افتتاح خط حمل و نقل ریلی کالاهای فله صادرات در مرز بین المللی شلمچه

خط حمل و نقل ریلی کالاهای فله ای صادراتی (کلینکر) عصر امروز (پنج شنبه ۲۲ آبان) با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در مرز بین المللی شلمچه افتتاح و به مرحله بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «محمد حیدری» عصر امروز (پنج شنبه 22 آبان) در آیین افتتاحیه حمل و نقل ریلی کالاهای فله صادراتی که با حضور مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر مسئولان محلی در مرز بین المللی شلمچه برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه وجودی منطقه آزاد اروند توسعه متعادل، متوازن و همه جانبه در قلمرو جغرافیایی است که دولت به آن ماموریت داده است اظهار کرد: این سازمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدالت جغرافیایی، اولویت ها، چالش ها و آسیب ها اقدام به پیاده سازی طرح های توسعه ای بدون نگاه تبعیض آمیز به محدوده مورد مسولیت خود دارد.

 

معاون استادار و فرماندار ویژه خرمشهر منطقه آزاد اروند را تنها منطقه آزاد بسیار بزرگ و متنوع کشور از لحاظ جغرافیای انسانی برشمرد و افزود: از این حیث این منطقه دارای اهمیت ویژه است و باید آن را در چارچوب شرح وظایف و اهداف آن تحلیل کرد و متناسب با آن طرح های توسعه ای را پیگیری و تلاش شود تا این طرح ها به اجرا درآید.

 

وی تصریح کرد: همه ما در وهله اول لازم است که از نظر رویکرد به مسائل توسعه ای گفتمان واحد و مشترک داشته باشیم، توسعه با تنازع سرانجام پیدا نمی کند، با تنش، با تنوع تفکرات و با اعمال سلیقه امکان پذیر نیست و اساسا توسعه با همگرایی و اجماع نظر ممکن خواهد بود.

 

حیدری اضافه کرد: در کنار سازمان منطقه آزاد اروند نیز گمرک، بندر، طرح های نیشکر و شرکت های فولاد موجود در منطقه نیز باید به وظایف خود در حیطه مسئولیت های اجتماعی عمل کنند، اگر بخواهیم توسعه همه جانبه را در خرمشهر داشته باشیم به یک همگرایی همه جانبه نیاز است، نگاه ها فقط به سازمان منطقه آزاد اروند نباید معطوف شود.

 

وی با بیان اینکه حوزه خارج از فعالیت های سازمان منطقه آزاد اروند نیاز به توسعه دارد عنوان کرد: اگر قرار است کار پیشرفت توسعه در چارچوب برنامه های مدون و تنظیم شده را رو به جلو ببریم می بایست همه با همگرایی و ایمان راسخ و با اقدام و عمل معطوف به شفافیت و نظارت دائمی در کارها کنار هم باشیم.

 

در ادامه این آئین «سید علی موسوی» از برنامه ریزی برای صادرات سه میلیون تن کلینکر خبر داد و ابراز کرد: با افتتاح طرح حمل و نقل کالاهای فله به صورت ریلی در شلمچه پیش بینی می شود تا پایان سال این مقدار تن کلینکر از منطقه آزاد اروند به کشور صادر شود.

 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: پیش از این تخلیه و بارگیری کلینکر سیمان در بندر خرمشهر صورت می‌گرفت و سبب بروز مشکلات زیست محیطی می شد که با اتصال ریل راه آهن به شلمچه جهت حمل کالا‌های فله ای، علاوه بر کاهش این مشکلات، هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان نیز کمتر می شود.

 

وی با بیان اینکه ایران سالیانه 12 میلیون تن کلینکر به کشورهای مختلف دنیا صادر می کند ادامه داد: کشور عراق به عنوان بزرگترین و نخستین شریک تجاری؛ بزرگترین خریدار کلینکر ایران به شمار می رود.

 

موسوی منطقه آزاد اروند را سومین منطقه صادراتی کلینکر کشور خواند و اذعان کرد: این منطقه طی هفت ماه گذشته بعد از بوشهر و بندر امام خمینی (ره) سومین منطقه به لحاظ صادرات کلینکر کشور بوده است.

 

وی با ابراز امیدواری از این رویداد مهم و ارزشمند در منطقه آزاد اروند تاکید کرد: امیدواریم منطقه آزاد اروند تا پایان سال جاری به عنوان اولین صادرکننده کلینکر در کشور لقب گیرد، در حال حاضر 30 درصد صادرات کلینکر کشور از طریق این منطقه انجام می شود.

 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از بارگیری 600 تن سیمان برای صادرات به عراق در مرز بین المللی شلمچه خبر داد و یاد آور شد: امروز با افتتاح حمل و نقل کالای فله به صورت ریلی در شلمچه این مقدار سیمان درود بارگیری شد و در آینده سیمان آبی یک، سیمان هکمتانه، سوفیان نیز به این ظرفیت اضافه خواهند شد تا بتوانیم در پایان سال رقم صادراتی به سه میلیون تن صادرات کلینکر برسیم.

 

کد خبر 992644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha