آزاد سازی ۶۰ هزار هکتارمرتع برای تعلیف دام

فتحی از آزاد سازی ۶۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان سربیشه از ابتدای آبان امسال برای بهره‌برداری و تعلیف دام مرتع داران خبر داد.

«محمد فتحی»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: ۶۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان سربیشه که از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران در سال‌های قبل احیا شده بود برای تعلیف دام ها  از ابتدای آبان ماه آزادسازی شد.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سربیشه افزود: حدود۴۰هزارو ۸۳۶ واحد دامی متعلق به  ۹۵۶  خانوار مرتع دار و دامدار روستایی و عشایری در ۲۰ سامانه عرفی، به مدت ۹۰ روز از این مراتع بهره‌برداری خواهند کرد.

 

 

فتحی با بیان اینکه در این مراتع  ۶۳۰  تن علوفه خشک به ارزش  ۸۵  میلیون و ۱۱۳ هزار تومان وجود دارد، اظهار کرد: بهره برداران در مدت استفاده از مراتع مکلف به رعایت نکات قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند.

 

 

وی یادآور شد: سالانه حدود ۶۵۰  تن علوفه خشک در مراتع شهرستان تولید می‌شود که قیمت هر کیلوگرم هزار و ۳۵۱ تومان معادل ۷۰ درصد قیمت جو است.

 

 

وی با بیان اینکه همه ساله از ابتدای آبان ماه مراتع قرق و احیاء شده شهرستان برای تعلیف دام‌های مرتع داران آزاد سازی می شود، گفت: پس از آزاد سازی مناطق قرق شده، دامداران می توانند به مدت ۹۰ روز از این مراتع استفاده کنند.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سربیشه افزود: همزمان با آزادسازی قرق، افرادی که مرتع دار بوده و پروانه بهره برداری دارند؛ علاوه بر تمدید سالیانه پروانه چرای دام، می‌توانند پروانه استفاده موقت از مراتع آزادشده از قرق را نیز دریافت کنند.

 

 

به گفته وی با توجه به درخواست دامداران، جنگل‌های دست کاشت و مناطق احیایی و قرق شده آزادسازی می‌شود.

 

 

کد خبر 992367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha