عفو بین الملل: فرانسه حامی آزادی بیان نیست

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: فرانسه آن‌گونه که ادعا می کند، حامی آزادی بیان نیست، زیرا اهانت به تصاویر مسئولان فرانسه جرم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، سازمان عفو بین الملل در گزارشی نوشته «مارکو پرولینی» پژوهشگر بخش اروپای این سازمان اعلام کرد: فرانسه آن‌گونه که ادعا می کند، حامی آزادی بیان نیست و سخنان مسئولان فرانسوی در این باره «نفاق شرم اور» است.

 

در این گزارش آمده است: در سال 2019 میلادی، دادگاه فرانسه دو مرد را پس از سوزاندن عروسک «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در طول تظاهرات مسالمت آمیز به اتهام اهانت محکوم کردند.

 

این پژوهشگر اعلام کرد: پارلمان فرانسه درحال حاضر قانون جدیدی را بررسی می کند که براساس اهانت به تصاویر مسئولان در شبکه های ارتباط اجتماعی جرم تلقی شود.

 

در گزارش آمده است: سخت است که این رویکرد و دفاع مقامات فرانسه از حق انتشار کاریکارتورهای موهن نسبت به حضرت محمد(ص) را در یک‌جا جمع کرد.

 

پرولینی در گزارش خود آورده است: درحالی باقدرت از حق آزادی بیان دفاع می کنند که آزادی های مسلمانان در بیان و اعتقاد به طور معمول رعایت نمی شود.

 

براساس این گزارش، به نام سکولاریسم، مسلمانان در فرانسه نمی توانند از نمادهای مذهبی یا لباس مذهبی در مدارس یا مشاغل بخش دولتی استفاده کنند.

 

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: هر ساله  فرانسه هزاران نفر را به اتهام اهانت به مقامات دولتی محکوم می کند. این یک جرم مبهم پیچیده است که مسئولان حقوقی و قضایی آن را به طور گسترده برای خاموش کردن مخالفان اعمال کرده اند.

 

در این گزارش آمده است، باید دولت فرانسه برای سرپوش گذاشتن بر اقداماتی که با نقض حقوق بشر از جمله شکنجه، مردم را به خطر می اندازد، از آزادی بیان استفاده نکند.

کد خبر 993137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha