ از این تعداد 54 نشست تخصصی توسط گروه های علمی، 13 نشست و همایش نیم روزه عمومی و دو گردهمایی اساتید علوم عقلی داشته ایم.

 

دبیر برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ویژه برنامه ششم نیز امسال از هفدهم تا 30 آبان برگزار خواهد شد و تا الان 18 برنامه تدارک دیده شده است که در قم اصفهان، شیراز، اصفهان و تبریز برگزار خواهد شد و پیش بینی می‌ کنیم که افزایش پیدا کند، ولی ملزم به این هستیم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم به همین دلیل برنامه ها را سعی کردیم بیشتر به صورت مجازی و آنلاین پخش داشته باشیم و به شعب دیگر هم تذکر داده شده است در حالی که اگر شرایط مساعد بود بیش از 30 برنامه می‌ داشتیم.

 

حداقل هزینه با بیشترین خروجی

 

وی عنوان کرد: نکته قابل اهمیت این است که شاید تصور شود این گونه برنامه ها هزینه بسیار زیادی دارد و شرایط کشور هم ویژه و خاص است؛ در پاسخ به این شبهه باید بگوییم اساس برنامه های مجمع عالی حکمت اسلامی این است که با حداقل هزینه بتواند حداکثر برنامه را اجرا کند و عملکرد برنامه ای مجمع عالی حکمت اسلامی نیز شاهد بر این مدعا است.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیز از فعالیت های این مرکز ابراز رضایت کرده اند، خاطرنشان ساخت: 23 بهمن 91 که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان فرمودند: اگر این حجم کاری که شما انجام داده اید، مراکز دیگر انجام داده بودند، یک لیست بلندی از هزینه ها نیز اعلام می کردند؛ به همین دلیل ما در ویژه برنام های بزرگداشت سعی کردیم که از ظرفیت همه مراکز استفاده کنیم تا هم همکاری علمی صورت بگیرد و هم در بحث هزینه ها صرفه جویی بشود.

 

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این بوده که هر سال گردهمایی اساتید علوم عقلی را داشته ایم و از دو سال قبل در ایام بزرگداشت علامه این گردهمایی را برگزار می کردیم؛ سال قبل دهمین گردهمایی در بیت علامه طباطبایی(ره) برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب بیش از 350 استاد از اهالی فلسفه در بیت علامه طباطبایی(ره) تجمع کردند و آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی بسیار جالبی داشتند که بازخوردهای فراوانی حتی در عرصه بین الملل داشت.

 

خراسانی در ادامه عنوان کرد: تا کنون چهار جلد یادنامه علامه طباطبایی(ره) منتشر شده است که ویژه نامه، ویژه برنامه سال 98 نیز تا پایان برنامه امسال از چاپ خارج خواهد شد و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

 

بزرگترین کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) در سال 1400

 

دبیر برگزاری بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) با اشاره به این که از سال قبل دبیرخانه دائمی بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) را در مجمع عالی حکمت اسلامی راه اندازی کردیم، بیان داشت: یکی از برنامه هایی که دبیرخانه دائمی دارد غیر از برگزاری برنامه بزرگداشت، این است که سال 1400 چهلمین سال ارتحال علامه طباطبایی(ره) است که قرار است یک کنگره بین المللی جهت بررسی ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی(ره) برگزار شود.

 

خراسانی اضافه کرد: انشاءالله با نابودی کرونا در این کنگره از همه ظرفیت های حوزوی و دانشگاهی کشور استفاده می کنیم و صرفا به جنبه های حکمی و عقلانی علامه نمی پردازیم بلکه بحث های تفسیری و اصولی و فقهی که کمتر به آن پرداخته شده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت تا یک کار جامعی انجام شود.

 

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت: در ششمین برنامه 18 برنامه تدارک دیده شده است که 14 نشست تخصصی توسط گروه های علمی، سه همایش نیم روزه در قم و تبریز و شیراز و یک گردهمایی اساتید علوم عقلی را به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی داریم که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پنجشنبه 22 آبان خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: گروه های  فلسفه علوم انسانی، کلام، فلسفه هنر و ارتباطات، فلسفه، فلسفه اخلاق، معرفت شناسی، فلسفه دین، فلسفه سیاسی و عرفان و همچنین نمایندگی های ما در اصفهان، شیراز و تبریز در این چند روز نشست هایی برگزار می‌کنند که از بین آنها می‌توان به «ضرورت دولت از منظر علامه طباطبایی(ره)»، «چالش های اخلاقی فروش کلیه بر مبنای آراء علامه طباطبایی(ره)»، «شیعه در اسلام علامه طباطبایی(ره) و متشرقان» و«بررسی ادب و رابطه آن با اخلاق از منظر علامه طباطبایی(ره)» اشاره کنیم که این نشست ها از طریق پخش زنده سایت مجمع عالی حکمت اسلامی قابل دریافت است.

 

دبیر برگزاری ششمین بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) یادآور شد: در این نشست ها از محضر اساتید برجسته فلسفه و کلام حوزه و دانشگاه نظیر دکتر هادی موسوی، مصطفی آزادیان، مهدی امیدی، سید یدالله یزدان پناه، حسین کلباسی اشتری، حمید پارسانیا، احمدرضا یزدانی مقدم، نجف لک زایی و محسن جبارنژاد استفاده خواهیم کرد.

 

24 آبان روز حکمت اسلامی نام گذاری شود

 

خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نام گذاری 24 آبان به نام حکمت اسلامی را چندین سال است که دنبال کرده ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم، در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: باید حکمت اسلامی در عرصه بین الملل شناخته شود و حتی ایشان گله کردند که خیلی از شخصیت های علمی خودمان را کمتر از شخصیت های خارجی می‌ شناسیم ایشان مثال می‌ زدند که جامعه دانشگاهی ما کانت را بیش از ابن سینا می‌ شناسند.

 

وی با بیان این که برای این که بتوانیم از توانمندی های روز 24 آبان که روز ارتحال علامه طباطبایی(ره) است، بیشتر استفاده کنیم باید روز حکمت اسلامی نام گذاری شود، خاطرنشان ساخت: ما از طریق شورای فرهنگ عمومی و شورای نام گذاری کارهایی انجام دادیم و حتی پیشنهاد جایزه حکمت اسلامی را نیز مطرح کردیم، ولی علی رغم پیگیری های متعددی که کرده ایم هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

برگزاری بزرگداشت برای دو نفر از اعضای فقید مجمع

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: امسال در ایام کرونا دو نفر از اعضای مجمع را از دست دادیم که آیت الله ممدوحی از اعضای اولیه مجمع بودند که چندین سال بیمار بودند و در نهایت رحلت فرمودند و همچنین دکتر ابراهیم علیپور که از اعضای مجمع بودند و به واسطه بیماری کرونا از بین ما رفتند، جا دارد رحلت این دو عزیز را تسلیت بگوییم و به همین مناسبت یکی از برنامه های ما این است که یک بزرگداشتی هم برای این دو عزیز برگزار کنیم.

 

برگزاری 1456 جلسه علمی از سوی مجمع عالی حکمت

 

وی در ادامه به معرفی اجمالی فعالیت های کلی مجمع عالی حکمت اسلامی پرداخت و یادآور شد: در حال حاضر 12 گروه علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی فعال هستند و تا امروز 1456 جلسه علمی از سوی گروه های ما برگزار شده است که همان جلسات آزاد اندیشی و نظریه پردازی است که مورد انتظار رهبر معظم انقلاب بوده است.

 

خراسانی با تأکید بر این که این جلسات مرتب برگزار شده و حتی در ایام کرونا فقط در اسفندماه به دلیل شرایط حاد برگزار نشده است، گفت: از فروردین ماه تا چند وقت قبل 50 جلسه علمی با رعایت پروتکل های بهداشتی و اکثرا با استفاده از فضای مجازی برگزار کردیم و مجمع عالی حکمت اسلامی در طول این چند سال قریب به 90 نشست و همایش بزرگ علمی نیز برگزار کرده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امسال سیزدهمین درس نامه مجمع عالی حکمت اسلامی نیز منتشر شده است و تلاش شده تا کلاس ها به صورت مجازی و زنده پخش شود که امسال به لطف خدا 76 موضوع درسی را در قالب درس نامه تحت پوشش قرار دادیم و از شعب خودمان در مشهد، اصفهان و شیراز و تبریز نیز خواسته ایم که درسنامه خودشان را منتشر کنند.

 

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: در مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز شعب ما فعال هستند؛ در تهران نیز به دنبال راه اندازی شعبه هستیم و علاوه بر شعبه دفاتری هم پیش بینی شده است که در برخی شهرستان هایی که درخواست دارند دایر شود و نکته دیگر این که با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب بنا داریم تا در ارتباط با بحث بین الملل توجه جدی تری داشته باشیم به همین دلیل از سال قبل یکی از برنامه های ما اطلاع رسانی نسبت به برنامه ها و فعالیت های حکمت اسلامی در عرصه جهانی بوده است.

 

آغاز فعالیت نشریه خبری فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی و فعالیت در فضای مجازی

 

وی با بیان این که مجوز یک نشریه خبری به زبان انگلیسی فلسفه اسلامی گرفته شده است، گفت: تا کنون دو شماره از این منتشر شده است که این نشریه الکترونیکی بوده و به صورت محدود چاپ کاغذی هم داریم؛ همچنین قریب به پنجاه عنوان کتاب از سوی مجمع منتشر شده و ما در دو سال متوالی یعنی سال های 97 و 98 توانستیم در جشنواره کتاب سال حوزه هم ناشر شایسته تقدیر بشویم و هم مجمع مرکز پژوهشی شایسته تقدیر شود و هم این که دو کتاب علمی پژوهشی و علمی ترویجی ما حائز رتبه شد.

 

خراسانی افزود: کار دیگری که از ابتدای سال 99 شروع کردیم ویژه برنامه های رسانه ای در فضای مجازی است که مستندهای حداکثر هفت دقیقه ای با موضوعات و عناوین مختلف را تدارک دیده ایم؛ همچنانکه 71 برنامه در ماه مبارک رمضان با حضور اساتید مختلف ضبط کردیم که مجموعا 360 دقیقه بود و همچنین در برنامه پرسمان به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی کرونا پاسخ داده شد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: حدود 100 برنامه در سال 99 تولید شده است که 82 مورد آن مربوط به سه ماه ابتدای سال است، از جمله برنامه ستارگان حکمت برای بزرگداشت بزرگانی نظیر ابن سینا وشیخ اشراق داشتیم.

کد خبر 990732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha