صف نانوایی ها در فاروج  شکست اما تب آن نه!

صف های نانوایی در فاروج که کم کم به معضل تبدیل شده بود با افزایش سهمیه آرد، شکست اما تب آن با توجه به اینکه این معضل سال گذشته هم رخ داده بود، نه! و مردم همچنان نگران تکرار آن هستند.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج، دو سال است که در ماههای مختلف از جمله فروردین، مرداد، شهریور و آبان، نارضایتی مردم از صف های طولانی نانوایی ها اوج می گیرد و در هر دوسال هم این مشکل با مُسکن تزریق آرد اضافه به سهمیه، کم و به مرور کمرنگ می شود. این معضل محدود به شهر نیست و در بعضی از روستاها حتی تعداد افراد به نوبت ایستاده تا 70 نفر هم مشاهده شده و از سویی در بعضی روستاها سهمیه نان برای هر نفر در 24 ساعت، یک قُرص نان است و روستائیان باید از پذیرفتن مهمان بیرونی امتناع کنند چون نانوا مسئول نان مهمان خانه ها نیست.

 

 

یکی از اهالی روستای قره گُل در این خصوص گفت: فاصله روستاهایی مثل قره گُل، تبریان، زینکانلو، مردکانلو تا شهر زیاد و جاده هم خاکی و نامناسب است و اهالی توان رفت و آمد به شهر برای تامین کمبود نان خانه را ندارند.

 

 

«حسن احمدی» افزود: نان نانوایی روستا هم کفاف نیاز خانوارها را نمی کند و مردم در فروردین و به ویژه فصل کار کشاورزی چند سال است که با معضل نان مواجه هستند.

 

 

یکی از اهالی روستای خیرآباد که در صف نانوایی در شهر فاروج در انتظار رسیدن نوبتش است، گفت: سهم هر نفر از اهالی از نان نانوایی روستا یک قُرص است، آنهم در شرایطی که قوت اصلی مردم روستا نان است و زمان کار، مصرف نان بالا می رود.

 

 

«محمد حسن دلاور» افزود: اگر فاصله روستا خیرآباد تا فاروج کم نمی بود اهالی هر روز با مشکل تامین نان مواجه می شدند و بخش زیادی از اهالی نان خود را یا از روستای مایوان و یا در تردد به شهر از فاروج تامین می کنند.

 

 

نسخه شهرهای دیگر را برای فاروج نمی توان پیچید

 

این مطلب را بخشدار مرکزی گفت و افزود: از اوایل خرداد مشکل نانوایی ها آغاز و در شهریور و مهر ماه شرایط بحرانی تر شده به طوری که 65 تا 70 نفر در یک نانوایی، صف دیده شده است.

 

«روح الله فخار» افزود: نوسان جمعیت در شهرستان فاروج با بقیه استان یکی نیست  و نسخه شهرهای دیگر را برای  فاروج نمی توان پیچید.

 

وی با اشاره به اینکه تا 30 درصد شاهد افزایش جمعیت به ویژه در فصل کار کشاورزی در سطح روستاها و شهر هستیم، بیان کرد: در هیچ جای استان این شرایط مشاهده نمی شود و با توجه به اینکه  هرسال با این مشکل مواجه هستیم بهتر است آرد اضافه به موقع به نانوایی ها ارائه شود.

 

فخار به روستاهایی مثل قره گل و مردکانلو و.... که  به شهر راه دسترسی نزدیک و آسانی  ندارد هم اشاره کرد و گفت: سرانه آرد این روستاها در حد هفت کیلو نهایت هشت کیلو است و  افراد مهاجر در مراجعه به روستاها برای تامین نان با مشکل مواجه می شوند.

 

وی بر لزوم  بازنگری سرانه آرد روستاها تاکید و گفت: بخش اعظم روستاهایی ک فاصله کمتری به شهر دارند نیاز نانشان را از شهر تامین می کنند که این روال، در روند تامین نان اهالی شهر هم خلل ایجاد می کند.

 

 

در بخش خبوشان مهاجرت معکوس اتفاق افتاده و مشکل آرد یکی از مصادیق آن است

 

بخشدار خبوشان گفت: در بخش، در حوزه مسکن و زمین برای ساخت و ساز با مشکل مواجه هستیم و اینها مصادیق مهاجرت معکوس است.

 

«محمد علی فتاحی» افزود: مشکل این بخش فقط محدود به کمی سرانه آرد نیست که در این مورد هم برگشت مردم به روستاهایشان را گواه است.

 

 

 از 88 نانوایی 70  واحد کسری آرد دارند

 

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان فاروج گفت: قطع شدن آرد نیمه یارانه ای و سامانه ای و سهمیه بندی شدن آن، بر مشکلات نانوایی های شهرستان از بهمن سال 97 دامن زد و از 88 نانوایی شهرستان 70 واحد کسری آرد دارند.

 

«موسی غلامزاده» افزود: تا پیش از این تاریخ، با توجه به نامحدود بودن میزان استفاده از آرد نیمه یارانه ای، کسری نانوایی ها از این بخش تامین و مانع ایجاد صف می شد.

 

وی با بیان اینکه اگر 42 تُن آرد مازادی که به نانوایی های شهرستان تحویل داده شد، نبود، صف ها نمی شکست، گفت: 75 درصد بافت شهرستان روستایی است و مصرف نان در شهرستان بالاست.

 

 

سهمیه آرد بر اساس 49 هزار نفر و توزیع برای 56 هزار و 700 نفر است

 

معاون فرماندار فاروج گفت: سهمیه آرد توزیعی بر اساس جمعیت 49 هزار نفر است این در حالی است که براساس آمار، هفت هزار و 500 نفر مازاد بر آمار رسمی جمعیت داریم و به 56 هزار و 700 نفر رسیده ایم.

 

«رضا قاسم زاده» افزود: هرساله از مردادماه مشکلات نانوایی ها آغاز می شود و از شهریور به بحران بر می خوریم.

 

وی با اشاره به اینکه سهمیه آرد بعضی روستاهای شهرستان 15 کیسه است که در یک وعده پخت می شود و بعد از آن نانوایی تا روز بعد تعطیل است که مشکل آفرین می شود، گفت: اگر خُشکه پزی به کمک شهر نیاید در تامین نان به مشکل می خوریم.

 

 

 حل مشکل یکبار برای همیشه

 

مدیر صمت شهرستان فاروج گفت: در زمان بروز بحران در سال گذشته ظرف دو روز در تمام شیفت های کاری نانوایی ها، یک بازرس از بین کارکنان اداره های شهرستان ناظر فعالیت واحدها شد.

 

«احسان افتخاری» افزود: این حضور برای نظارت بر روند کار نانوایی ها بود اما باز هم کمبود نان داشتیم و ضروری است یکبار برای همیشه مشکل نانوایی های شهرستان برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه در بازدیدهایی که از واحدها داشتیم، آرد چناران، مشهد، قوچان را در نانوایی های فاروج مشاهده کردیم، گفت: اما آرد فاروج در هیچ شهر دیگری مشاهده نشده است.

 

افتخاری، 12 کیسه آرد برای هر نانوایی را میزان استاندارد آرد عنوان کرد و افزود: ما یقینا کمبود آرد داریم و شاخص و میانگینی که در کشور است در فاروج صدق نمی کند.

 

وی با اشاره به اینکه سرانه آرد نیمه یارانه ای  ما کمتر از یک کیلوست، گفت: سرانه آرد غیریارانه ای بسیاری از شهرهایی که مشکل ندارند هفت تا هشت کیلو است.

 

 

اول آذرماه زمان تشدید نظارت ها و برخوردهای جدی با متخلفان در نانوایی ها

فرماندار فاروج گفت: با تشدید نظارت ها و درخواست سهمیه مازاد، صف نانوایی ها شکسته شد اما برای حل کامل مشکل، وضعیت سهمیه آرد شهرستان به تفکیک نانوایی ها از سوی تیم تشکیل شده ظرف 10 روز بررسی می شود تا براساس آن اقدام لازم انجام شود.

 

«حسن نجفی» افزود: از ابتدای آذر ماه و بعد از انجام مصوبات کارگروه آرد و نان شهرستان، نظارت ها تشدید و در گام نخست در صورت مشاهده تخلف، با تیم بازرسی که در این مدت فعالیت داشته برای نداشتن نظارت درست برخورد می شود.

 

وی با اشاره به اینکه مشاهده صف 45 نفری در شرایط کرونایی فعلی، قابل قبول نیست و اضافه شدن سهمیه برای حذف این شرایط بوده، گفت: بعد از بررسی سهمیه و اصلاح موارد و مشکلات، کسری آرد مساوی با لغو پروانه است.

 

 

برای افزایش آردی که قطع به یقین، نان سفره مردم می شود محدودیتی نداریم

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: به باور مسئولان شهرستان فاروج، نانوایی های فاروج تخلف آرد فروشی ندارند و اگر این امر در تشدید نظارت ها و بازرسی ها به اثبات برسد برای افزایش آرد که قطع به یقین، نان سفره مردم می شود محدودیتی نداریم.

 

 «سید جلال موسوی» افزود: از مسئولان کارگروه آرد و نان شهرستان خواسته ایم مصوبات این کارگروه کامل اجرایی شود و اگر باز هم با کسری آرد مواجه شدند در پی افزایش سرانه آرد باشند.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش سهمیه آرد به معنای مدیریت نیست، گفت: در نوبت قبلی، برای رسیدن به سرخط، کسری آرد نانوایی های شهرستان را جبران کردیم اما با توجه به اینکه سهمیه ثابت است اگر نانوایی بر طبق سهمیه خود عمل کند چرا باید نانوایی های شهرستان کسری داشته باشند؟

 

موسوی با بیان اینکه اینها نشان می دهد ما کارمان اثر بخش نبوده، افزود: در جدول طراحی شده بر اساس همه معیارها، حوزه فعالیت نانوایی های شهرستان فاروج در پایین جدول قرار گرفته که نشان از قوی عمل نکردن در مقابل تخلفات بوده است.

 

وی نانوا را، کارمند دولت خواند و گفت: نانوا هم مثل سایر کارکنان برای نیامدن سرکار باید مرخصی بگیرد و تعطیلی خودسرانه باید مساوی با لغو پروانه باشد.

 

وی، آرد فروشی، عدم نصب ساعت کاری و نداشتن دفتر آرد را تخلفاتی برشمرد که باید از لغو پروانه تا قطع سهمیه یا کاهش 20 درصدی سهمیه برای متخلف لحاظ شود.

 

موسوی گفت: تمام مصوبات باید اجرایی، نظارت ها تشدید و با متخلفان برخورد قاطع شود که اگر با این شرایط کسری آردی بود، جبران می کنیم.

 

سهمیه آرد شهرستان فاروج  450 تُن است.

 

 

کد خبر 992784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha