انتقال آب کارون به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری لطمه وارد می کند

آیت الله حیدری انتقال آب کارون را مانعی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و آبادانی خوزستان دانست وگفت: با احیای این زمین‌ها خوزستان به تنهایی می‌تواند مواد غذایی کل کشور را تامین کند اما انتقال آب باعث می شود جلوی تحقق این ایده مقام معظم رهبری گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «آیت الله محسن حیدری» صبح امروز (سه شنبه ۲۱ آبان) در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب شهرهای اهواز و کارون که در سالن امام خامنه ای مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با بیان اینکه امروز شاهد فتوحات دیگری از سوی فاتح فتح المبین در خورستان هستیم اظهار کرد: این عملیات مصداقی و نمونه ای از عملیات فتح المبین در زمینه آبادانی و عمران شهرهای اهواز و کارون است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جمله شهید سردار سلیمانی که باید به خوزستان مثل دوران دفاع مقدس بنگریم افزود: شاید مقصود شهید سلیمانی این باشد که امروز اگر در خوزستان با نمونه های محرومیت و عقب ماندگی در زمینه های مختلف مواجه هستیم باید بدانیم که عمدتا از آثار جنگ تحمیلی است.

 

وی اضافه کرد: جنگ تحمیلی با اینکه خیرات و برکات زیادی داشته در عین حال خرابی ها و نابسمانی هایی به دنبال داشت که عمده آنها در خوزستان رخ داده است.

 

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه همه زیرساخت‌های استان بر اثر جنگ نابود شد که در هیچ کجای کشور این نابودی رخ نداد تصریح کرد: درجه برخورداری خوزستان در کشور قبل از جنگ سه بود که بعد از جنگ به رتبه ۱۷ تنزل پیدا کرد و متاسفاته بر اثر عدم توجه ویژه دولتمردان این درجه برخورداری کمتر و کمتر شد و خوزستان را در درجات پایین جدول برخورداری کشور قرار داد.

 

وی ابراز کرد: البته اقداماتی توسط نظام جمهوری اسلامی در خوزستان بعد از جنگ انجام شد مانند سد کرخه، طرح آب غدیر و ... که حضور قرارگاه خاتم را در تمام طرح موفق استان می‌بینیم اما این طرح ها نتوانست مشکلات به جامانده از جنگ تحمیلی خوزستان را از بین ببرد.

 

وی با اشاره به حاشیه نشینی و به تبع آن مشکلات اجتماعی و امنیتی عنوان کرد: این مورد و مشکلات فاضلاب در خوزستان از آثار جنگ تحمیلی است که امیدواریم با همت فاتحان فتح المبین شاهد رونق، محرومیت زدایی و آبادانی این استان باشیم.

 

آیت الله حیدری با بیان اینکه خوزستان با عارضه دیگری غیر از جنگ در جهت عقب ماندگی مواجه شده که این موضوع هم باید علاج شود تاکید کرد: انتظار داریم سپاه مانند سایر مسائل و اقداماتی که در انقلاب و نظام داشته با کمک نیروهای دیگر در این جهت حرکت کرده و به همت آنها این عارضه را درمان کند.

 

وی به عنایت مقام معظم رهبری به خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: قطعا ایشان به این موضوع هم نظر ویژه ای دارند و این عارضه بحث انتقال آب است که ظاهر و پشت پرده‌هایی دارد، ظاهر آن این است که آب‌های زیادی به خوزستان در کارون، دز، کرخه و ... سرزیر و سپس به خلیج فارس ریخته می شوند و در جای دیگر نیاز است به فلات مرکزی از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: پشت پرده این انتقال آب چیز دیگری است که مردم خوزستان این پشت پرده به ظاهر قانونی را لمس می کنند.

 

وی با اشاره به استعدادهای خوزستان از جمله نظرمقام معظم رهبری بر احیای ۲ میلیون هکتار زمین‌های استان بیان کرد: با احیای این زمین‌ها موادغذایی کل کشور تامین می شود و اگر همه دنیا کشور را تحریم کنند خوزستان به تنهایی می‌تواند مواد غذایی کل کشور را تامین کند اما انتقال آب باعث می شود جلوی تحقق این ایده مقام معظم رهبری گرفته شود.

 

امام جمعه موقت اهواز اذعان کرد: اگر تنها ۵۰ درصد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیاده شده به این علت است که می‌گویند آبی نداریم که مجوز بدهیم.

 

وی اضافه کرد: چرا فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به علت کمبود آب متوقف شده سوال این است آب اهواز کجا رفته است، به بهانه آب شرب به جای دیگر برای فضای سبز، کشاورزی، صنعت منتقل شده، ما بخیل نیستیم که استان های دیگر آباد شود اما کدام دولت عاقل و عادلی این را بپذیرد که یک استانی را به بهای خاک سیاه نشاندن منطقه دیگر آباد کند.

 

آیت الله حیدری ریزگردها، شوری آب آبادان و خرمشهر، از بین رفتن اسکله‌ها، نابود شدن هورالعظیم و مشکلات دیگر استان را به علت انتقال آب کارون دانست و تاکید کرد: آب‌های خوزستان و سرشاخه‌هاب کارون باید به صورت طبیعی به اینجا بیاید تا خوزستان به آبادانی خود امیدوار شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مخصوصا که در شورای عالی آب کشور مصوب شد تا آب شور دریا را شیرین کنند و به استان‌ها انتقال دهند پس چرا سرشاخه های خوزستان را به جای دیگر ببرند یاد آور شد: از سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا می خواهیم نسبت به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشند.

 

کد خبر 992201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha