لزوم استفاده از ظرفیت مساجد در ترویج فرهنگ  کتاب و کتابخوانی

حجت الاسلام محمدیان یکی از ظرفیت های خوب برای کتاب و کتابخوانی را استفاده از ظرفیت مساجد دانست و گفت: قیمت بالای کتاب و نبود فضاهای قابل دسترس و استاندارد از زمره عواملی است که منجر به مهجور ماندن کتاب و کتابخوانی شده است.

حجت الاسلام «محمد محمدیان» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: سرآغاز دین ما با خواندن و توصیه به کتاب شروع شد و می‌توان به جرأت گفت هیچ شریعت، دین و آئینی مثل اسلام اینگونه سفارش به خواندن و آموختن نکرده است.



امام جمعه سنگر به فرمایش پیامبر مکرم اسلام در اهمیت کسب دانش اشاره کرد که در هیچ آئینی پیدا نمی‌کنیم و گفت: حضرت محمد(ص) فرمودند«اُطلبوا العلم ولو بالصين» و روايتي ديگر از امام صادق(ع) است که می‌فرماید«اُطلبوا العلم وَلو بخوض اللُّجَج».



وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه و کتابخوانی اصلا در جامعه ما خوب نیست، افزود: البته مشغولیت های زمانه ما آمدن رسانه های مختلف و فضای مجازی است که یکی از دلایل این کاستی هاست.



حجت الاسلام محمدیان اذعان کرد: قیمت بالای کتاب و نبود فضاهای قابل دسترس و استاندارد نیز از عواملی است که منجر به مهجور ماندن کتاب و کتابخوانی است.



وی یکی از ظرفیت های خوب برای کتاب و کتابخوانی که متاسفانه نهادهای مربوطه به آن توجهی ندارند ظرفیت مساجد دانست و تصریح کرد: یعنی مکان های قابل دسترس و رفت و آمد و وجود مکان هایی در بعضی از این مساجد برای مخازن و امانت دادن و محل های مطالعه کتاب که کمترین هزینه برای نظام و بالاترین سود آوری را دارند.



حجت الاسلام محمدیان اظهار کرد: ولی می‌بینیم با هزینه های فراوان پایگاه بودن مساجد و محل خیلی از فعالیت‌های فرهنگی را از دل مساجد خارج کردیم و مردم را محروم از این عطیه الهی کرده ایم.



وی ادامه داد: خدا را شکر مدتی است بعضی گروه های جوانان با ایجاد مسابقات و دوره های کتابخوانی و یا ایجاد پویش های نذر کتاب در مساجد و دورهم نشینی های کتاب خواندن، به وسع خودشان کمکی به امر کتابخوانی و انس با کتاب ایجاد کرده اند.



حجت الاسلام محمدیان گفت: باید برای مردم تبیین کرد که فضای مجازی اگرچه در ظاهر اطلاعات و آگاهی به انسان و جامعه می دهد اما اینها فقط خوراک های فست فودی هستند که نه تنها مفید نیستند بلکه شاید آفت زا هم  باشند.



وی تاکید کرد: در اصل فضای مجازی بنایی بدون پی ریزی ایجاد خواهد کرد که با یک شبهه و تکان، ساختمان اعتقادی و آگاهی جوان را فرو می ریزد اما کتاب مفید ساختمان و نظام فکری درستی را ایجاد می کند که امیدواریم روز به روز شاهد رونق بیشتر در عرصه کتاب و کتابخوانی باشیم.

کد خبر 993084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha