آغاز عملیات شهید حاج قاسم سلیمانی هم‌زمان با موج سوم کرونا در استان تهران

حجت‌الاسلام سهرابی از آغاز عملیات شهید قاسم سلیمانی در استان تهران با موضوع کمک به کادر درمان در موج سوم کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات استان تهران، نشست خبری حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با موضوع عملیات ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام «علی‌اصغر سهرابی» در این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری بیان داشت: رهبر معظم انقلاب عرصه‌ی مسئولیت سازمان تبلیغات را در تمام شئون فرهنگی می‌دانند هم آنجا که به‌طور مستقیم به فرهنگ جامعه مربوط باشد و هم در عرصه‌های دیگر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که دارای بعد فرهنگی است سازمان در آن حوزه‌ها مسئولیت دارد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران عرصه تبلیغ را بیشتر از اینکه منتسب به یک گروه خاص باشد متعلق به عموم و آحاد مردم نامید و ادامه داد: تبلیغ دین و رساندن پیام دین به دیگران فقط وظیفه روحانیون نیست و مردم به میزان آگاهی‌شان وظیفه و رسالت در این موضوع دارند. ایجاد فضای تبلیغ مردمی و ورود مردم در فضای تبلیغات دینی برای ما یک امر جدی است و ما می‌خواهیم مردم را در این زمینه توانمند کنیم.

 

سهرابی اذعان داشت: به‌عنوان مثال در بحث کودک و موضوع تربیت کودک ما دریافتیم که مادران بیشترین تأثیر را بر محیط پیرامون خویش داشته و گروه بانوان به‌طور غیررسمی نگرش‌های تربیتی بیشتری نسبت به یکدیگر و خانواده دارند و اگر علاقه و توانمندی در این زمینه داشته باشند می‌توانند مربی افراد اطراف خودشان باشند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران ادامه داد: بر همین اساس اداره کل تبلیغات اسلامی تهران در حال ایجاد یک شبکه از مادران است که با توانمندسازی و پشتیبانی از آن‌ها اسباب ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در خانه‌ها را فراهم کند و این موضوع یک فرصت بزرگ و بابرکت برای ما به ارمغان خواهد آورد.

 

سهرابی با بیان اینکه کسبه از اقشار تأثیرگذار جامعه به شمارمی‌روند عنوان داشت: این‌که در حدیث آمده است که کاسب حبیب خداست یک موضوع ساده نیست و قطعاً یک تأثیر فرهنگی و دینی برای کاسب قائل شده است. کسبه به لحاظ تعامل و ارتباط گسترده با مردم بسیار ظرفیت موردتوجهی دارند و این فرصتی دیگر برای مسئولان و دست اندرکاران عرصه فرفنگ به شمارمی‌رود که با ارتقای فرهنگی و توانمندسازی آن‌ها محل کسب را تبدیل به پایگاه‌های کوچک فرهنگی تبلیغی کنند.

محیط فرهنگ یک محیط انحصاری و تک‌بعدی نیست

سهرابی در ادامه ضمن اشاره به موضوع مهم زیست‌بوم فرهنگی اظهار داشت: در حوزه تبلیغ درصحنه اجتماع و فعالیت اجتماعی باید به زیست‌بوم دقت و توجه ویژه داشت. نگاه ما تمرکزگرا و فقط حول محور سازمان تبلیغات اسلامی نیست و به این تکثر در عرصه فرهنگ و تبلیغ توجه ویژه داریم و می‌دانیم محیط فرهنگ یک محیط انحصاری و تک‌بعدی نیست بلکه یک عرصه‌ی متنوع و متکثر است. عرصه‌ی تبلیغ روزبه‌روز پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شود به‌عنوان مثال زمانی یک روحانی در محل می‌توانست امور متعددی از قبیل ازدواج، کمک به نیازمندان و حل اختلافات محلی را پیگیری کند اما امروز هر عرصه‌ای پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد و تخصص مربوط به خودش را می‌طلبد، همچنین ورود به این عرصه‌ها باید مبتنی بر آموزش و گفتمانی مشخص باشد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در موضوع تخصصی‌تر کردن هرچه بیشتر تبلیغ گفت: برای اثرگذاری بیشتر ما باید تبلیغ را تخصصی‌تر کنیم، به‌عنوان مثال حوزه ورزش، زیست‌بوم منحصربه خودش را دارد که نیازمند فعالیت‌های فرهنگی متناسب با این حوزه است بنابراین ما باید برای امر تبلیغ در ورزش شخصی را که با روحیات و نیازهای این قشر آشنا باشد انتخاب کنیم.

 

وی تصریح کرد: البته ما در عرصه‌های تبلیغ مردمی ورود داشته‌ایم و برای بسیار از موارد اجتماعی فرهنگی در سازمان تبلیغات اسلامی میز راهبردی شکل‌گرفته است.

 

سهرابی ضمن بیان ظرفیت‌های موجود در عرصه تبلیغ در امور مختلف ابراز داشت: موضوع دیگری که به‌طور تخصصی و ویژه به آن ورود کردیم بحث تبلیغ در زندان‌ها بوده است، زندان‌ها را نمی‌توان به‌عنوان یک محیط ایزوله و بدون پیوستگی فرهنگی با دیگر ارکان جامعه دید. ما مشاهده کردیم در این عرصه کمبودهای بسیاری وجود دارد و به یک جریان جهادی فرهنگی و تبلیغی نیاز است و ورود طلاب و روحانیون در این عرصه به‌طور جهادی الزامی است تا این موضوع را ساماندهی کنند؛ این ظرفیت به وجود آمد و به‌طور گسترده مبلغان در محرم و صفر در زندان‌های بانوان و آقایان حضور فعال داشتند که این فعالیت فرهنگی اجتماعی همچنان ادامه دارد.

 

نگاه هوشمندانه و تخصصی در حوزه کمک‌رسانی به نیازمندان

وی در مورد کمک‌های مردم به نیازمندان نیز افزود: مورد دیگر کمک‌های مردم و خیرین به نیازمندان است که روزبه‌روز در حال افزایش است اما در این میان نکته‌ی حائز اهمیت این است که مردم می‌خواهند کار خداپسندانه و انسان دوستانه انجام دهند اما اگر این کار درست انجام نشود فقر نمایی به یک شغل تبدیل می‌شود. ورود دقیق به این موضوع نگرش فرهنگی عظیمی را می‌طلبد، کمک به نیازمندان اگر با روش‌های صحیح و کارشناسی شده انجام نشود، برای این قشر از جامعه معضلات فرهنگی مختلفی ایجاد می‌کند به‌عنوان مثال ورود سلبریتی‌ها به حوزه کودکان کار که گاهی با شناخت اصولی از این فضا و با نگاه احساسی همراه است معضلات مختلفی را ایجاد کرد، درحالی‌که این موضوع ریشه‌ها و پیچیدگی‌های خاصی خود را دارد و صرف کمک به چند کودک در چند چهارراه کمک به حل این موضوع نیست. این موضوع نیاز به ورود حرفه‌ای و موشکافانه دارد.

 

وی عنوان داشت: باید به‌طور هوشمندانه و تخصصی برای کمک به قشر متوسط که متأسفانه روزبه‌روز در حال ضعیف‌تر شدن هستند؛ تمهیداتی داشت.

 

کمک به فعالان فرهنگی با ایجاد حلقه‌های میانی

حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی با اشاره به این مطلب که نمی‌توان با یک دانش کلی از دین در عرصه‌های مختلف فرهنگی دینی مؤثر بود و هر حوزه متخصص مربوط به خود را می‌طلبد اظهارداشت: اداره تبلیغات اسلامی استان تهران برای ورود به عرصه‌های مختلف فرهنگی، دینی و اجتماعی در حال کادر سازی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه برای فعالیت در این عرصه‌ها است و برای جهت دهی ظرفیت‌های سازمان‌ها و گروه‌های مردمی و محلی برنامه های مختلفی در دست اجرا دارد.مثلاً غالباً فرصت‌هایی که در مساجد و هیئت‌های محلات است با امکانات و ظرفیت‌های شهرداری و نهادهای دیگر پیوسته و در یک‌سو نیست، یا مثلاً می‌بینیم افرادی در اغلب محلات وجود دارند که بازنشسته سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی‌ بوده‌ و یا چهره‌های فرهنگی هنری‌ای که در محلات زندگی می‌کنند و از پتانسیل بالای وجود این‌ها استفاده نمی‌شود.

 

اداره کل تبلیغات اسلامی با ایجاد حلقه‌های میانی و رابط قصد دارد افراد تأثیرگذار را وارد عرصه‌های فرهنگی محلات کند و در این عرصه شبکه به نام «حمات» را راه‌اندازی کرد و از مبلغان خواستیم که واسطه و حلقه‌ی ارتباطی بین بخش‌های مختلف شوند تا حرکت‌های بزرگ و مؤثر فرهنگی و تبلیغی را در سطح جامعه به ‌وجود بیاورند. تا همین امروز در سطح استان تهران ۱۰۰ نفر را جذب کرده و آموزش دادیم که در شهرستان‌های استان تهران مشغول به فعالیت هستند اما هنوز به‌واسطه پیچیدگی و گستردگی شهر تهران در حال پیگیری و به وجود آوردن این حلقه‌های میانی هستیم. برخی از شهرستان‌های استان تهران بیش از یک استان کشور جمعیت دارند و ابعاد مختلف فرهنگی سیاسی اجتماعی خود را داشته و زیست‌بوم منحصربه‌فردی دارند. همچنین هر شهری وضعیت فرهنگی و اجتماعی متنوع و متفاوتی با شهرستان دیگر دارد لذا ما از خود افراد همان شهر و محل نیروهایی که فضا را می‌شناسند استفاده می‌کنیم تا بعد از آموزش و توانمندسازی حلقه‌های میانی واسطه را در آنجا وجود آورند. این عزیزان فعالیت‌های گسترده‌ای هم در عرصه کمک‌های مردمی و هم در بحث کرونا داشتند اخیراً هم در راستای رساندن کالاهای خانگی زیر قیمت کارخانه به دست مردم فعالیت‌هایی را شروع کردند.

 

آغاز عملیات بزرگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

سهرابی بابیان این موضوع که تجربیات ارزشمندی در موج اول و دوم کرونا به دست آورده‌ایم خاطرنشان کرد: پس از خواست مجدد رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور گروه‌های جهادی در عرصه خدمت‌رسانی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان تهران با آسیب‌شناسی و تحلیل ضعف‌ها و قوت‌های پیشین مدل‌هایی برای ورود قدرتمند در موج سوم کرونا طراحی کرد و نوع خدمات و مدل‌های ارائه آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. به‌عنوان‌مثال برای ورود سازمان‌دهی شده در عرصه کمک‌رسانی به کادر درمان در بیمارستان‌های استان تهران قرارگاهی را ایجاد کرده‌ایم که تاکنون ۲۵۰ نیروی جهادی جذب این قرار گاه شده و آموزش دیده اند و در قالب ۷ گروه در بیمارستان‌های تهران در حال کمک به کادر درمان هستند.فرآیند ثبت‌نام این نیروها از طریق سامانه JSALAMAT.IR انجام می‌پذیرد و فرآیند مصاحبه و غربالگری آن‌ها برای حساسیت و ظرافت موضوع با دقت و وسواس زیادی انجام می‌گیرد.

 

وی در پایان سخنان خود از آغاز عملیات بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی در استان تهران از ۱۳ آبان هم‌زمان با ولادت رسول اکرم (ص) خبر داد و یاد آور شد: این عملیات به اسم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده و در قالب یک پویش و حرکت اجتماعی آغاز شد و اداره کل تبلیغات اسلامی تهران برای ساماندهی، راهبری و پشتیبانی گروه‌های جهادی به‌منظور کمک به کارکنان جبهه سلامت و خدمت به بیماران کرونایی با ایجاد قرارگاه ویژه این عملیات را تشکیل داد و یکی از محورهای این عملیات، توزیع نظام‌مند کمک‌های مردمی با موضوع مساجد در محلات است که انشا الله به مدت دو ماه و تا ۱۳ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

کد خبر 990894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha