نیاز شدید استان کرمان به خون و فرآورده های خونی/ هیچ خطر کرونایی، اهدا کنندگان را تهدید نمی کند

پهناورترین استان کشور با ۴۰ مرکز درمانی نیاز شدید به خون و فرآورده های خونی دارد؛ این نیاز در همه گروه ها به ویژه گروه خونی O وجود دارد؛ با این حال عده ای در شرایط کرونایی ترس از اهدای خون دارند در حالیکه به گفته مسئولین هیچ خطری متوجه افراد نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ کرونا با همه مرارت هایی که طی قریب به یک سال در جهان ایجاد و زندگی بشر را از زوایای متعددی دچار اختلال کرده اما باعث شد تا فصل جدیدی از کمک به همنوعان نیز گشوده شود.

 

این کمک ها در کشور ما به ویژه پس از فرمایشات امام خامنه ای در نیمه شعبان رنگ دیگری به خود گرفت و «کمک های مؤمنانه» به سرعت تبدیل به نشان شد و به صورت گسترده و فراگیر و البته سامان یافته در اقصی نقاط کشور تسری یافت.

 

 

در این میان اما جدای از کمک های معیشتی و بهداشتی که به وفور میان نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع شد؛ دامنه معنایی «کمک های مؤمنانه» وسیع تر و مصادیق بیشتری برای آن تعریف شد.

 

اهدای خون یکی از مصادیق کمک های مؤمنانه شد که بچه های مسجد و بسیجیان در همان روزهای نخست به عنوان پیشگامان این رزمایش مؤمنانه در صحنه حاضر شدند و با اهدای خون خود به کمک بیماران نیازمند شتافتند.

 

 

جدای از مسجدی ها و اقشار مختلف مردم؛ عده ای از نهادها به ویژه نیروهای مسلح نیز در قالب نیروهای سازمانی خود اقدام به این امر کردند.

 

 

روح الله میرزایی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: از ابتدای امسال تا 23 آبان ماه جاری قریب به 54 هزار نفر برای انتقال خون به پایگاه های این سازمان مراجعه کردند که از این تعداد 43 هزار نفر دارای شرایط لازم بودند و موفق به اهدای خون شدند.

 

 

وی بیماری کرونا را باعث کاهش اهدای خون می داند و می گوید: بحران کرونا باعث کاهش شدید مراجعه به پایگاه های انتقال خون شد زیرا نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا هم در اهدا کننده و هم در دریافت کننده خون وجود دارد در حالیکه انتقال خون با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می شود ضمن اینکه تاکنون به لحاظ علمی ثابت نشده که کرونا از طریق خون و فرآورده های خونی منتقل می شود.

 

 

میرزایی ادامه داد: سازمان بهداشت مرتب توصیه به ماندن در خانه می کند اما باید این نکته را هم در نظر داشت که اهدای خون از ضروریات است و نیاز به خون یک نیاز دائمی است زیرا بیماران زیادی نیاز به خون دارند.

 

 

وی در همین باره هشت درصد بیماران تالاسمی وابسته به تزریق خون در کشور را مربوط به استان کرمان دانست که حدود یک هزار و 500 نفر می شوند و ماهیانه به طور ثابت باید  1 تا 2 واحد خون دریافت کنند تا زنده بمانند لذا حدود 30 تا 40 درصد خون اهدایی استان تنها به این بیماران تعلق می گیرد.

 

 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمان علاوه بر بیماران تالاسمی؛ نوزادانی که دارای کم خونی شدید هستند؛ زنان باردار، بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در استان که منجر به نیاز افراد به خون می شود و ... را باعث تشدید نیاز استان به خون دانست و گفت: پهناورترین استان کشور با 40 مرکز درمانی نیاز شدید به خون و فرآورده های خونی دارد.

 

 

وی  با اشاره به اینکه در همه گروه های خونی به ویژه گروه خونی O با کمبود شدید مواجه هستیم؛ اظهار کرد: به رغم همه بحران ها اما تاکنون با همکاری هم استانی ها نیاز خون استان مدیریت و از داخل تأمین شده و از دیگر استان ها دریافت نکردیم که امیدواریم به ویژه در فصول سرد که خودبخود با کاهش مراجعه و به تبع آن کاهش ذخیره خون مواجه می شویم، کسانی که همیشه در خط مقدم بحران ها هستند در این مسئله نیز ورود کنند تا با وضعیت بحرانی مواجه نشویم.

 

 

میرزایی درباره اهدای پلاسما آن دسته از بیماران کرونایی که 28 روز از ابتلای قطعی آنان به کووید 19 گذشته هم بیان کرد: از این دسته از بیماران عاجزانه تقاضا می کنیم با توجه به اینکه هیچ دارو و واکسنی برای کرونا وجود ندارد با مراجعه به پایگاه های انتقال خون به روند بهبود بیماران کرونایی کمک کنند.

 

 

وی متذکر شد: فرآیند انتقال خون در محیطی کاملاً اسرتیل و با وسایل یکبار مصرف انجام می شود و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد اما اهدا کننده حتماً حین اهدا باید مشخص کند که این امر برای اهدای پلاسما به بیماران کورنایی است.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمان افزود: اهدای پلاسما به دو صورت انجام می شود؛ یکی مستقیم که فقط در پایگاه مرکز انتقال خون استان واقع در بولوار 22 بهمن کرمان انجام می شود که همه روزه از صبح تا عصر فعال است و دیگری از طریق جداسازی پلاسمای خون اهدایی در واحد فرآوری است که افراد می توانند به همه پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

 

 

وی استان کرمان را دارای 6 پایگاه انتقال خون در رفسنجان، سیرجان، بم، جیرفت و دو پایگاه هم در کرماندانست که همه روزه{به جز ایام تعطیل} در شیفت صبح و در روزهای دوشنبه عصرها نیز آماده دریافت خون هستند (پایگاه شهید فیروزی کرمان، ابتدای بولوار جمهوری روبروی اتاق بازرگانی نیز فقط در شیفت صبح روزهای فرد و عصرهای دوشنبه) افزود: پایگاه سیار نیز به دو صورت یکی در شهرهای متقاضی و دیگری در شهرهایی که اهدای خون مستمر دارند مستقر می شود و اقدام به دریافت خون می کند.

 

 

میرزایی با اعلام اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 250 نفر از بیماران کووید ۱۹ برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کردند که از این تعداد 200 نفر شرایط لازم را داشتند؛ یکی دیگر از نگرانی ها در افراد را ترس از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و به دنبال آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا دانست و به صراحت گفت: به هیچوجه اینطور نیست زیرا خون اهدایی به سرعت جایگزین می شود ضمن اینکه فرآیند انتقال در محیطی انجام می شود که فاصله تخت های خون دهی، فاصله گذاری اجتماعی، معاینه مراجعین توسط پزشک و ممانعت از ورود افراد دارای کمترین علامت، ضدعفونی چند باره سطوح در طول روز و... رعایت می شود.

 

 

گفتنی است، طبق گفته كارشناسان، هر فرد بالغ بین ۱۷ تا ۶۵ سال با وزن متوسط ۵۰ كیلوگرم، حدود پنج و نیم تا ۶ لیتر خون دارد و با اهداى ۲۵۰ سى سى تا ۴۵۰ سى سى از خون خود، نه تنها سلامتى خود را به مخاطره نمى اندازد، بلكه ضمن كمك به سلامتى خود، نجات بخش زندگى دیگرى نیز خواهد شد؛ ضمن اینکه اهداى خون مى تواند در كشف بیمارى هاى نهفته در اهداكنندگان كاملاً مؤثر باشد و هر فرد سالم مى تواند در سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا كند.

 

کد خبر 993251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha