زباله های کرونایی، جان نیروهای شهرداری را تهدید می کند

با وجود اینکه خطر ابتلا به کرونا، جان تمامی اقشار مختلف جامعه را تهدید می کند اما در این روزها، جان نیروهای شهرداری به خصوص پاکبانان و مسئولان جمع آوری زباله و حمل کننده های زباله بیشتر در معرض خطر است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ متاسفانه در ایام کرونایی، حتی شهروندان ماسک و دستکش خود را در کنار خیابان و کوچه ها رها می کنند و این از جمله مواردی است که هم اکنون چهره شهر را نیز دچار بی نظمی کرده و این در حالی است که سطل های زباله در معابر و خیابان ها و همچنین زباله خود شهروندان مملو از ماسک، دستکش و سایر موارد است.

 

باید گفت زباله های بیماران کرونایی نیز از سایر زباله ها جداسازی نمی شود که این موارد، سلامتی نیروهای شهرداری را تهدید می کند و متاسفانه زباله دزدان کیسه های زباله را پاره می کنند تا زباله های خشک را جمع آوری کنند که این امر کار نیروهای شهرداری را بسیار سخت تر از گذشته کرده چرا که زباله های خانگی نیز همچون زباله های بیمارستانی البته کمتر از آن، جای نگرانی دارد چرا که در این زباله ها نیز دستکش، ماسک و سایر زباله ها وجود دارد که بیماران کرونایی با آن درگیر بوده اند.

 

متاسفانه شهروندان نیز به بحث جداسازی زباله ها اهمیت نمی دهند و شهرداری هم زباله ها را جدا جمع آوری نمی کند، البته در این ایام کوچه و معابر شهر نیز مملو از زباله هایی همچون ماسک و دستکش شده که چهره شهر را مخدوش کرده است.

 

یکی از نیروهای شهرداری در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه در زمان جمع آوری زباله ها که به کوچه ها می رویم بیشتر نایلون ها پاره و در کوچه پراکنده شده است که این موضوع، جای نگرانی دارد و علاوه بر اینکه کار ما بسیار سخت تر شده، بیماری کرونا نیز ما را نگران تر می کند.

 

«قاسم فرشیدی» افزود: از مردم تقاضا می کنم که زباله های خود را سر وقت در کوچه بگذارند و زودتر یا دیرتر اقدام نکنند چرا که در این ایام زباله گردها بی داد کرده و بیشتر نایلون ها را پاره پاره می کنند و زباله ها را در کوچه رها می کنند و حتی برخی از شهروندان نایلون ها را گره نمی زنند.

 

وی اظهارداشت: برخی از شهروندان نیز متاسفانه زباله های تولید خود را در نایلون های بسیار کوچک می گذارند به نوعی که چندین بسته کوچک را باید جمع آوری کنیم این در حالی است که برخی از زباله های خشک را نیز همچون کارتُن و یا قوطی ها و بطری ها را در کنار زباله می گذارند که در جمع آوری دچار مشکل می شویم.

 

وی تصریح کرد: شهروندان باید کل زباله خود را در نایلون بزرگی قرار دهند و در آن را محکم گره بزنند تا حتی گربه ها نیز آن را در کوچه پراکنده نکنند ما از آنان می خواهیم که در مبدا زباله تر و خشک را جدا سازی کنند.

 

فرشیدی افزود: متاسفانه بیشتر به علت اینکه زباله ها را جداسازی نمی کنند؛ زباله گردها چنین اقدامی دارند و این در حالی است که اگر زباله ها را در مبدا جداسازی کنند، زباله گردها نیز از این اقدام خسته می شوند اما شهروندان به نوعی به زباله دزدی بیشتر کمک می کنند.

 

وی اظهارکرد: نحوه زباله گذاشتن شهروندان در تمامی محله های شهر یکسان است که این روش غلط در محله های با افراد با تمکن مالی و اقشار ضعیف جامعه فرقی نمی کند و متاسفانه هنوز روش درست زباله گذاشتن در جامعه نهادینه سازی نشده است.

 

این نیروی شهرداری تصریح کرد: برخی از شهروندانی که در نزدیکی خیابان ها سکونت دارند متاسفانه هر ساعتی که دوست دارند زباله های خود را در کنار جوی های آب، کنار درخت و شمشادها رها می کنند و این در حالی است که تمامی شهروندان باید طبق یک ساعت زباله های خود را بیرون بگذارند تا ماموران جمع آوری کنند.

 

وی می گوید: برخی از شهروندان ماسک های خود را بر روی شمشادها، درختان حاشیه خیابان و  کوچه ها رها می کنند که متاسفانه نیروهای شهرداری حتی باید دانه دانه این زباله ها را از سطح شهر جمع آوری کنند.

 

فرشیدی گفت: خطر ابتلا به ویروس کرونا تمامی افراد جامعه را تهدید می‌کند ولی کارگران شهرداری که مسئول نظافت شهر هستند، بیشتر در معرض این خطر هستند چرا که این روزها معابر و سطل‌های زباله پر از ماسک‌ و دستکش‌های استفاده شده‌ای است که شاید آلوده به این بیماری باشد.

 

وی تصریح کرد: نحوه نادرست جمع آوری و گذاشتن زباله ها نیز باعث می شود که جمع آوری زباله، روند بسیار طولانی و خسته کننده داشته باشد و معمولا زباله را در کیسه های کوچک و درباز می گذارند و کارتون، قوطی ها و بطری و حتی شیشه ها را نیز در کنار زباله رها می کنند که توسط زباله گردها نیز در کوچه پراکنده می شود و حتی گربه ها نیز نایلون های کوچک را پاره پاره می کنند.

 

وی با بیان اینکه با وجود تمامی این سختی ها در این ایام جمع آوری زباله کار ترسناکی شده، افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما به کرونا مبتلا شده اند و این بیماری را به همسر و فرزندان خود نیز سرایت داده اند این در حالی است که شهروندان با شیوه درست می توانند از گسترش این بیماری نیز در جامعه بکاهند چرا که اگر برخی از اقشار بیمار شوند به سایر مردم نیز سرایت خوهد کرد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: شیوع ویروس کرونا پسماندهای عفونی بیمارستانی استان را در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش داد.

 

دکتر «قاسم بیانی» افزود: در این بازه زمانی هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زباله عفونی در بیمارستان های سطح استان تولید شد که این میزان در ۶ ماهه پارسال ۸۷۵ کیلوگرم بود.

 

وی خاطرنشان کرد: زباله های تمام بیمارستان ها و سانترال بیمارستان های مخصوص بستری بیماران کرونایی در استان عفونی تلقی شده و با دستورالعمل امحای زباله عفونی بی خطرسازی می شود.

 

وی از مردم خواست تمامی زباله های عفونی خود مانند ماسک، دستکش و وسایل حفاظت فردی را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و آن را گره بزنند.

 

دکتر بیانی یادآور شد: البسه و وسایل حفاظتی که در محیط های آلوده قرار داشتند، اگر بدون تکان دادن تا ۲۴ ساعت در محیط دیگری قرار گیرند، بی خطر می شوند.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد هم گفت: شیوع ویروس کرونا و فعالیت کمتر مراکز درمانی و مطب پزشکان، باعث کاهش قابل توجه تولید زباله‌های عفونی در مرکز استان خراسان شمالی در سه ماه گذشته شده است.

 

«روح الله عظیمی» اظهارداشت: قبل از شیوع ویروس کرونا، میانگین تولید زباله عفونی در درمانگاه ها، کلینیک های تخصصی، آزمایشگاه ها و مطب پزشکان حدود ۶.۵ تُن در ماه بود که این میزان در ماه های گذشته کاهش داشته است.


وی میانگین ماهانه تولید زباله در اسفندماه سال گذشته را چهار تُن و در فروردین ماه امسال را دوتُن و ۷۶۰ کیلوگرم اعلام کرد که این میزان به ترتیب برابر ۶۱ و ۴۲ درصد زباله تولیدی در ماه های قبل از شیوع کرونا بوده است.


عظیمی خاطرنشان کرد: پسماندهای عفونی در درازمدت اثرات نامطلوبی بر محیط زیست و سلامت انسان می گذارد و بنابراین باید به مساله بی خطرسازی پسماندهای پزشکی و عفونی توجه بیشتری شود.

 

خراسان شمالی از ابتدای مردادماه درگیر وضعیت قرمز کرونایی شده که هنوز هم این وضعیت ادامه دارد.

 

 

کد خبر 991396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha