تجهیز کتابخانه ها نیاز جدی کانون های مساجد مازندران برای رفع محرومیت های فرهنگی

توجه به زیرساخت های تجهیزاتی کتابخانه ها زمینه ساز رشد و توسعه کانون های مساجد و در این بین تجهیز کتابخانه های کانون های مساجد مازندران، نیاز مهم کانون های برای رفع محرومیت های فرهنگی است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ استان مازندران با دارا بودن یک هزار و 400 کانون فرهنگی هنری مساجد، نقش مهمی در احیای فرهنگ های ارزشی و دینی و بهره مندی از ظرفیت کانون مساجد برای توسعه ارزش ها و آرمان های انقلاب و نظام دارد.

 

تجهیز کتابخانه های کانون فرهنگی هنری مساجد استان مازندران با هدف توسعه و رشد فرهنگی جوانان و نوجوانان و اعضای فعال در کانون مساجد و شکوفایی بیشتر جامعه با گسترش فرهنگ مطالعه  از برنامه های مهم کانون مساجد در طول سال های مختلف بوده و هست.

 

و اکنون با قرار گرفتن در بیست و هشتمین هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اینکه از یک هزار و 400 کانون فرهنگی هنری مازندران، حدود 500 کانون به کتابخانه های مخزن دار و باز مجهز هستند؛ توجه به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه کتابخانه کانون های مساجد امری لازم و ضروری سات.

کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره مکانی برای توسعه و رشد امور فرهنگی و دینی بوده و هستند که در رفع محرومیت فرهنگی و پیشرفت و سالم سازی جامعه کمک کار نهادهای مختلف فرهنگی بوده اند و اکنون با توجه به زمینه سازی های مختلف دشمنان برای ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ضربه زدن به جوانان از طریق فرهنگی باید این امر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

امروزه با رشد و توسعه جوامع و گسترش فرهنگ ها، کتابخوانی یکی از راههای مهم برای تقویت فرهنگ است و احیای فعالیت های کانون های مساجد در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی امری ضروری به نظر می رسد و تقویت تجهیزات و امکانات کانون های فرهنگی هنری مساجد تأکید مهم مسئولان این کانون ها در استان مازندران است.

 

توسعه و تجهیز کتابخانه های کانون مساجد احیای کارکردهای مساجد است

حجت الاسلام «سید عسکر نبوی» با اشاره به اهمیت کتابخوانی در اسلام به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: اهمیت امر مطالعه به‌ قدری است که معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است و دقت در قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی ما مسلمانان بیانگر توجه قرآن به امر مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش است.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا بهشهر افزود:  لذا توجه به بسترسازی‌های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه از نگاه قرآن امری ضروری است و در همین راستا در جایی از قرآن می خوانیم « وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»؛ ( آیه 44 سوره نحل) یعنی این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است بیان کنی، و امید که آنان بیندیشند.

وی با اعلام اینکه توسعه و تجهیز کتابخانه های کانون مساجد احیای کارکردهای مساجد است؛ خاطر نشان کرد: برای تحقق اهداف كانون‌ها، ایجاد کتابخانه و توسعه و تجهیز آن يكی از اين اهداف جذب جوانان برای حضور و شركت در برنامه های كانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

 

حجت الاسلام نبوی گفت: بايد برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی با كيفيت و پرمحتوا و مورد نياز روز جامعه با در نظر گرفتن زیرساخت های لازم و تجهیزات و امکانات، اجرا شود  تا در راستای مقابله با برنامه های ضدفرهنگی دشمن موفق عمل شود.

 

تجهیز کتابخانه های کانون مساجد و کمک به رفع آسیب های اجتماعی

«مجتبی چادرنشین» با اعلام اینکه کتابخوانی عامل مهمی برای توسعه فرهنگی و کاهش جرائم و مشکلات فرهنگی مختلف است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه با محوريت محروميت‌زدايي فرهنگي نقش مهمی در توسعه فرهنگی دارد.

مدیر مسئول کانون امام علی(ع) نکا اظهار کرد: کتابخانه همواره به عنوان یکی از رکن های فرهنگی بوده است و باید در راستای کاهش آسیب ها و توسعه فرهنگی توجه به امر کتاب و کتابخوانی، تجهیز کتابخانه ها و توسعه آن مورد توجه ویژه باشد.

 

وی با اشاره به وجود 2 هزار جلد کتاب در کانون امام علی(ع) نکا بر اهمیت جایگاه کتابخانه های کانون مساجد در توسعه فرهنگی مناطق مختلف و کمک به رفع آسیب های اجتماعی به ویژه در مناطق محروم تاکید کرد و گفت: امیدواریم مسئولان کانون های مساجد استان و کشور با نگاه کاهش آسیب های اجتماعی برای توسعه کتابخانه های کانون مساجد و تقویت فرهنگی مناطق گام بردارند.

 

 

تجهیز کانون های فرهنگی هنری مازندران به اقلام کتابخانه ای

« عقیل قلندری» هم با تاکید بر تجهیز کتابخانه های کانون مساجد به اقلام کتابخانه ای به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: اقلامی همچون میز، صندلی و قفسه کتاب در کتابخانه های کانون مساجد، یکی از ضرورت های مهم برای مطالعه است که جوانان و نوجوانان کانون مساجد با آرامش بیشتری با وجود تجهیزات و امکانات به مطالعه خواهند پرداخت.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر، توسعه و تجهیز کتابخانه های کانون های مساجد را یک ضرورت دانست و افزود: توزیع کتاب های مختلف در عناوین متفاوت در راستای ترویج و تقویت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح جامعه و بهره مندی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از تازه های نشر، بسیار موثر است که باید مورد توجه مسئولان امر باشد و کتابخانه های مساجد دارای کتبی با ارزش فرهنگی بالا باشند.

وی اظهار کرد: امروز دشمن با جنگ نرم خود نوجوانان و جوانان جامعه را مورد حمله وسیعی قرار داده است و از اين رو لازم است تا فعاليت های كانون های فرهنگی و هنری بيش از پيش پررنگ شود و در این بین توجه به امر مطالعه به عنوان زیربنای فرهنگی باید مورد توجه جدی باشد.

 

قلندری با اعلام اینکه مساجد صرفا محل عبادت نیست و دارای کارکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و.. است؛ یادآور شد: همانطور که حضرت امام (ره) فرمود: «مسجد سنگر است » امروز باید این سنگر اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی حفظ شود و مهمترین عامل برای حفظ آن روشنگری در بین جوانان با توسعه فرهنگ مطالعه است.

 

وجود کتابخانه کانون در جوار مساجد زمینه ساز ارتقاء سطح سواد دینی جامعه

«علی اکبر زارعی» با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در رفع محرومیت فرهنگی موثر باشند؛ خاطر نشان کرد: مساجد در راستای تحول فرهنگی به عنوان یک نهاد مذهبی اثرگذار هستند و باید برای توسعه فرهنگی در مقاطع مختلف تلاش شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای روستای سمچول بهشهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در غنی ساز اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و اینکه کانون های مساجد، ظرفیت های بالقوه ای در راستای تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند، باید  تجهیز امکانات کتابخانه ای اولویت مهم مسئولان امر باشد.

وی یادآور شد: وجود کتابخانه کانون در جوار مساجد زمینه ساز ارتقاء سطح سواد دینی جامعه و سلامت روانی و اخلاقی جامعه است و نباید از این امر غفلت شود.

 

زارعی افزود: باید توجه به نیازهای روز جوانان باید مورد توجه جدی کانون های فرهنگی هنری مساجد باشد، زیرا که بهترین مراکز برای تربیت دینی جوانان همین پایگاه اثرگذار  دینی و مذهبی است و کانون ها هم باید با فراهم کردن برنامه های متنوع برای تعالی و رشد اعضای کانون تلاش کنند که تجهیز کتابخانه و افزایش سرانه مطالعه یکی از کارکردهای مهم فرهنگی برای مقابله با ناتوی فرهنگی دشمنان است که امیدواریم با جدیت دنبال شود.

 

به گزارش شبستان، امروزه با رشد و توسعه جوامع و گسترش فرهنگ ها، کتابخوانی یکی از راههای مهم برای تقویت فرهنگ است و احیای فعالیت های کانون های مساجد در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی امری ضروری به نظر می رسد و تقویت تجهیزات و امکانات کانون های فرهنگی هنری مساجد تأکید مهم مسئولان این کانون ها در استان مازندران است.

کد خبر 993176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha