۲۷۰ هکتار چغندر قند از سطح کشتزارها برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: از آغاز فصل برداشت تاکنون، ۲۷۰ هکتار چغندرقند از سطح کشتزارهای این شهرستان برداشت شده است.

«مهران حیاتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: سطح زیر کشت این محصول امسال، ۹۳۰ هکتار بوده که تاکنون ۲۷۰ هکتار آن برداشت شده است که متوسط  عملکرد تولید در هر هکتار، ۴۵ تُن است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال، ۴۱ هزار تُن محصول از سطح کشتزارهای شهرستان تولید شود، بیان کرد: تولید این محصول امسال در مقایسه با سال قبل ۶ درصد افزایش داشته که افزایش قیمت چغندر یکی از علل آن بوده است.

 

حیاتی خاطرنشان کرد: عیار این محصول سال گذشته ۱۷.۵۰ درصد و امسال ۱۸.۳۸ درصد است که به دلیل نظارت بیشتر جهاد کشاورزی و  انجام تعیین درست درصد عیار از سوی نظام صنفی لوح تقدیری به جهاد کشاورزی شیروان اهدا شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان تصریح کرد: امسال خرید و تحویل این محصول به کارخانه قند شهرستان از ۱۲ مهرماه آغاز و تا نیمه اول بهمن ماه ادامه دارد.

 

حیاتی عنوان کرد: پارسال ۷۵۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان شیروان زیر کشت چغندر قند رفته بود که از این سطح ۳۷ هزار و ۴۰۰ تُن محصول با میانگین عیار ۱۷.۵۰ برداشت شد.

 

وی ادامه داد: از زمان تحویل چغندر در این شهرستان (۱۲ مهرماه) تاکنون ۱۸ هزار تُن محصول به کارخانه قند این شهرستان تحویل شده که این روند تا نیمه بهمن ادامه دارد.

 

به گفته حیاتی، استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید ۱.۵۱ درصد این محصول سهم دارد.

 

وی اظهار داشت: پارسال در مجموع ۱۷۱ هزار تُن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که ۹۰ هزار تُن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

 

کارخانه قند شیروان سالانه ۴۰۰ هزار تُن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

 

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

 

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

کد خبر 991262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha