خدمات اجتماعی فعالان کانون «راوی نور» در روزهای کرونایی؛ راه‌اندازی پیک سلامت و رسیدگی به خانواده شهدا

حجت‌الاسلام تختی‌پور ارائه خدمات اجتماعی به خانواده شهدا و آموزش پیشگیری از شیوع کرونا به کسبه را از فعالیت‌های کانون راوی نور در لبیک به مطالبات رهبری برشمرد و گفت: راه‌اندازی پیک سلامت و کمک‌های مومنانه نیز در همین راستا در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بر آموزش همگانی درباره راه های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله ‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد تاکید کردند. به همین جهت گفت و گویی با حجت الاسلام «مجبتی تختی پور»، مدیر کانون فرهنگی هنری «راوی نور» مسجد جامع فیروزآبادی واقع در شهرری ترتیب داده ایم و فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در این زمینه را جویا شدیم.

 

برنامه های کانون روای نور مسجد جامع فیروزآبادی برای مهار ویروس کرونا در چه محورهایی انجام می شود؟

 

از همان زمان آغاز شیوع ویروس کرونا فعالیت های فعالان کانون راوی نور در مهار ویروس کرونا در محورهایی همچون ضدعفونی معابر، خیابان ها و رسیدگی به حال بیماران کرونایی، تهیه و توزیع ماسک و محلول های ضدعفونی برای عموم مردم و نیازمندان در دستور کار قرار گرفت.

در بحث کمک به نیازمندان هم در چند مرحله کمک های مومنانه انجام شد که در هر مرحله حدود 200 تا 250 بسته معیشتی به ارزش 350 هزار تومان میان خانواده های بی بضاعت توزیع شد.

همچنین، در ابتدای سال تحصیلی هم برای 140 دانش آموز لوازم التحریر مورد نیاز مقطع ابتدایی و کیف مدرسه تهیه شد. یکی دیگر از اقدامات فعالان کانون فرهنگی هنری «راوی نور» تهیه و توزیع غذای گرم در چند مرحله در میان نیازمندان شهر و محلات محروم بوده است.

کمک به بیماران کرونایی و کادر درمان بیمارستان فیروز آبادی نیز توسط نیروهای جهادی مسجد به صورت داوطلبانه از زمان شیوع ویروس کرونا در چند مرحله انجام شده است و در حال حاضر نیز استمرار دارد.

 

برنامه گروه جهادی کانون فرهنگی هنری راوی نور در حمایت از خانواده هایی که سرپرست خانواده را در بیماری از دست داده اند، چیست؟

 

تسلیت به خانواده هایی که فوت شده کرونایی دارند، به منظور تسلی خاطر آنها در شرایطی که به دلیل شیوع این بیماری مجالس ترحیم برگزار نمی شود، یکی از برنامه های مورد توجه فعالان این کانون است.

همچنین اگر خانواده ای سرپرست و نان آور خانه را بر اثر بیماری کرونا از دست دهد، ما آنها را جزو خانواده های هدف برای کمک های مومنانه قرارمی دهیم و از خانواده های متمولی که اعضای خانواده شان را به دلیل بیماری کرونا از دست داده اند، می خواهیم که به دلیل آنکه مجالس ترحیم برگزار نمی شود، خیراتشان را به سمت کمک های مومنانه هدایت کنند.

 

پیرامون دیگر خدمات اجتماعی که توسط فعالان این کانون فرهنگی هنری انجام می شود، برایمان توضیحاتی بفرمایید.

 

خادمی خانواده های شهدا یکی از رویکردهای فعالان این کانون فرهنگی هنری در راستای خدمات اجتماعی است. با توجه به اینکه بسیاری از پدران و مادرانِ شهدا سالخورده هستند، به همین جهت تصمیم گرفتیم که با آنها ارتباط برقرار کنیم و در خواست کردیم که اگر نیازمند پیگیری اموراتشان هستند، به عنوان خادمین خانواده شهدا به آنها در زمینه هایی همچون خرید روزانه منازل، اقلام ضروری و پیگیری مسائل اداری کمک رسانی کنیم تا آنها در این شرایط از منازلشان خارج نشوند.

از دیگر خدمات اجتماعی، رسیدگی به خانواده های آسیب پذیر همچون خانواده های نیازمندان، بیماران کرونایی و سالمندان است که در تلاش هستیم که به آنها در زمینه کمک های مومنانه و پیک سلامت به منظور خرید مایحتاج آنها خدمات ارایه دهیم.

همچنین درصدد هستیم که با شناسایی بیماری کرونایی که دوران نقاهت را در منزل می گذارند، به آنها ماسک و مواد ضدعفونی کننده اهدا کنیم تا آنها دغدغه ای برای تهیه اقلام بهداشتی نداشته باشند. علاوه بر این، با تهیه آبمیوه و تحویل در منزل بیماران کرونایی که دوران نقاهت را می گذارند، سعی کرده ایم که گامی در جهت بهبودی و سلامت آنها برداریم.

 

در موج سوم بحران کرونا و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد در بحث آموزش برای پیشگیری از این بیماری رویکرد و برنامه کانون راوی نور چیست؟

 

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در موج سوم این بیماری، بحث آموزش و پیشگیری از بیماری کرونا را در دستور کار قرار دادیم. در این زمینه ضمن اینکه آموزش چهره به چهره و خانه به خانه را مورد توجه قرار دادیم، به مردمی که در سطح شهر و مکان های عمومی از ماسک استفاده نمی کنند، از سوی گروه جهادی  مسجد تذکر لسانی و به آنها ماسک به آنها هدیه داده می شود. همچنین بحث آموزش پیشگیری از ویروس کرونا به مغازه داران و نانوایی ها که تردد در آنها زیاد است، در حال انجام است.

برنامه دیگری که در محور آموزشی مورد توجه قرار  گرفته است، تهیه بروشورهای الکترونیک در شبکه اجتماعی محلات و شبکه اجتماعی کانون و مسجد برای پیشگیری از این بیماری است. فضاسازی محلی به منظور رعایت بهداشت و توزیع پوسترها و بروشورها برای آشنا کردن مردم با شیوه های پیشگیری از بیماری نیز انجام می شود.

همچنین، درصدد هستیم جامعه پزشکان، بهیاران و پرستارانی را که در این منطقه ساکن هستند، شناسایی کنیم و با حضور در منزل شان از آنها به خاطر ایثار و گذشتشان برای حضور در خط مقدم مبارزه با کرونا تقدیر کنیم.

 

برنامه های کانون راوی نور قبل از بحران کرونا در چه محورهایی برگزار می شد؟

 

کانون راوی نور قبل از بحران کرونا در بخش های فرهنگی، هنری، قرآنی، نهج البلاغه و مهدویت، عکاسی، هنرهای دستی، برنامه های ورزشی و اردویی به مخاطبان نوجوان و جوان خدمات ارایه می داد. همچنین این کانون در بحث اشتغال آفرینی با استفاده از ظرفیت خواهران در تهیه محصولات خانگی فعالیت های گسترده ای داشته است که این اقدامات توسط بانوان سرپرست خانوار و یا بدسرپرست انجام می شد و زمینه ای برای کسب درآمد آنها را فراهم می کرد. برگزاری دوره های آموزشی در رشته های هنری همانند خیاطی و چرم دوزی نیز موجب شد که بانوان با کسب مهارت بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

 

کد خبر 991228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha