نگاهی به اقدامات صورت گرفته در مورد بیماری کرونا در استان کرمان به همراه توصیه های جدید

دکتر رشیدی نژاد گفت: الان با یک پیک شدید مواجه هستیم که وضعیت استان را طوری کرده که دیگر از رنگ قرمز گذشتیم و بعضی شهرستان ها رنگ مشکی یعنی حالت بحرانی دارند و در حال حاضر هیچ کس از ساکنین استان کرمان از این بیماری در امان نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد یکشنبه شب (18 آبان) در گفتگوی ویژه خبری سیمای استان با محوریت «نگاهی به اقدامات صورت گرفته در مورد بیماری کرونا در استان کرمان به همراه توصیه های جدید و مهم» در خصوص وضعیت استان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، یک پیک خفیف در فروردین و اردیبهشت ماه{موج اول} داشتیم و به خاطر محدودیت هایی که در ایام عید وجود داشت و حساسیت مردم بالاتر بود، به خوبی کنترل شد اما زمانی که این بیماری پیش رفت، یک پیک نسبتاً شدید در اواسط تیر تا اواسط مرداد ماه {موج دوم} داشتیم و بعد از اواسط مرداد ماه تا اواخر شهریور و اواسط مهر شروع به پایین آمدن کرد.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان ادامه داد: متأسفانه از اواسط مهرماه دوباره پیک جدید{موج سوم} شروع شد که با یک شیب تند بود و نسبت به پیک دوم هم تعداد بیماران (حداقل 50 درصد) و هم مرگ و میرهای روزانه افزایش پیدا کرد و هم اینکه بیماران بدحال تر و وخیم تر به بیمارستان می آیند و بستری می شوند.

 

 

وی اظهار کرد: شدت علائم بیماری در پیک سوم نسبت به پیک های قبلی تفاوتی نداشته اما چون ممکن است افراد دیرتر به بیمارستان بیایند و یا کم توجهی کنند، بیمارانی که وارد بیمارستان می شوند بدحال تر هستند و متاسفانه تخت های ویژه بیمارستانی ما نسبت به قبل پرتر و شلوغ تر است و نیاز به اکسیژن بیمار بیشتر است که بخشی از آن به جهش هایی که ویروس پیدا کرده و شرایط اقلیمی و ایمنی ذاتی که در افراد وجود دارد و عوامل متعدد دیگر بر می گردد.

 

 

رشیدی نژاد بیان کرد: الان با یک پیک شدید مواجه هستیم که وضعیت استان را طوری کرده که دیگر از رنگ قرمز گذشتیم و بعضی شهرستان ها رنگ مشکی یعنی حالت بحرانی دارند.

 

 

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ منطقه سفید کرونایی در استان وجود ندارد اما رنگ بندی، یک معیاری است که تنها توجه ایجاد می کند؛ به هر حال رنگ ها نشان دهنده یک شرایط بحرانی، فوق بحرانی، پرخطر و یا هشدار هستند، ادامه داد: در حال حاضر هیچ کس از ساکنین استان کرمان از این بیماری در امان نیست و باید این بیماری را جدی بگیریم.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: استان کرمان، یک استان پهناور است و وضعیت این استان مانند دو استان می ماند و ترکیب جمعیتی و وضعیت آب و هوایی متفاوت دارد و قطعاً نحوه شیوع بیماری در آن متفاوت خواهد بود و در پیک های قبلی زمانی که شیوع بیماری در مرکز استان و شهرهای شمالی استان زود اتفاق می افتاد و زودتر به پیک می رسیدند، پیک شهرهای جنوبی و شرقی دیرتر شروع می شد و در حال حاضر هم این را می بینیم که شهرستان های کرمان، سیرجان، رفسنجان، بافت، رابر، بردسیر، زرند و کوهبنان شهرهای پرخطر، بحرانی و بعضاً فوق بحرانی هستند اما شهرستان هایی مانند جیرفت و توابع آن و بم و توابع آن در وضعیت پرخطر و هشدار هستند.

 

 

وی در تشریح آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا در استان کرمان، توضیح داد: در حال حاضر تعداد تخت های اشغالی در بیمارستان ها به دلیل بیماری تنفسی (با تشخیص بالینی و قطعی) هزار و 268 نفر است و 207 نفر در بخش های ویژه بستری هستند که 87 نفر از آن ها زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند.

 

 

رشیدی نژاد درباره بیمار قطعی کرونا، گفت: بیمار قطعی زمانی است که تست pcr آن مثبت شود اما بعضاً تست pcr مثبت نمی شود و براساس تشخیص بالینی پزشکان معالج و تصاویر رادیولوژیکی تشخیص داده می شود بنابراین یا بالینی و یا پارامترهای رادیولوژیکی که در رأس آن سی تی اسکن ریه است، {ملاک}تشخیص قطعی می شود.

 

 

وی ادامه داد: تقریباً بیش از نیمی از این آمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و شهرهای وابسته به آن و کمتر از نیمی در سایر بیمارستان های دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان بستری هستند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان خاطر نشان کرد: از ابتدای شیوع اپیدمی در استان تاکنون حدود 25 هزار نفر به دلیل بیماری تنفسی در بیمارستان های سطح استان بستری شدند که از این تعداد حدود 10 هزار و 500 نفر بستری قطعی به کووید 19 داشتیم که متأسفانه هزار و 342 نفر فوت شدند و بقیه بهبودی پیدا کردند.

 

 

وی گفت: حدود 85 هزار تست از ابتدای شیوع بیماری در استان کرمان انجام شده است و از ابتدای شیوع بیماری در استان تاکنون حدود 10 هزار و 500 نفر ابتلای قطعی کووید 19 در بیمارستان های استان بستری هستند و بیش از 20 هزار نفر به صورت قطعی سرپایی مثبت شدند بنابراین حدود ۳۴ هزار نفر ابتلای قطعی کووید 19 در استان کرمان داشتیم.

 

 

رشیدی نژاد با بیان اینکه موج سوم بیماری در استان مانند دو موج دیگر نیست زیرا هم بیماران بدحال تر و هم تعداد آن ها بیشتر است بنابراین نمی توان این موج را پیش بینی کرد، افزود: کرمان استان پهناوری است و زمانی که یک منطقه شیوع پیدا می کند و می خواهد فروکش کند، تازه بروز بعضی از مناطق بالا می رود و همین امر باعث می شود که قله پیک در استان کرمان مانند سایر استان های کشور نباشد و معمولاً پیک بیماری در استان به دلیل پهناور بودن، زمان بیشتری طول می کشد.

 

 

وی ادامه داد: فروکش کردن پیک بیماری به رعایت دستورالعمل ها و رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم وابسته است که هرچه مردم این توصیه ها را بیشتر عمل کنند و محدودیت هایی که اعلام می شود را رعایت کنند، قطعاً زودتر نتیجه خواهیم گرفت و می توانیم از این پیک عبور کنیم.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان اظهار کرد: کووید 19، ویروس جدیدی است و هیچ منبع علمی تاکنون پاسخ نداده که این بیماری کی تمام می شود؟ و تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ و چند پیک خواهیم داشت؟ اما پیش بینی می شود تا پایان زمستان امسال چندین پیک داشته باشیم.

 

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات پیشگیرانه ای که وزارت بهداشت به همه دانشگاه علوم پزشکی توصیه کرده این است که تست ها را بیشتر انجام دهیم و این زمینه در استان کرمان فراهم است و در حال حاضر 7 آزمایشگاه مرجع تشخیص کرونا در استان فعال است که در این موج سوم و تنها برای حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ظرفیت تست تشخیصی نسبت به موج دوم 2 برابر و نسبت به موج اول 5 برابر شده است و همچنین در سایر دانشگاه های علوم پزشکی نیز این ظرفیت 2 برابر شده است.

 

 

رشیدی نژاد در ادامه بیان کرد: بیمارانی که مبتلا هستند و یا احساس می کنند دچار بیماری شدند اگر علائم شدید داشته باشند به بیمارستان ها مراجعه می کنند و اگر علائم آن ها خفیف و یا مشکوک باشد به مراکز منتخب 16 ساعته مراجعه می کنند و پزشکان در این مراکز مستقر هستند و عموماً هم اگر شک به بیماری کرونا کنند، تست های تشخیصی کرونا را انجام می دهند.

 

 

وی افزود: اخیراً به 2 مرکز دیگر آزمایشگاهی(یک خیریه و یک مرکز خصوصی) در شهر کرمان مجوزهای راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا را دادیم که افراد می توانند در صورت نیاز به این آزمایشگاه ها برای انجام تست مراجعه کنند.

 

 

دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان خاطر نشان کرد: بیش از 3 هفته است که پروتکل انجام تست راحت تر شده و ما به کسانی که بیمار هستند و اطرافیان آن ها توصیه به انجام تست می کنیم و هرکسی هم به مراکز منتخب مراجعه کند و کوچکترین تشخیص بالینی به کرونا بشود، تست انجام داده می شود و هیچ محدودیتی هم نداریم و توصیه ما هم این است که مردم از این مراکز استقبال کنند که در 2 هفته اخیر مراجعه مردم به این مراکز 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

 

 

 

وی در خصوص دورکاری کارکنان و استعلاجی نیز گفت: مانند هر استعلاجی دیگری اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به استراحت دارد، باید استراحت کند و به طور ویژه در خصوص کرونا اگر علائم بالینی فرد قوی به نفع کرونا باشد باید ایزولاسیون در بیمار انجام شود و 10 روز تا 2 هفته ایزولاسیون و یا جداسازی بیمار انجام شود و اگر تست pcr او مثبت باشد، این قوت می گیرد و حرفی برای گفتن ندارد لذا توصیه کردم پزشکان و همکاران در مراکز بهداشتی و منتخب که مشغول هستند، اگر براساس تشخیص بالینی به فردی که به آن ها مراجعه کرده، می توانند استعلاجی بدهند و از مدیران ادارات خواهش دارم که به این گواهی ارزش قائل شوند تا دیگر پرسنل اداری در امان باشند.

 

 

رشیدی نژاد در خصوص وضعیت کادر درمانی اظهار کرد: این طبیعی است وقتی بارِ یک دستگاهی زیادتر می شود و حجم زیادی از بیماران بستری می شوند، کار نیز سنگین تر شود و قطعاً این اتفاق باعث افزایش خستگی و هم فشار کار به لحاظ روحی و جسمی بر جامعه درمانی و بیمارستانی می شود و طبیعی است که ممکن است تا حدودی بر کیفیت کار تأثیرگذار باشد.

 

 

وی با قدردانی از دستگاه هایی که با علوم پزشکی همکاری می کنند به ویژه بسیجیان و نیروهای مسلح که هم پرسنل خود را فراخواندند و هم اینکه مراکز خود را در اختیار گذاشتند؛ در خصوص اقدامات درمانی توضیح داد: ظرفیت تخت های بستری را 2 برابر کردیم و الان بیش از 50 درصد تخت های بیمارستانی استان کرمان به بیماران کووید 19 اختصاص یافته که از این میزان تقریباً 60 درصد اشغال شده و یکی دیگر از کارهایی که کردیم، افزایش تجهیزات بیمارستانی است.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بیان کرد: امیدواریم با کمبود تخت بیمارستانی روبرو نشویم اما برای شرایط سخت پیش بینی هایی صورت گرفته که بتوانیم از نقاهت گاه هایی که عمدتاً توسط نیروهای مسلح (سپاه، ارتش و نیروی انتظامی) در مرکز استان و در شهرستان ها، آماده سازی شده استفاده کرده و اگر تخت های بیمارستانی پر شد و دیگر نتوانند جوابگوی بیماران باشد، مجبور خواهیم شد از این نقاهت گاه ها استفاده کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه بهترین ناظر خود مردم هستند، گفت: مردم می توانند از طریق سامانه 190 و همچنین سامانه 3747 (اختصاصاً برای کرمان که از پنجشنبه راه اندازی می شود) مشورت بگیرند و اگر شکایتی هم داشته باشند، می توانند اعلام کنند و ما هم مشتاق هستیم اگر اشکالی می بینند به ما اطلاع بدهند تا پیگیری شود.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد: مردم فاصله گذاری اجتماعی را باید رعایت کنند و در تجمعات، مهمانی، دور هم نشستن، جشن های تولد، عروسی و ترحیم شرکت نکنند و همچنان استفاده از ماسک را ادامه دهند.

 

 

وی ادامه داد: تهویه فضا هم مهم است و فضایی که افراد در آن هستند و می نشینند و یا کار می کنند، باید در آن فضا تهویه وجود داشته باشد بنابراین به طور متناوب در و پنجره را باز کنند و هوای تازه رد و بدل شود و اگر احساس کردند که دچار کوچکترین علائم شدند و شک کردند، به سرعت خود را به مراکز منتخب و درمانی برسانند که آن ها آماده خدمت رسانی هستند.

 

 

رشیدی نژاد بیان کرد: امیدواریم مردم این توصیه ها را جدی بگیرند و به توصیه های بهداشتی عمل کنند و واقعاً اگر مردم جدی بگیرند زودتر می توانیم بیماری را پشت سر بگذاریم و این بحران را بکاهیم.

کد خبر 991208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha