عوامل مؤثر در گسترش تکدی‌گری

امروزه تکدی گری یکی از معضلات جامعه شناخته می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به اجتماع وارد می کند و از مهمترین عوامل رشد تکدی گری فقر مالی، نبود آموزش حقوق شهروندی و عدم توجه به مشاغل خانگی است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که فقر کفر را در پی دارد، در چند سال اخیر تکدی گری چهره کلانشهر اهواز را به شدت زشت و زننده کرده و غیرممکن است در تقاطعی در این کلانشهر تعداد زیادی متکدی یا کودک کار در آنجا مشاهده نکنیم.

 

امروزه تکدی گری یکی از معضلات جامعه شناخته می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به اجتماع وارد می کند، یکی از مهمترین مشکلات تکدی گری وجود مجموعه های سازمان یافته برای ایجاد درآمد از این طریق است که لازم است نهادهای نظراتی شناسایی و برخورد جدی کنند.   

 

بی شک مشکلات اقتصادی تاثیر بسیاری در گسترش تکدی گری در جامعه دارد و یکی از مهمترین مشکلات امروز ما نبود اشتغال و بیکاری جوانان و همچنین نبود آموزش های فرهنگی است.

 

تنها 20 درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند

کارشناس علوم اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار شبستان تکدی گری را یکی از عوامل افزایش حاشینه نشینی در اطراف شهرها می داند و می گوید: با افزایش تنش های اجتماعی بر اثر نابرابری و فقر تکدی گری به وجود می آید؛ تکدی گری به عنوان یک آسیب اجتماعی زایده فقر در جامعه است.

 

«مریم نواصر» اضافه می کند: بر اساس تحقیق شخصی و در گفت و گو با بسیاری از متکدیان آنها فقر و نبود درآمد را مهمترین دلیل برای گدایی می دانند، اگرچه نبود همسر، بی سرپرستی، اعتیاد، معلولیت و ... از جمله های علت های تکدیگری است اما ریشه این ناهنجاری در ناتوانی مالی افراد است.

 

وی با بیان اینکه برخی از متکدیان این ناهنجاری را به عنوان شغل برای خود برگزیده اند و درآمد خوبی را کسب می کنند که لازم است دستگاه های دولتی با جدیت با آنها برخورد کنند می افزاید: بر اساس مطالعات انجام شده تنها 20 الی 30 درصد از متکدیان نیازمند واقعی هستند، اما مابقی از این راه درآمدزایی می کنند.

 

این کارشناس علوم اجتماعی آسیب های مهم این ناهنجاری را اعتیاد، سرقت، روسپی گری، فروش موادمخدر و ... عنوان می کند و ادامه می دهد: علاوه بر این وجود تعداد بسیار بالایی از متکدیان در سطح شهر چهره شهر را زشت و زننده می کند.

 

وی بر لزوم فرهنگسازی در خصوص کمک به نیازمندان واقعی و کنترل تکدی گری تاکید می کند و یاد آور می شود: ترویج و ایجاد بازارهای مشاغل خانگی با استفاده از ظرفیت های نهادهای حمایتی، سازمان های مردم نهاد در کاهش تگدی گری در جامعه بسیار موثر است.

 

تکدی گری اضطراب را در آینده کودک به وجود می آورد

یک مددکار اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار شبستان بدترین نوع درآمد زایی را تکدی گری می داند و اظهار می کند: کودکی که پدر یا مادر خود را مشغول تکدی گری می یابد، از همان سنین کودکی با واژه نداشتن آشنا می شود و برای تامین این نداشتن ها مجبور به تکدی گری می شود.

 

«زهرا شریفی» تصریح می کند: سنین چهار تا هفت سالگی حساس ترین سن برای تشکیل شخصیت کودک است و والدین با این اقدام ناخواسته فرزند خود را وارد شغلی می کنند که انواع برخوردهای زشت و زننده و تحقیرآمیز را تجربه خواهد کرد که این موضوع اضطراب و ناامنی را برای این کودک در سنین بالاتر به همراه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه شخص مضطرب، اعتماد به نفس پایینی دارد عنوان می کند: عدم اعتماد به نفس در شخص باعث می شود که توانایی ایجاد ارتباط اجتماعی را نداشته باشد و همین موضوع سبب می شود که در آینده نتواند در برخورد با مسائلی که در ارتباط با شخص همجنس یا جنس مخالف پیدا می کند خود را کنترل کند.

 

این مددکار اجتماعی ابراز می کند: مشاهده می کنیم افرادی که مشغول تکدی گری هستند، فرزندان آنها نیز مشغول به چنین کاری خواهند شد و با توجه به اینکه کودک از همان ابتدا مشغول الگوبرداری از والدین خود هستند رفتارهای نادرست را از والدین خود الگوبرداری می کنند.

 

وی به تکدی گری سازمان یافته کودکان اشاره می کند و می گوید: این اتفاق ناخودآگاه به کودک قالب زندگی می دهد و باعث می شود که این کودک به روش تکدی گری و انواع کارهای بی ارزش عادت کند؛ کودک باید بازی های کودکانه انجام دهد تا بتواند اعتماد به نفس خود را کامل کند.

 

هزینه های بالایی که یک متکدی برای شهرداری دارد در توان این ارگان نیست

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه شهرداری علی رغم مجاهدت هایی که انجام می دهد به تنهایی قادر نخواهد بود کاری را در حوزه جمع آوری متکدیان به سرانجام برساند تاکید می کند: با توجه به اینکه همه دستگاهای اجرایی می بایست در امر ساماندهی این افراد مشارکت کنند متاسفانه هیچ مشارکتی از ارگان و نهادی به جز دستگاه های قضایی، بهزیستی و بهداشت صورت نگرفته است.

 

«سید ناصر موسوی نژاد» ادامه می دهد: یک متکدی هم وطن از بدو ورود تا خروج از اردوگاه میانگین هزینه ای که برای تشکیلات به بار می آورد چیزی نزدکی به یک میلیون تومان است و اگر این متکدی فردی از کشورهای خارجی باشد هزینه نگهداری آن سه میلیون تومان می رسد و با توجه به اینکه هیچ نهادی در خصوص پذیرا بودن اتباع حمایت جدی از شهرداری نمی کند همیشه با موانعی روبه رو  هستند و مشکلاتی را به وجود آورده است.

 

وی با انتقاد از اداره اتباع که متولی اتباع خارجی است خاطر نشان می کند: این اداره، قوانین خودساخته دارند و به عوامل شهرداری اعلام می کند که تا دستگیرشدگان به حدنصابی که ما اعلام کرده ایم یعنی چیزی نزدکی به ظرفیت یک دستگاه اتوبوس یا مینی بوس نرسانید این اتباع را تحویل نخواهیم گرفت و این امر باعث افزایش هزینه مالی شهرداری و توقف عملیات دستگیری خواهد شد.

 

بنابراین علاوه بر مهمترین عامل برای تکدی گری که همان فقر مالی است می توان به نبود آموزش حقوق شهروندی و عدم توجه صحیح به مشاغل خانگی اشاره کرد، زیرا با راه اندازی مشاغل خانگی برای نیازمندان و خانواده های بدسرپرست می توان گام مهمی در کاهش تکدی گری برداشت و این در حالی است که نبود یک اردوگاه آموزشی و پرورشی برای ساماندهی متکدیان از ضعف های بسیار مهم در این کلانشهر است که باید مسئولان شهری اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام دهند.

 

کد خبر 991573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha