توده آمریکا به این نتیجه رسیدند که ترامپ باید برود

سعیدی گفت: هیأت حاکمه، نخبگان, رسانه ها و بخش قابل توجهی از توده آمریکا به این نتیجه رسیدند که ترامپ باید برود حتی جمهوری خواهان هم حاضر نیستند او را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روح الامین سعیدی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: چهار سال پیش, زمانی که ترامپ به قدرت رسید با توجه به سیاست هایش در داخل آمریکا و امور بین المللی از جمله ایجاد تقابل میان سفید پوستان و سیاه پوستان و رنگین پوستان و تقابل نژاد خالص آمریکایی با مهاجران، مقابله با مکزیکی ها و مسلمانان با انتقاداتی مواجه شد.

 

وی اضافه کرد: مخالفت با سیاست های جا افتاده هیأت حاکمه , تقابل با کنگره آمریکا, تغییرات مداوم افرادی که با او کار می کردند, پشت پا زدن به دستاوردهای جهانی شدن و لیبرالیسم اقتصادی و آزاد از دیگر اقدامات ترامپ بود.

 

سعیدی گفت: تضعیف متحدان، خروج از برخی توافقنامه های بین المللی از جمله توافق آب و هوایی پاریس، تضعیف اتحادیه اروپا و ناتو, تضعیف شورای امنیت سازمان ملل و بی توجهی به ارزش ها و رژیم های بین المللی منجر شد در داخل آمریکا و عرصه بین المللی؛ تصویر خودساخته آمریکا به عنوان رهبر نظام بین الملل، کاملاً زیر سؤال برود.

 

کارشناس روابط بین الملل افزود: به همین علت به نظر نمی رسید که هیأت حاکمه آمریکا بتواند بیش از این ترامپ را تحمل کند.

 

سعیدی گفت: او تا پیش از شیوع کرونا، کارنامه بدی در عرصه داخلی نداشت و توانست تعداد زیادی شغل را ایجاد کند و عرصه اقتصادی آمریکا را سر و سامان دهد و چیزهایی داشت که بتواند او را در دور دوم برای ریاست جمهوری ابقاء کند اما مسأله کرونا و مدیریت نادرست او در این باره، بسیاری از رشته ها را پنبه کرد.

 

وی ادامه داد: مسأله «جورج فلوید» و نحوه برخورد ترامپ با اعتراضات خیابانی موجب شد که او دیگر بیش از این تحمل پذیر نباشد به همین علت حتی جمهوری خواهان هم از او دور شدند.

 

استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل گفت: هم در عرصه داخلی و هم بین المللی، نمونه ها و نشانه هایی از افول آمریکا دیده می شود البته نباید دچار سوء برداشت شویم که منظور از افول، فروپاشی آمریکا مانند اتحاد جماهیر شوروی است بلکه منظورمان از افول این است که آمریکا ظرفیت لازم برای رهبری نظام بین الملل و توانایی تامین کالاهای عمومی و نظام بخشی به سیستم را از دست داده است.

 

وی ادامه داد: آمریکا سال ها تلاش می کرد که خود را به عنوان یک الگو معرفی کند و طلایه دار برخی ارزش ها از جمله دموکراسی آزاد، برابری، تساهل و تسامح بوده است اما در سال های اخیر, وجود شکاف های درون آمریکا نشان می دهد که این کشور از شعارهای خود فاصله بسیاری گرفته است.

 

سعیدی اضافه کرد: رای بالای ترامپ در برخی ایالت ها نشان می دهد که ترامپیسم همچنان طرفداران قابل توجهی دارد البته جریان مقابل او هم طرفداران قابل توجهی دارد.

 

وی افزود: این موضوعات نشان می دهد جامعه آمریکا، انسجام خود را از دست داده است البته این به معنای فروپاشی آمریکا از درون نیست زیرا او با این مسئله, فاصله زیادی دارد و نباید وارد فاز ژورنالیستی متوهمانه شویم اما آمریکا ظرفیت رهبری و اعمال قدرت خود را از دست داده است.

 

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه چینی ها و روس ها، رقبای جدی آمریکا و در حال ایجاد موازنه قدرت هستند, گفت: آمریکا از انسجام و شعارهای خود دور شده است.

 

سعیدی با اشاره به اینکه در سال های اخیر, هیچ رئیس جمهوری مانند ترامپ، اروپایی ها را تحقیر نکرده بود, افزود: اروپایی ها دوران سختی را با او داشتند و ترامپ همه تلاش خود را برای تضعیف اتحادیه اروپا انجام داد. ترامپ رسما از خروج انگستان از اتحادیه اروپا حمایت کرد و حتی می خواست این موضوع به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا هم گسترش پیدا کند.

 

سعیدی اضافه کرد: ترامپ به شدت تلاش می کرد میان اروپای شرقی و غربی، اختلاف افکنی کند و درباره برجام، ظرفیت و شأنیت سیاسی اروپا را تحقیر کرد و یکطرفه و بدون هماهنگی از آن خارج شد.

 

او افزود: برای همه ظرفیت ضعیف سیاسی و راهبردی اروپا منهای آمریکا، آشکار شد و اروپا لطمه حیثیی بسیار زیادی را از ناحیه ترامپ دید و از این جهت, خوشحالی اروپایی ها از انتخاب بایدن ، قابل درک است.

 

این استاد دانشگاه درباره سیاست خارجی بایدن هم گفت: به نظر می رسد او همان کاری را خواهد کرد که اوباما پس از دوره بوش پسر کرد و تلاش می کند برای اصلاح وجهه آمریکا که در زمان ترامپ به شدت لطمه خورده است, به توافق های بین المللی باز می گردد.

 

سعیدی تاکید کرد: افول در آمریکا اتفاق خواهد افتاد و چه در عرصه های فکری و اندیشه ای داخلی و چه در عرصه بین المللی, مدتی است که این زوال, آغاز شده است.  دانشمندان معتقدند, زوال آمریکا قطعی است اما سعی می کند از ظرفیت های خود برای طولانی تر کردن این دوران استفاده کند.

کد خبر 991220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha