سوریه سلاح‌ شیمیایی ندارد/تاکید جعفری بر همکاری با سازمان ملل

بشار الجعفری ، سفیر سوریه در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که کشورش سلاح شیمیایی ندارد و همچنان به همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) متعهد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پرس تیوی، بشار الجعفری ، سفیر سوریه در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که کشورش سلاح شیمیایی ندارد و همچنان به همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) متعهد است.

 

وی این اظهارات را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق ویدئو کنفرانس بیان کرد و گفت: سوریه با وجود شرایط دشواری که طی سالهای گذشته داشته است، از زمان الحاق به کنوانسیون سلاح های شیمیایی (CWC) در سال 2013 به تعهدات خود عمل کرده است.

 

سوریه در سال 2013 کل ذخایر شیمیایی خود را به ماموریتی به رهبری سازمان ملل و OPCW تسلیم کرد.

 

جعفری تأکید کرد: سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد و اساساً آنها را در اختیار ندارد و متعهد به همکاری است.

 

وی افزود با این وجود برخی از کشورهای عضو OPCW مواضع خصمانه خود علیه سوریه را ادامه می دهند و از تروریست های داعش و مخالفان دولت سوریه حمایت می کنند.

 

نماینده سوریه همچنین از کشورهای عضو OPCW خواست تا سیاسی کردن موضوعات را کنار گذاشته و ماهیت فنی ناظر شیمیایی را به همراه اعتبار و حرفه ای بودن آن حفظ کنند.

 

در 7 آوریل 2018 ، یک حمله شیمیایی ادعا شده به شهر دوما سوریه در نزدیکی پایتخت دمشق حمله کرد. کشورهای غربی خیلی زود این مسئله را به گردن دولت رئیس جمهور بشار اسد انداختند.

 

یک هفته بعد ، ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه یک حمله موشکی هماهنگ علیه سایتها و تاسیسات تحقیقاتی در نزدیکی دمشق و حمص انجام دادند و هدف آن فلج کردن توانایی دولت سوریه در تولید مواد شیمیایی بود.

 

دمشق گفت که هیچ حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده است و حادثه دوما توسط آژانس های اطلاعاتی خارجی برای تحت فشار قرار دادن دولت در مقابل پیشرفت ارتش علیه شبه نظامیان انجام شده است.

کد خبر 990757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha