کانون مسجدی که خانه امید بچه های روستا شد

کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد از روستاهای تابعه تیران است که پس از تعطیلی و رکود به خانه امید برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این روستا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، عزیزآباد از روستاهای بخش مرکزی شهرستان تیران و کرون که در منطقه ای خوش آب و هوا و در نزدیکی شهرک شهید باهنر تیران و در مجاورت روستای قره تپه و با مردمانی دلیر، مهربان، میهمان نواز و دلسوز است که این روستا کمترین امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی برای کودکان، نوجوانان و جوانان دارد و این قشر برای اوقات فراغت باید به شهر سفر کنند.

 

فراگیری آموزش های علمی، ورزشی، هنری و فرهنگی و همچنین انجام فعالیت اجتماعی و فرهنگی و هنری آرزویی برای نسل جوان این روستا بود که امروز به همت و دلسوزی اهالی همین خطه کانون فرهنگی و هنری که در سال ها پیش غیرفعال و راکد شده بود مجدد فعالیت خود را در 2 سال گذشته آغاز کرد و زمینه ای برای فعالیت اوقات فراغت شد.

 

خانواده ها نیز از برنامه های این مرکز فرهنگی و هنری استفاده می کنند و البته با فعال سازی خانه ورزش روستایی نیز خدمات فراغتی و سرانه این حوزه نیز افزایش یافته و اهالی که در شهرهای اطراف ساکن هستند نیز ایام پایان هفته را در روستا و با برنامه های فرهنگی این مراکز سپری می کنند.

 

حمایت از کانون فرهنگی هنری شهدای عزیزآباد گامی اساسی برای فعال سازی این مرکز بود که قدم اول را جوانان این روستا برداشتند و به دنبال آن کودکان، نوجوانان و جوانان حامی و مایه دلگرمی مدیریت جدید شدند که البته نقش بانوان برای فعال سازی این مرکز غیرقابل انکار است.

 

مسئولین شهرستانی نیز با همراهی و مساعدت به این مرکز، زمینه ساز فعالیت بیشتر شدند و امروز باید این کمک ها برای تداوم فعالیت ها و گسترش آن فراگیرتر بشود.

 

توسعه فعالیت های کانون فرهنگی و هنری روستای عزیزآباد به قدری پیش رفت که سال گذشته این نهاد در بین سایر پایگاه های اوقات فراغت روستایی تیران و کرون موفق به کسب رتبه و شایسته تقدیر شد.

دلسوزی مدیرمسئول کانون یک موضوع اساسی است که در بین همه کانون های فرهنگی و هنری فعال کشور حائز اهمیت و دقت و توجه است و باید مردم و مسئولان قدردان این جهادگران و یا افسران جنگ نرم باشند که در کنار تمامی دغدغه های شخصی خود سکاندار یک مرکز فرهنگی و هنری و مایه امیدی برای جوانان و نوجوانان یک منطقه می شوند.

 

*حمایت و لبخند رضایت بچه ها و اهالی روستا انگیزه فعالیت را دوچندان کرد

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد گفت: حمایت و لبخند رضایت بچه ها و اهالی روستا انگیزه فعالیت را برای تیم مدیریت کانون دوچندان کرد.

 

«مریم شهیدی» با اشاره به سابقه گذشه کانون که در مقاطعی از زمان تعطیل و یا با کمترین سطح فعالیت بود، افزود: بچه ها و  به ویژه دختران 7 تا 18 سال روستا که با انگیزه و توانایی خاص خود برای داشتن کانون فعال و رونق فعالیت های فرهنگی و هنری به صحنه آمدند، فرصت پیشرفت و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری را بیش از گذشته فراهم کردند.

 

وی ادامه داد: همکاری دهیار، هیات امنا مسجد، روحانی، مساعدت ها و حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوانان شهر تیران وی دیگر مسئولان شهرستان در پیشرفت کار موثر بود و همه این عوامل فرصتی برای داشتن یک خانه امید در روستا شد.

شهیدی از استقبال مردم روستا از فعالیت های آموزشی در عرصه هنری، قرآنی، آشپزی، خدمات مشاوره ای، فعالیت های گروهی و اجتماعی خبرداد و گفت: دهه فجر سال گذشته نمایشگاه توانمندی های زنان و فعالیت های فرهنگی این روستا برگزار شد که مدیریت شهرستان برای افتتاحیه و بازدید از این ظرفیت ها وقت گذاشتند و مایه دلگرمی اهالی این منطقه شدند.

 

وی اضافه کرد: حمایت و تحسین فعالیت های کانون موجب شناسایی و کمک به رشد استعدادهای نوجوانان این روستا شد و نتیجه و نفع آن مطمنا در سطح کشور و مناطق مختلف شهرستان در آینده بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

 

*فعالیت های بی سابقه غیرحضوری و بهداشتی کانون در روستا

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تداوم فعالیت های این مرکز گفت: فعالیت هایی در حوزه اوقات فراغت مثل کتابخوانی، سرگرمی و فرهنگی به صورت غیرحضوری و مجازی از طریق شبکه های اجتماعی ارائه می شود.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی بخشی به مردم روستا توسط این کانون انجام می شود که در سلامت مردم و کاهش دغدغه ها نقش دارد که البته توزیع مواد ضدعفونی کننده و ماسک در حد توان نیز انجام می شود.

 

*مسئولان به قول و وعده های خود عمل کنند

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد با بیان اینکه جایر کار در روستاها فراهم است، اظهارداشت: فعالیت های روستایی به اندازه فعالیت های شهری کارآمد و مهم هستند و نباید از چشم مدیران در سطوح مختلف باز بماند.

 

وی ادامه داد: مسئولان در رده های مختلف به قول و وعده های خود به بجه های روستاها عمل کنند و اینگونه از سرمایه های کشور حمایت کرده و مایه امیدواری و رونق زندگی روستایی و کاهش مهاجرت ها می شوند.

 

شهیدی از مسئولان ستادهای استانی و ملی کانون های مساجد خواست تا نگاه حمایتی ویژه از کانون های روستایی که فاقد منابع مالی محلی هستند داشته باشند تا آن ها هم امکانات مجهزی داشته و موجب رشد سرمایه های انسانی و پیشرفت آن ها بشوند.

 

*کانون فرهنگی و هنری روستای عزیزآباد نمونه ای بارز از مشارکت عمومی در کار فرهنگی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با تحسین فعالیت های اخیر کانون فرهنگی و هنری روستای عزیزآباد گفت: فعالیت های این کانون نمونه ای بارز از مشارکت عمومی در کار فرهنگی است که سهم موثری در پیشرفت روستا و ارتقای شاخص های فرهنگی، هنری، اجتماعی و فراغتی در روستا داشته است.

 

«اقبال صالحی» ادامه داد: کانون های روستایی تنها مراکز فرهنگی و هنری در روستاها هستند که شبکه فعالیت های این حوزه را با مراکز شهرستان ها هماهنگ می کنند و در شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری نقش دارند و بر این اساس باید از آن ها حمایت شود.

وی با اشاره به فعالیت 54 کانون فرهنگی و هنری در مساجد تیران و کرون افزود: بخش عمده این کانون ها در روستاها هستند اما امکانات و تجهیزات این مراکز محدود است و حمایت های ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور پاسخگو نیست و سال گذشته تنها از چهارکانون این شهرستان حمایت شده است.

 

صالحی اضافه کرد: کانون های روستایی با توجه به محدودیت ها از جمله کامپیوتر، اینترنت و امکانات نرم افزایی و سخت افزایی قادر به کسب امتیازهای بالایی برای جلب بودجه دولتی نیستند و باید تغییر رویه ای در این حوزه صورت بگیرد.

 

وی از خیرین خواست تا از این مراکز حمایت کنند و مایه خیر و برکت برای زندگی خود و خوشحالی نسل جوان و نوجوان روستاها باشند چرا که این دسته از کودکان، نوجوانان و جوانان نیز مثل سایر افراد مناطق شهری با استعداد و علاقه مند به فعالیت های فوق درسی و تفریحی، فرهنگی، هنری و اجتماعی هستند.

 

*کانون های روستایی و شهری همه خانه های امید برای کودکان، نوجوانان و جوانان هستند

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد پایگاه های مهمی در هر منطقه هستند که به خانه های امید برای فراغت، یادگیری و رشد استعدادها تبدیل شده اند اما حمایت مسئولان از محل اعتبارات دولتی موضوعی مهم است که به توسعه فعالیت های داوطلبانه اعضای این تشکل های فرهنگی و هنری کمک می کند و ستاد کانون های مساجد کشور باید زمینه های هم افزایی بین بخشی در بین نهادهای متولی در حوزه مسجد را فراهم کند.

 

کد خبر 991198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha