ابعاد خطبه معروف امام حسین(ع) در سال 58 هجری

آیت الله مجتبی تهرانی امام حسین خطبه معروف خود را در سال 58 هجری قمری در میان جمعی از صحابه و تابعین در منا قرائت کردند این خطبه در ابعاد گوناگون از نظر فردی، مادی و اجتماعی و... دارای بحث های فراوان است.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله مجتبی تهرانی همزمان با برگزاری جلسات درس اخلاق در دهه سوم ماه صفر پیرامون اندیشه ها و اهداف قیام امام حسین (ع) گفت: امام حسین خطبه معروف خود را در سال 58 هجری قمری در میان جمعی از صحابه و تابعین در منا قرائت کردند این خطبه در ابعاد گوناگون از نظر فردی، مادی و اجتماعی و... دارای بحث های فراوان است. 
وی افزود: نهضت حسینی حساب شده بود و سال ها امام برای این قیام برنامه ریزی کردند و کاری عجولانه و غیرمنطقی را دنبال نمی کردند. شکی نیست که ایشان هدفمند در راه مقابله اسلام با کفر، توحید با شرک بودند. معاویه ملعون با روی کار آمدن خود قصد داشت که انتقام نیکان خود در عصر جهالیت را از امام باز ستاند و شرک و کفر را جایگزین اسلام و توحید کند.
آیت الله مجتبی تهرانی خاطر نشان کرد: شرایط خطبه امام حسین (ع) در سرزمین منا نیز از 3 منظر زمانی، مکانی و افرادی که امام (ع) دعوت کرده بودند قابل بررسی و تامل است. از نظر زمانی وقتی بود که همه عمره را انجام داده بودند.


وی اظهار کرد: مکان هم که مشخص است در منا که حاجیان برای رمی جمرات در آن حاضر شده بودند. منا ایستگاهی برای دوری از علایق غیرالهی و قربانگاه تمام تعلقات غیر الهی است به نوعی ابراهیم خلیل الله نیز همین اعمال را انجام دادند اما افراد حاضر از لحاظ کمیت 200 نفر از صحابه پیامبر (ص) و بیش از 800 نفر از تابعین بودند که با یک واسطه پیامبر (ص) را درک کرده بودند.
آیت الله تهرانی گفت: بیش از هزار نفر از صحابه و تابعین جمع شدند که از نظر عدد و رقم جمع کردن چنین افرادی کار دشواری است البته مطالب امام حسین (ع) نیز مطالبی سرنوشت ساز و حیاتی برای اسلام بود که خطبه امام به 3 بخش تقسیم می شود که بخش اول با 15 سئوال آغاز می شود که همه سئوالات در باره امام علی (ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن (ع) بود.
وی اذعان کرد: همه حاضرین در این مجلس سئوالات امام حسین (ع) را از نظر عمل و گفتار پیامبر (ص) تایید کردند و همه به خدا قسم خوردند که این مطالب را از پیامبر خدا (ص) شنیده اند زیرا د ر مواجهه شرک و کفر با اسلام و توحید هسته مرکزی برای بقای اسلام اهل بیت (ع) و پیروی از آنها است به تعبیر دیگر امام با سوال و پاسخ های خود می خواستند جایگاه اهل بیت (ع) را مشخص کنند زیرا حیات اسلام و توحید بستگی به اهل بیت (ع) دارد. 
 

پایان پیام/

 

کد خبر 99307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha