مشخص بود ترامپ نتیجه انتخابات را نمی پذیرد

ابوالفتح با اشاره به اینکه ترامپ حتی پیش از آغاز انتخابات، از تقلب سخن می گفت و مشخص بود نتیجه انتخابات را نمی پذیرد، گفت: در ذهن او چیزی به عنوان شکست معنا نداشت بنابراین از قبل می شد حدس زد که این انتخابات، پردردسر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا شب گذشته (یکشنبه ۱۸ آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ترامپ حتی پیش از آغاز انتخابات، از تقلب سخن می گفت و مشخص بود نتیجه انتخابات را نمی پذیرد و در ذهن او چیزی به عنوان شکست معنا نداشت بنابراین از قبل می شد حدس زد که این انتخابات، پردردسر خواهد بود به ویژه اینکه تعداد آرای پستی, بسیار زیاد بود و این موجب شد مشارکت بالا برود و در 120 سال اخیر در آمریکا بی سابقه بود و حدود 150 تا 160 میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند.


ابوالفتح با اشاره به اینکه در نحوه اخذ آرای پستی مناقشاتی بود، اضافه کرد: اکنون رسانه ها بایدن را پیروز انتخابات اعلام کردند اما ترامپ این موضوع را نپذیرفته است.


وی ادامه داد: امید ترامپ این است که کار به بازشماری آراء بکشد ضمن این که شواهد و قرائنی مبنی بر تخلف، دستکاری و مهندسی انتخابات وجود دارد و در انتخابات قبلی آمریکا هم سابقه داشت اما از آن جایی که نامزدها نتیجه را می پذیرفتند چالش برانگیز نمی شد ولی اکنون ترامپ نتیجه را نمی پذیرد.


این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه دو طرف, تیم های حقوقی قوی را تدارک دیدند، گفت: شاید این انتخابات مانند سال 2000 به دیوان عالی فدرال بکشد و در آن جا امکان تغییر نتیجه آراء وجود دارد.


ابوالفتح افزود: با اینکه اکثریت دیوان به نفع جمهوری خواهان هستند اما تضمین شده هم نیست و ممکن است اگر دلایل و شواهد قوی مبنی بر تخلف و تقلب در انتخابات نداشته باشند احتمال رد شکایت وجود دارد و احتمال تغییر نتیجه کنونی انتخابات، بسیار دور از ذهن است اما صفر نیست.


وی گفت: تقلب در انتخابات، غیرمحتمل نیست و در هر انتخاباتی ممکن است اتفاق بیفتد اما تخلفات در این انتخابات به اندازه ای نیست که نتیجه انتخابات را تغییر دهد و به علت الکترونیکی برگزار شدن برخی از مراحل انتخابات آمریکا، امکان اشکال غیرعمدی سیستمی وجود دارد.


ابوالفتح افزود: از ابتدای تأسیس ایالات متحده آمریکا، نظام انتخاباتی این کشور به گونه ای شکل گرفته است که عده ای از افراد نتوانند رأی دهند؛ سیاه پوستان در ابتدا از حق رأی محروم بودند و بعدها این موضوع تغییر کرد.


وی اضافه کرد: حدود 10 سال پیش دیوان عالی فدرال به ایالات آمریکا مجوزی داد که بر مبنای آن ایالت ها می توانستند با اطلاع دولت فدرال، قواعد اخذ رأی را تغییر دهند اما دیوان عالی آمریکا این منع را برداشت و اکنون ایالت ها به گونه ای قانون انتخابات را پیش می برند که عده ای از افراد در رأی دادن, دچار سختی می شوند.

 

کارشناس مسائل آمریکا هم با اشاره به برخی مراحل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی در 6 ژانویه انتخاب و معرفی می شود و در ساعت 12 ظهر 20 ژانویه باید سوگند یاد کند و پس از این مراسم، بلافاصله کاخ سفید را تحویل می گیرد و دولت تشکیل می شود .


وی افزود: شکاف ها و گسل های اجتماعی آمریکا توسط ترامپ به وجود نیامده است بلکه از سال ها پیش, شکل گرفته اما ترامپ آن را علنی تر و گسترده تر کرده است.


ابوالفتح ادامه داد: بنابراین با رفتن ترامپ این شکاف ها و دو پارگی برطرف نمی شود.


او افزود: انتخابات سال 2020 آمریکا نشان داد حزب دموکرات، چپ و راست حزب جمهوری خواه هم قوی تر شده است و این نشان می دهد اکه اگر با گذشت زمان, نتوانند پُلی میان این دو برقرار کنند دره میان آن ها روز به روز عمیق تر می شود و با یک کشور و دو ملت مواجه خواهیم بود.

 

کد خبر 991221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha