نقش تأثیرگذار هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مردم

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با ذکر این نکته که در موج اول همه گروه‌های اجتماعی و مردمی با جدیت هرچه بیشتر تلاش می‌کردند، گفت: مقبولیت و تأثیرگذاری هیئت‌های مذهبی به‌خصوص هیئت‌های شاخص و محوری در رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بندرعباس، حجت الاسلام «علی‌اکبر انصاری‌راد» در جلسه تبیین عملیات اجتماعی و فرهنگی شهید قاسم سلیمانی، ویژه هیئت‌های مذهبی، اظهار کرد: مبارزه با ویروس کرونا و پیشگیری از آن، یک حرکت مردمی است که ما در موج اول شیوع آن نیز شاهد این مبارزه جدی و بی‌امان از سوی گروه‌های مردمی و فعالین فرهنگی و اجتماعی بودیم. این حرکت در موج اول شیوع، رشد کرد و همه‌گیر شد اما متأسفانه بعد از گذشت زمان انرژی، رشد و انسجامی که در ماه‌های نخست وجود داشت، کم‌رنگ شد.

 

وی ادامه داد: در موج اول همه گروه‌های اجتماعی و مردمی فعالانه، با انگیزه بالا حضور داشتند و با جدیت هرچه بیشتر تلاش می‌کردند، در مساجد، هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها، ادارات، بازار، اماکن عمومی و همه‌جا آثاری از حرکات اجتماعی در راستای مبارزه بی‌امان با ویروس کرونا دیده می‌شد اما اکنون وضع این‌گونه نیست و بیماری نیز رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در چهارم آبان ماه، سخنان مبسوطی را عنوان کردند و ندایی دادند که همان حرکت و انسجام آحاد مردمی مجدداً شکل بگیرد و این مطالبه جدی حضرت آقاست تا نشاط و شادابی را در میان شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مردمی ببینیم و هرکسی به سهم خود در این عرصه نقش‌آفرینی داشته باشد.

 

انصاری‌راد ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین به رزمایش مواسات و همدلی تأکید کردند و ازاین‌رو باید نسبت به پیشگیری در این عرصه، حرکتی را بر اساس مسجد محوری، هیئت محوری و محله محوری آغاز کنیم و بار دیگر مساجد و حسینیه‌ها را فعال کرده تا این خیزش دوباره شکل بگیرد.

 

وی تصریح کرد: کمک‌های دولت و توان دستگاه‌های اجرایی در عرصه مبارزه با ویروس کرونا کافی و کامل نیست، در جریان ۸ سال جنگ تحمیلی این مردم بودند که حماسه آفریدند و نقش‌آفرینی مؤثر داشتند، کمک‌های نقدی و غیر نقدی کردند، جانشان را عرضه کردند و همه در کنار هم بودند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: اکنون در این جنگ رو به رشد کرونا باید به کمک‌های مردمی تکیه کنیم، دوباره حرکت و خیزش و شور جدید را در میان آحاد اجتماعی ایجاد کنیم و در این عرصه از هیئت‌های مذهبی انتظار بیشتری داریم. اکنون بیش از هزار و ۶۰۰ هیئت مذهبی و حدود ۱۸۰ هیئت محوری شاخص داریم که در سطح استان فعال هستند.

 

انصاری‌راد عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم، اربعین و دهه آخر سفر در حفظ پروتکل‌های بهداشتی بسیار درخشیدند. اگر قرار باشد حرکتی در محلات ایجاد شود، مقبولیت و تأثیرگذاری هیئت‌های مذهبی به‌خصوص هیئت‌های شاخص و محوری بیشتر خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: این حرکت تحت عنوان عملیات شهید قاسم سلیمانی از ۱۳ آبان ماه در سراسر کشور در جریان است و در گام نخست تا ۱۳ دی‌ماه ادامه دارد اما محدود به این بازه زمانی نخواهد بود و در آینده نیز ادامه خواهد یافت. این عملیات کار مشترکی از سازمان تبلیغات اسلامی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کشور است که البته تنها نقش پیگیری  و هدایت را دارند و کار درواقع مردمی است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار کرد: عملیات شهید قاسم سلیمانی در سه محور فعالیت می‌کند، محور اول مواجهه فیزیکی و رو در رو با ویروس کرونا است و هیئت‌ها و مساجد و شبکه‌های مردمی در مواجهه با این بیماری فعالیت‌هایی داشته و دارند، در ابتدای شیوع ویروس کرونا، برپایی کارگاه‌های تولید و توزیع ماسک و ژل بهداشتی و همچنین ضدعفونی مکان‌های عمومی توسط بسیاری از هیئت‌ها صورت گرفت. این شورآفرینی بسیار کمک‌کننده بود و سرعت شیوع ویروس را کاهش داد، ازاین‌روست که برای پیشبرد این برنامه‌ها باید از توان هیئت‌ها و مساجد و گروه‌های مردمی استفاده کنیم.

 

انصاری‌راد بیان کرد: محور دوم این عملیات، مواسات و همدلی است که از آموزه‌های جدی فرهنگ دینی ماست و مقام معظم رهبری این مسئله را احیا کردند. مردم در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشتند و هیئت‌ها و مساجد نیز می‌توانند در راستای فرهنگ‌سازی و هدایت کمک‌های مؤمنانه فعالیت مؤثری داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه محور سوم، شناساندن شخصیت شهید سلیمانی است که نباید از آن غافل شویم، اضافه کرد: این عملیات بزرگ به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری شده و در سالگرد شهادت ایشان به پایان می‌رسد، باید از این فرصت برای هرچه بهتر شناساندن ابعاد و زوایای شخصیت این شهید والامقام استفاده کنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در پایان تصریح کرد: انتظار داریم هیئت‌های مذهبی در این سه محور تلاش کنند و شاهد نقش‌آفرینی مؤثر آن‌ها باشیم تا به نتایج و اهداف از پیش تعیین‌شده این عملیات بزرگ دست پیدا کنیم.

 

کمک به مردم، وظیفه ذاتی هیئت‌های مذهبی است

داوود میرنژاد، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هرمزگان نیز در این جلسه اظهار کرد: توفیقی حاصل شده تا در قالب طرحی با نام و یاد شهید سرافراز، حاج قاسم سلیمانی در موج سوم و چهارم کرونا که به‌شدت و به‌مراتب سخت‌تر از موج اول است، در خدمت مردم باشیم.

 

وی افزود: حاج قاسم سلیمانی در سیل خوزستان فراخوانی برای موکب‌های حسینی صادر و خود شخصاً در عملیات کمک‌رسانی حضور پیدا کرد و این حرکت حاوی این پیام بود که هیئت‌ها و موکب‌هایی که در بحث عزاداری و بزرگداشت مقام سیدالشهدا کار می‌کنند، وظیفه ذاتی دارند که به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هرمزگان ادامه داد: این حرکت شهید سلیمانی الگوی مناسبی شد و بعد از سیل خوزستان حضور پررنگ مردم را در عرصه‌های مختلف دیدیم و این در حالی بود که قبل از آن شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده بود که مردم احساس می‌کردند بسیاری از کارها را دولت باید به‌تنهایی انجام دهد.

 

میرنژاد تصریح کرد: مسئله کرونا بسیار خطرناک‌تر از مسئله سیل بوده و وضعیت بسیار بغرنج و طاقت‌فرسایی است، خیلی‌ها نان شب ندارند و ملاحظات کرونایی بسیاری از مشاغل و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده است و مردم بر اساس دستور مقام معظم رهبری باید بار دیگر وارد میدان شوند.

 

وی افزود: از وظایف ذاتی هر هیئت مذهبی، داشتن یک موسسه خیریه در ارتباط با مردم است، هیئتی که در محله خود  با مردم ارتباطی نداشته باشد یک ضلعش کم است. البته اکنون اکثر هیئت‌ها به این مسئله ورود کرده‌اند. اما مسئله‌ای که کم به آن پرداخته شده و مقام معظم رهبری نیز بسیار به آن تأکید کردند، بحث توسل و تضرع است.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هرمزگان ادامه داد: این هیئت‌ها هستند که می‌توانند شمع توسل و تضرع را پرفروغ کنند. برخورد دولت در ایام محرم با هیئت‌های مذهبی بد بود و بسیاری را به انفعال و تعطیلی کشاند، درصورتی‌که نیاز به این تعطیلی نبود و باید پافشاری می‌کردیم جلساتمان را با شرایط کرونایی و رعایت پروتکل‌ها انجام دهیم.

 

میرنژاد با تأکید بر اینکه روضه سیدالشهدا، خود دفع‌کننده بلاها است اما بااین‌حال شاهد تعطیلی جلسات آن حضرت در محرم بودیم، عنوان کرد:  مشکل کرونا بسیار بزرگ و عجیب است اما هرچقدر هم بزرگ باشد از قدرت خداوند و ائمه معصوم بزرگ‌تر نیست.

 

وی در پایان تصریح کرد: یکی از کارهای عملیاتی که هیئت‌ها باید در آن ورود کنند راه‌اندازی روضه‌های خانگی محله‌ای است و باید در موردش باهم هم‌عهد شویم و این مدل را به مردم ارائه دهیم.

کد خبر 991274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha