مسجدی که پناه مسافران پایانه شرق تهران است

مسجد ام‌المومنین حضرت خدیجه (س) توانسته با برقرار بودن در طول روز و فضای وسیعش، پناهی برای مسافران شرق تهران شود. فعالیت این مسجد در ترویج معارف دینی هم بسیار موثر بوده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: پایانه شرق تهران که در خیابان دماوند و نرسیده به پایانه تهرانپارس (بی آر تی تهرانپارس، آزادی) واقع شده همه روزه میزبان هزاران نفر و در ایام منتهی به تعطیلات آخر هفته یا مناسبتی، میزبان مسافران بیشماری است که یا از تهران به سمت شهرهای دیگر کشور عمدتا شهرهای شمالی در گلستان و مازندران می روند یا از این شهرها وارد تهران می شوند.

 

نمازخانه پایانه شرق تهران کفاف این ازدحام از جمعیت را نمی دهد از همین رو اهالی هیئت محبان آل یاسین (ع) در شرق تهران در سال 1391 کار ساخت مسجد ام المومنین «حضرت خدیجه (س)» را درست روبروی این پایانه آغاز کردند و این مسجد در سال 1396 آغاز به کار کرد. البته این مسجد از دو سه سال قبل از آن، در برخی از مناسبت ها به واسطه هیئت محبان آل یاسین جلساتی برگزار می کرد.

 

 

 

 

 

مسجدی که مروج معارف دین شده است

 

فعالیت این مسجد در حالی آغاز و نماز جماعت در آن اقامه و مجالس در مناسبت های مختلف در این خانه خدا اقامه شد که ساختمان آن هنوز نیمه کاره بود. بنا بر مشاهدات خبرنگار ما هنوز هم ساختمان مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) تکمیل نشده است. به گفته «صدرالله پورقاسم» از کسبه منطقه تهرانپارس، ساختمان این مسجد آنقدر وسیع و دارای بخش های مختلف است که هیئت امنا هنوز نتوانسته اند پول کافی برای تکمیل این مسجد را تامین کنند. البته به گفته وی، فعالیت این مسجد در ترویج معارف دینی بسیار موثر بوده است.

 

شاید یکی از دلایل مشکل این مسجد در عدم تامین بودجه لازم، نداشتن نشانه های مسجد است. همانطور که در عکس های گرفته شده توسط خبرگار ما قابل مشاهده است خبری از مناره و گنبد در مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) نیست. خبرنگار ما دلیل این موضوع را خادم این مسجد پرسید و وی فقط به گفتن همین جمله بسنده کرد: انشاءالله پول تامین و هم ساختمان مسجد، کامل می شود و بعدش، مناره و گنبد نیز ساخته می شود. شرایط خاص شیوع ویروس کرونا نیز موجب شده تا هیچ یک از مسئولان مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) در محل خدمت شان حاضر نباشند و به این صورت بسیاری از سوالات خبرنگار ما بی جواب بماند.

 

مسجدی برقرار

مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) از آغاز به کار در سال 1396 تا قبل از شیوع ویروس کرونا تنها مسجد برقرار در منطقه تهرانپارس بود که از یک ساعت قبل از اذان ظهر تا حدود 10 شب پذیرای مردم اعم از مسافران بین شهری، مسافران درون شهری، کسبه و ساکنان خیابان دماوند و خیابان رشید است. درباره مسافران درون شهری باید این نکته را بگوییم که مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) علاوه بر قرار داشتن در مجاورت پایانه مسافربری بین شهری شرق، درست در کنار ایستگاه آغازین خط تهرانپارس حکیمیه واقع و همه این ها موجب استقبال خوب مردم از این خانه خدا شده است.

 

یکی از کارهای خوب درباره مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) قرار داشتن سرویس بهداشتی آن در طبقه همکف است که کار را برای تجدید وضو نمازگزاران راحت کرده است. انشاءالله همه مساجد تازه تاسیس این موضوع بسیار مهم را درنظر بگیرند. اما در کنار این کار خوب، یک نقطه ضعف دارد؛ واقع شده شبستان در طبقه اول، به طوری که باید چندین پله را پست سر گذاشت تا به این شبستان رسید. این کار در صورتی مشکلی ایجاد نمی کند که یک بالابر یا آسانسور وجود داشته باشد که از این نیز خبری نیست در مسجند ام المومنین حضرت خدیجه (س). نکته جالب دیگر دباره این خانه خدا این تابلو است: «حمل با جرثقیل به استثناء اقامه نماز.» یعنی نبود پارکینگ یکی از مشکلات دیگر مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) است که البته مشکل اکثریت مساجد کشورمان است به ویژه مساجدی که خیابان های اصلی واقع شده اند.

 

 

 

 

خادمی که همیشه پای کار مسجد است

 

مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) علاوه بر داشتن بخش های متعارف در هر مسجدی، دارای دو واحد تجاری است که درست به این خانه خدا چسبیده اند، هرچند این دو نیز هنوز تکمیل نشده اند. از نکات بسیار جالب درباره این مسجد که در نوع خودش منحصر به فرد است درج نام و شماره خادم این مسجد روی ساختمان مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) است. وی در این باره به خبرنگار شبستان گفت که به دلیل باز بودن در این مسجد در طول روز، امکان اینکه در تمام این ساعات، در مسجد حضور داشته باشد ندارد بنابراین شماره اش را روی دیوار مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) نوشته است تا هر کس با وی کار داشت، تماس بگیرد. نام این خادم، آقا کریم است.

 

موقعیت جالب مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) موجب شده است که همیشه مبلغان و منبری های معروف و مداحان نام آشنا در آن سخنرانی و مدیحه سرایی می کنند. حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، رئیس پیشین مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران و جواد مقدم و سید مهدی میرادماد از جمله این افراد هستند. همکاری خوبی میان اهالی این مسجد با هیئت های مذهبی شرق تهران به ویژه هیئت نام آشنای بین الحرمین طهران وجود دارد که موجب رونق این مسجد در مناسبت های مذهبی شده است.

 

همت بسیجیان موجب جذب هیئتهای مذهبی شرق تهران به مسجد شده است

 

همت اعضای پایگاه های بسیج مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) نیز موجب شده هیئت های مذهبی که فضای کافی و ایمن برای برگزاری برنامه های شان در دوره شیوع ویروس کرونا نداشتند برخی از برنامه های شان را در این دوره در این خانه خدا برگزار کنند. پایگاه خواهران «حضرت خدیجه (س)» وابسته به حوزه مقاومت بسیج 184 مائده ناحیه شهید بهشتی (ره) و پایگاه خواهران «شهید سعید بهروزی» وابسته به حوزه مقاومت بسیج 184 شهید چمران این ناحیه، بازوان قوی در اجرای طرح ها و برگزاری برنامه ها در این مسجد هستند.

 

نقش آفرینی این مسجد در منطقه تهرانپارس بسیار خوب بوده است، محسن پورقاسم که آرایشگاه مردانه در تهرانپارس دارد با بیان اینکه فعالیت های مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) کار کسبه را در انجام واجبات دینی راحت کرده است و در ظهر یا شب ایام شهادت و ولادت چهارده معصوم (ع) با حضور در این مسجد، سوگوار یا شادمان می شوند.

 

بعد از اشاره به فعالیت های مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) در مناسبت های مذهبی، به برنامه های این خانه خدا در دوره کرونا اشاره می کنیم. طبق گفته خادم این خانه خدا، اعضای فعال این مسجد به ویژه بسیج همه روزه در این دوره اقدام به ضد عفونی کردن مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) و معابر و اماکن عمومی شرق تهران می کنند. تهیه و توزیع سبد کالا نیز جزو برنامه های آنان است که بیش از 200 مورد بوده البته تعطیل شدن مساجد به دلیل کرونا در تداوم این برنامه، خللی ایجاد کرده است.

 

مسجد ام المومنین حضرت خدیجه (س) توانسته با برقرار بودن در طول روز و فضای وسیعش، پناهی برای مسافران شرق تهران شود و کسبه منطقه تهرانپارس نیز از فعالیت این خانه خدا بسیار راضی هستند.

 

کد خبر 992866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha