تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر محور همایش مازندران شناسی باشد

حسین زادگان گفت: برای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر اقداماتی در دست انجام است همایش ملی« مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت» برای پیشرفت در این بخش، طرح و برنامه بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «احمد حسین زادگان» امروز(21آبان) در نشست شورای سیاست‌گذاری نخستین همایش ملی« مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت» کار مشترک مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری و دانشگاه مازندران که به همراه آیین رونمایی از پوستر و سایت این همایش در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد،  به پیشینه موسسه پیامبر اعظم(ص) مرکز استان در بخش پژوهش متون دینی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: اینکه تشکل‌هایی به‌صورت عمیق به مسائل مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و... می‌پردازند ارزشمند است و باید این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت استان به کار بسته شود.

 

استاندار مازندران و رئیس همایش  ملی« مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت» بابیان اینکه در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پژوهش‌ها و مقالات بسیاری درزمینهٔ مازندران شناسی ارائه‌شده که مورد بهره‌برداری قرار نگرفتند چراکه یا خیلی جنبه کاربردی نداشته و یا به دنبال بهره‌برداری از این مقالات نرفتیم، افزود: بعضاً عدم ثبات مدیریت‌ها و سیاست‌ها نیز موجب شده که به مقالاتی که مربوط به توسعه و پیشرفت است توجه نشود.

 

وی بابیان اینکه همایش‌هایی همانند همایش ملی مازندران شناسی باید زمینه آسیب‌شناسی دیده نشدن ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف را باید فراهم کند، اظهار کرد: باید آسیب‌شناسی کنیم چرا به این موضوع توجه نشد. مازندران ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های صنعت، خدمات، آی تی، کشاورزی، گردشگری و... دارد. اولویت‌های اول استان انتخاب‌شده   و با توجه به مقتضیات زمان همانند کرونا برنامه‌ریزی‌ها دچار چالش می‌شود و بعضاً برخی از کارها به‌کندی و با تأخیر اجرایی می‌شوند.

 

حسین زادگان ادامه داد: به‌طور مثال در حوزه گردشگری اقتصاد دریا محور باید بدانیم دنبال چه چیزی هستیم و یا در حوزه صنعت باید توجه بیشتری داشته باشیم موانع بر سر راه را برداریم.

 

وی بابیان اینکه خروجی این همایش باید به‌گونه‌ای باشد که مشخص شود سیاست‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف در استان درست است یا خیر. تا نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف مرتفع شود، گفت: آسیب‌شناسی شود با تمام پتانسیل‌های استان چرا به نقطه مطلوب نرسیدیم.  دنبال خروجی همایش هستم؛ باید جمع‌بندی مقالات به اینجا برسد که درصدی تغییرات را در برنامه‌های پیش روی استان داشته باشیم.

 

حسین زادگان بیان کرد: در بخش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه(حاشیه دریای خزر) اقداماتی در دست انجام است باید برای پیشرفت در این بخش همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، طرح و برنامه بدهد. این همایش به سمت کاربردی شدن سوق داده شود.

 

وی خاطرنشان شد: رویکرد متفاوت این همایش باید به کمک صداوسیما، رسانه‌ها و خبرنگاران معرفی و تبیین شود.

 

حسین زادگان بابیان اینکه مازندران درگذشته بسیاری از استان‌ها را شامل می‌شد و طی دوران‌ مختلف بخشی از استان جدا و نهایتاً به تشکیل استان گلستان ختم شد، تصریح کرد: ظرفیت‌های استان در شرق و غرب متفاوت است  و واگرایی در استان  منجر به لاغر شدن و تجزیه استان می‌شود که درست نیست دلایل تجزیه‌طلبی و استقلال، بخشی از استان شناسایی و بررسی شود.

 

وی به کش‌وقوس‌های جدایی‌طلبی غرب استان از بخشی مرکزی و شرقی استان مازندران اشاره کرد و گفت:برای جلوگیری از این تجزیه‌طلبی سهم مدیریتی بین مناطق استان رعایت شده، تعصبات محلی را مدیریت کردیم تا با برگزاری جلسات و گفتگو آسیب‌ها را کاهش بدهیم.

 

حسین زادگان بابیان اینکه  نمی‌توان نقش علما و حوزه‌های علمیه را در توسعه یک استان نادیده گرفت، افزود: دغدغه‌های روز استان و راه‌های برون‌رفت از این مشکلات در همایش ملی «مازندران شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» دیده شود.

 

وی به یکی از محورهای همایش با محوریت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: بحث پسماند،کارخانه زباله‌سوز و کمپوست به‌عنوان اولویت  است و مازندران پاک در دستور کار قرار گرفت که باید به‌عنوان محور همایش‌های مختلف استفاده شود.

 

حسین زادگان خاطرنشان شد: توجه به محیط‌زیست استان از ضروریات است که نیاز به همت همگانی مردم و مسئولان دارد، نریختن زباله در طبیعت باید به‌عنوان یک جنبش اجتماعی دنبال شود.

کد خبر 992309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha