انجام پروژه جامع فاضلاب اهواز و کارون با ۱۶۵ میلیون یورو اعتبار

شریعتی مجموع اعتبار پروژه فاضلاب اهواز و کارون را ۱۶۵ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ۷۰ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز و کارون حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» امروز (چهارشنبه ۲۱ آبان‌) در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه جامع فاضلاب اهواز و کارون اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی حجم زیادی از سرمایه در سدها برای ذخیره سازی آب در استان هزینه شد و یکی از دلایل این کار زیر ساختی طبق فرمایش مقام معظم رهبری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: مدیریت منابع آب و حجم سرمایه گذاری این حوزه در استان بر کسی پوشیده نیست، این هزینه ها بدون توانمندسازی و بهبود معیشت مردم راه به جایی نمی برد.

 

وی با بیان اینکه کارهای صورت گرفته و ذخیره سازی آب در بهبود معیشت مردم و صاحبان زمین اثر دارد افزود: این کار توان خلق ثروت را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن قدرت خرید مردم و توسعه می شود.

 

شریعتی اضافه کرد: پس از انقلاب کارهای ارزشمندی در معیشت و اشتغال پایدار برای نقاط مختلف استان انجام شد و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که به عنوان آخرین حلقه این زنجیره شناخته می شود باعث چندین برابر شدن تولیدات محصولات کشاورزی شد‌.

 

وی به توسعه پتروشیمی ها در‌استان‌ اشاره کرد و ادامه داد: این‌ امر خام فروشی در استان را به حداقل رساند و باعث افزایش ارزش افزوده و ارزآوری شد.

 

استاندار خوزستان عنوان کرد: پس از پایان‌ جنگ، ارزش صادرات نفتی کشور ۳۰۰ میلیون دلار بوده و در حال حاضر حجم صادرات غیرنفتی در خوزستان بالای چندین میلیارد دلار است.

 

وی با تاکید بر اینکه خوزستان در بخش خدمات از لحاظ شاخص ها مانند فاضلاب از متوسط کشوری پایین تر است گفت: در گذشته حجم ذخیره سازی آب کم بود و مقدار زیادی آب از کارون عبور می کرد و با وجود ریزش فاضلاب در کارون چندان‌ نمایان نبود که با انجام ذخیره سازی آب، توسعه صنعت و کشاورزی در استان عملاً حجم آب عبوری کاهش و حجم فاضلاب افزایش یافت و بر کیفیت آب شرب تاثیر گذاشت.

 

شریعتی با اشاره به اینکه طرح آب غدیر، آب شمال شرق و جنوب شرق برای آب شرب استان برنامه ریزی شده است بیان کرد: آب غدیر ۵۵ درصد پیشرفت داشته و کیفیت آب را بهتر کرده ولی به نقطه مطلوب نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه فاضلاب و اصلاح شبکه آب انجام شده که به نسبت نیاز پایین بوده است اذعان کرد: فاضلاب اهواز به قیمت سال ۹۸ حدود چهار هزار میلیارد تومان‌ پول نیاز داشت که مقام‌ معظم رهبری دستور پرداخت ۵۰ میلیون یورو در سال جاری و ۵۰‌ میلیون یورو نیز در سال آینده را داده اند.

 

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: در تصفیه خانه غرب اهواز نیز ۴۰ میلیون یورو فایناس چین وجود دارد و در حال طی کردن مراحل پایانی است؛ با تعهد ۲۵ میلیون یورویی قرارگاه خاتم الانبیاء جمعاً به ۱۶۵ میلیون یورو می رسد که ۵۵ درصد اعتبار مورد نیاز فاضلاب اهواز و کارون است.

 

وی ابراز کرد: با حدود ۵۵ درصد هزینه تا ۷۰ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد و ممکن است از متوسط کشوری بالاتر رود.

 

شریعتی از طرح پیشنهادی به دولت مبنی بر پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهرمندی طرح آب غدیر از دز نام برد و یاد آور شد: این اعتبار در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته و در صورت تکمیل شدن از آب کارون برای شرب استفاده نمی شود و به جای آن از آب با کیفیت دز استفاده خواهد شد.
 

کد خبر 992299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha