خلاقیت و ابتکار را جایگزین بهانه جویی ها کنیم

شیرازی با بیان اینکه بر اساس شرایط فعلی کشور باید خلاقیت و نوآوری در فعالیت های افزایش یابد گفت: خلاقیت و ابتکار را جایگزین بهانه جویی ها کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کانون فرهنگی و هنری آیت الله مظاهری تیران از توابع استان اصفهان که در حسینه قدیم این شهر تاسیس شده و با توجه به اقامه نماز جمعه در این مسجد به عنوان کانون مصلی نیز مطرح است و همسو با سایر فعالیت های سالانه در روزهای جمعه خدمات فرهنگی ارائه می شود.

 

این مرکز فرهنگی و هنری توسط نسل جوان مدیریت و برنامه های آن با هویت فرهنگی، اوقات فراغت، آموزش و توانمندسازی می باشد که فعالیت در فضای مجازی و تولید محتوا در آن محیط از جمله اقدامات این مرکز است.

همزمان با شیوع کرونا که فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی تغییر پیدا کرد فعالیت های کانون های مساجد نیز متحول و جریان های جدیدی ایجاد کرد که این اتفاقات در کانون فرهنگی و هنری آیت الله مظاهری تیران نیز ایجاد و متناسب با شرایط زمان برنامه هایی اجرا می شود.

 

برای اطلاع بیشتر از برنامه های این کانون و بررسی دیدگاهی مسئولان آن با «رسول شیرازی» «قائم مقام مدیرمسئول و مدیرشورای طرح و برنامه کانون فرهنگی و هنری آیت الله مظاهری تیران» گفتگو کرده ایم که مشروح آن در این رسانه آورده شده است.

 

*سیاست های کلی کانون در چه راستایی هدایت و برنامه ریزی شده است؟

 

استعداد شناسی، کمک به رشد استعدادها، پاسخ به نیازهای درسی، فرهنگی، اجتماعی اعضا، توسعه فعالیت های فرهنگی، تقویت باورهای دینی، استفاده از محیط معنوی مسجد برای برقراری ارتباط بین نسل جوان و نوجوان با آموزه های دینی، افزایش آگاهی عمومی، ترویج ارزش های ناب ایرانی و اسلامی و بسط و گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی با استفاده از توان و مشارکت مردمی انجام می شود.

 

*کرونا چه تاثیری در برنامه های کانون مسجد گذاشته است؟

 

برنامه های حضور کمتر شده و با توجه به بخشنامه ها و دستورالعمل ها و دغدغه خانواده ها میزان مشارکت حضوری اعضا کاهش یافته اما فعالیت ها تغییر رویکرد و زمینه داده و آن ها به سمت فعالیت در فضای مجازی رفته است.

 

کمک به نیازمندان، تامین محتواهای فرهنگی و هنری و انتشار در فضای مجازی و همچنین ارائه خدمات فرهنگی و اموزشی برای دانش آموزان انجام می شود و کلاس های رفع اشکال حضوری برای دانش آموزان با رعایت اصول بهداشتی در کانون فراهم شده است.

 

برای کمک به تحصیل دانش آموزان برخی از دبیران درس های تخصصی برای همکاری با کانون اعلام آمادگی کرده اند و در زمان های مشخص دانش آموزان با مراجعه به کانون از این ظرفیت استفاده می کنند.

 

*نوآوری و خلاقیت در فعالیت های فرهنگی و هنری تا چه حدی در کانون حاکم است؟

 

برای جذب عضو جدید در کانون و مخاطبین  برنامه ها نیاز به نوآوری و ابتکار در کار است اما در این مسیر برخی از تفکرهای قدیمی مانع از پیشرفت کار می شود که با حوصله و صبر و با همت جوانان تیم مدیریت کانون اقدامات جدیدی صورت گرفته است.

 

تشکیل هیات های مذهبی و تکریم مناسبت ها بر بستر فضای مجازی انجام می شود که این موضوع در گذشته کمتر سابقه داشت و امروز بخش زیادی از مخاطبین برنامه های کانون از طریق فضای مجازی ارتباط پیدا می کنند.

 

هرچقدر بستر کار برای جوانان فراهم شود و افراد مسئول و متولی میدان را به نسل جوان و نوجوان بدهند زمینه برای نوآوری نیز بیشترخواهد شد.

 

*برای همکاری و مشارکت خیرین و نهادهای فرهنگی شهرستان با کانون پیوندی برقرار شده است؟

 

تعامل با خیرین وجود دارد و کمک های مادی و معنوی مردم بیش از مساعدت های دولتی است و اگر این نیک اندیشی مردم نبود بسیاری از هزینه ها و فعالیت ها انجام نمی شد و در اجرای کار به صورت حداکثری موفق نبودیم ولی نهادهای اداری در سطح شهرستان و ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد چندان حمایتی را نداشته اند و همواره برای انجام فعالیت های مشترک در برخی از ادارات با بهانه گیری و بهانه جویی همراه بوده است.

 

اعتماد به تشکل های مردم نهاد و بهره گیری از ظرفیت های این مراکز مردمی در گسترش فرهنگ عمومی لازم است و باید در برخی از نهادهای اداری تغییر رویکرد صورت بگیرد و مانع تراشی برای فعالیت های مردم انجام نشود.

 

*برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به چه همکاری و دقت نظری نیاز است؟

 

درک واقعیت غنی سازی اوقات فراغت و توجه به فعالیت های اجتماعی محلی در رشد اجتماعی و فعالیت گروهی جوانان و نوجوانان نیاز است ولی برخی از خانواده ها تنها تمرکز خود را برای درس گذاشته و کمتر به موضوع استعدادشنایی و رشد اجتماعی فرزندان خود می اندیشتند و این موضوع موجب وابستگی به فضای مجازی شده است.

 

افرادی که در فعالیت های کانون به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت دارند همواره در پیشرفت تحصیلی به دلیل توانایی حل مسئله و آمادگی در دریافت مطالب موفق تر بوده اند و به دلیل ارتباط هدفمند با نهادهای فرهنگی و یا بهره گیری درست از فضای مجازی وابستگی به شبکه های اجتماعی پیدا نکرده و نشاط و امید بیشتری هم دارند.

 

کد خبر 992775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha