کتاب همیشگی ترین رفیق/ کتابخوانی و توصیه هایی برای آن

کتاب میراثی ماندگار و پدیده ایی شکوهمند و با ارزش است که زندگی بشر را روشن می کند و خداوند بزرگ معجزه ابدی آخرین فرستاده اش را کتاب قرار داد؛ کتابی که سرآمد همه کتاب هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان: تأثیر کتابخوانی بر ارتقای فرهنگ، علم و اقتصاد ملت‌ها بر کسی پوشیده نیست. چرا باید کتاب بخوانیم؟ سرانه مطالعه در کشورهای توسعه یافته همواره بیشتر از کشورهای فقیر و جهان سوم بوده و اگر بگوییم رونق و رشد خود را مدیون خواندن کتاب هستند بیراه نگفته ایم.

خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند و این تخیل موجب سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود. کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث کاهش استرس می‌شود. بزرگسالان و سالمندانی که وقت خود را با خواندن کتاب می‌گذرانند نشانه‌های کاهش شناختی کمتری دارند و در فعالیت‌های ذهنی بیشتر شرکت می‌کنند. کتاب‌ها سرگرمی ارزان‌قیمت آموزشی و ماشین زمان هم هستند.

منظور از خواندن کتاب، فقط کتاب دانشگاهی و درسی نیست. شما با مطالعه یک کتاب تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سهام می‌توانید فرصت ورود به بازار بورس ایران را به دست آورید و بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی سرمایه خود را چندین برابر کنید.

از دیگر مزایای کتابخوانی می‌توان به پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. البته با خواندن کتاب تمرکز افزایش یافته و این سرگرمی مفید، ارزان‌قیمت و محرک باعث بهبود سلامت شده و همدم همیشگی قبل از خواب برای آرامش بهتر خواهد بود. کتاب جهان دیگری را به ما می‌آموزد و موجب اجتماعی شدن افراد و بهبود خلاقیت با شیوه خود می‌شود. کتاب خوب اخلاقیات را افزایش داده و تاثیرات منفی جهان دیجیتال را ندارد. افراد را باهوش‌تر کرده و از تماشای فیلم به دلیل ایجاد تصورات خاص خواننده بهتر است.

کتاب را باید یکی از زیباترین و مهم ترین جلوه های فرهنگی بدانیم و آن را از گرانسنگ ترین پدیده ها و میراث بشر به حساب بیاوریم. شکوه این ارزش را باید در تابش «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم؛ پرودرگاری که به قلم آموخت» جستجو کنیم. خداوند یگانه به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت را کتاب آسمانی دانسته است.

این نشانه روشن، افزون بر پیشینه پربار فرهنگیان و شمار کتاب ها و کتابخانه ها و کتاب نگاران و نام آوران، ما را ترغیب می کند ریشه های کهن و مانای کتاب را با نگرشی نو، به بررسی بنشینیم.

ابتدا ژانر مورد علاقه خود را پیدا کنید. این امر با توجه به هدفی که از مطالعه دارید محقق خواهد شد. سپس برای پیدا کردن کتابی خوب تحقیق کنید که ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را داشته باشد. علاوه بر عنوان و نویسنده، ترجمه مناسب نیز حائز اهمیت است. اگر نگارش کتاب برای شما ملموس نباشد خواندن آن دشوار می‌شود.

بسیاری از کتاب ها صدف های گرانبهایی هستند که تنها با یک بار خواندن، گوهر وجودشان را نمی توان به دست آورد. این آثار نیاز به تدبّر دوباره خوانی و کند و کاو دارند؟ کتاب های استاد شهید مرتضی مطهری از این نمونه اند.

استفاده تزیینی و آرایشی از کتاب، گر چه باعث تأسف است، چون بیانگر آراستگی و ارزش آن در جامعه است. افرادی یافت می شوند که بدون توجه به محتوای کتاب و نیاز به آن، فقط به خاطر ویژگی های ظاهری بعضی از کتاب ها مثل زیبایی و خوشرنگی آن را برای استفاده در کتابخانه های منازل خریداری می کنند. این گونه کتاب ها، مانند کلکسیون ها و مجموعه های ارزشمندی است که افزون بر جنبه مادی، برخوردار از هنر و زیبایی است؛ گر چه همان طور که گفتیم بیشتر باید به محتوا و پیام کتاب ها توجه داشت.

در بیشتر کشورهای توسعه‌نیافته به‌دلیل دستمزد بسیار پایین برای کارهای فرهنگی، نویسندگان و ناشران تمایلی به تولید کتاب ندارند. به همین علت نویسندگانی که کتابشان در کشور خودشان ماه‌ها و سال‌ها در کتابفروشی‌ها می‌ماند هیچ انگیزه‌ای برای نوشتن کتاب بعدی ندارند و ناشرانی که به دلیل هزینه‌های بالای انتشار کتاب سود ناچیزی دریافت می‌کنند تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند.  به هر حال درباره میزان مطالعه در ایران با توجه به تیراژ کتاب‌ها و... وضعیت بحرانی است. با اینکه رشد علمی در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد اما همه افراد جامعه مطالعه نمی‌کنند و سطح آگاهی‌های افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است.

به گزارش شبستان: یکی از راه های علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی این است که بزرگترها آثار برتر کودکانه ای را گزینش کنند و در فرصت مناسب برای بچه ها بخوانند. این کار باعث می شود کودکان و فرزندانمان، کتابدوست و علاقه مند به کتابخوانی بار بیایند و این عشق و علاقه در وجودشان نهادینه و ماندگار بشود. تهیه و خرید کتاب و تشویق و ترغیب بچه ها به مطالعه و همراهی به آنها در بازدید از نمایشگاهها و کتابفروشی ها و هدیه دادن کتاب می تواند تأثیر زیادی در علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

گزارش: سمیرا قادری

کد خبر 992837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha