تواضع مقابل ثروتمند به علت ثروت او سبب از دست رفتن دو سوم دین است

آیت‌الله رشاد گفت: اگر کسی بر فرد ثروتمندی وارد شود و به خاطر تمکن و غنای او فروتنی نشان دهد دو سوم دین خود را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز در جلسه درس خارج فقه که به صورت مجازی در حوزه علمیه امام رضا(ع) برای طلاب این حوزه برگزار شد، گفت: طبق فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) اگر کسی بر فرد ثروتمندی وارد شود و به خاطر تمکن و غنای او فروتنی نشان دهد دو سوم دین خود را از دست داده است.

وی افزود: اینکه در مقابل انسان‌ها بر چه مبنا و انگیزه‌ای مواجه شده و رفتار کنیم بسیار مهم است، اگر با فرد فقیری بر مبنای تهیدستی او رفتار کنیم بر خود و او ظلم کردیم اما اگر با او بر مبنای تکریم، محبت و حسن رفتار عمل کنیم فرصت معنوی خوبی را به دست آوردیم.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه ثروت جزء ذات و شخصیت انسان‌ها نیست، عنوان کرد: اتصال و ارتباط ثروت به ثروتمند ارتباط اعتباری است، بنابراین ذات ثروتمند با فقیر در انسانیت یکی است، چه بسا شخص تهی‌دستی که به لحاظ ذاتی محترم و ارزشمند باشند، کرامت ذاتی برای همه انسان‌ها است، تاج خلافت را خداوند بر سر همه بشریت نهاده است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، با بیان اینکه فقیر و غنی هر دو در شان انسانی تفاوتی ندارند، اظهار کرد: شاید گاهی یک فرد فقیر با احراز صلاحیت‌ها آن استعداد، کرامت، شرافت و فضیلت ذاتی خود را به فعلیت رسانده باشد اما یک ثروتمند چنین نکرده باشد. در این صورت فرد فقیر عزیزتر از فرد ثروتمند است.

وی بیان کرد: اگر کسی در مقابل فرد غنی تواضع کند این عمل او نشان دهنده ضعف و تهی بودن او از مراتب شخصیت و کرامت انسانی است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه انسان کریم ملتزم به کمالات و صلاحیت‌های انسانی و استعدادهای خدادادی ارزشمند است، ابراز کرد: هر انسان فقیر یا ثروتمندی می‌تواند خود را ملتزم به کرامات انسانی کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه در بین فضایل اخلاقی تواضع اهمیت بسیار زیادی دارد، عنوان کرد: در بین رذایل اخلاقی تکبر از زشتی مضاعف برخوردار است ابلیس بر اثر تکبر سقوط کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به علت اهمیت تواضع خرج آن مقابل ثروتمند تنها به خاطر ثروت او اثر منفی فراوانی دارد و سبب می‌شود یک سوم دین انسان از بین برود.

کد خبر 993335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha