کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» در منطقه آزاد انزلی رونمایی می شود

کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» تالیف ولی جهانی فردا(۲۶ آبان) در منطقه آزاد انزلی رونمایی می شود.

«ولی جهانی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: در کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» ابتدا معماری گیلان از دیدگاه باستان‌شناسی بررسی شده و گزارش باستان‌شناسی و حفاری‌های صورت گرفته به تفکیک ۱۶ شهرستان استان گیلان عنوان شده و در هر فصل نتایج و تصاویری از کاوش‌های باستان شناسی هر منطقه ارایه شده است.

 

نویسنده کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» افزود: تاریخ و تمدن استان گیلان بسیار غنی است، اما بیشتر آثار باستانی که عمدتا شامل گورها و محوطه‌های باستانی است، در مناطق ییلاقی و کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل کاوش در مناطق یاد شده به سختی صورت می گیرد و تعیین حریم میراثی برای محوطه های باستانی که در کمرکش کوه ها و دره های صعب العبور قرار دارد، بسیار مشکل است.

 

این باستان شناس همچنین گفت: اکثر محوطه‌ها و گورستان‌های باستانی، شکل و چهره یک اثر را ندارند، اما در گذشته از راه کاوش‌های غیرمجاز پنهانی، تخریب و غارت شده است. با این حال هنوز ناگفته‌های زیادی در خود دارد و شاهدی بر ساکنان سرزمین گیلان در ادوار باستانی است.

 

جهانی ضمن برشمردن برخی از محوطه‌های باستانی مهم نظیر آق اولر، گسگر، مریان و لیارسنگ بن، تاکید کرد: بسیاری از مسائل مربوط به فرهنگ‌های باستانی منطقه، منشا آنها، چرایی فقدان آثار پیش از هزاره دوم در گیلان و علل به‍‌دست نیامدن آثار معماری ادوار باستانی و اینکه آیا گیلان در دوره پیش از تاریخ در قلمرو یک فرهنگ واحد بوده یا خرده فرهنگ‌ها و وجوه اشتراک و افتراق آنها ... به کمک یافته‌های باستان‌شناسی قابل حل است.

 

نویسنده کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» گفت: در این اثر تلاش شده به مسائل باستان شناسی گیلان بر اساس آخرین دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های علمی و آثار تاریخی بسیار مهم که تا سال ۱۳۹۳ بررسی شده‌اند، پرداخته شود.

 

گفتنی است، کتاب «باستان شناسی گیلان، از آستارا تا هوسم» تالیف ولی جهانی، با یادداشت شادوران منوچهر ستوده در ۶ فصل توسط انتشارات دکتر محمود افشار و با همکاری انتشارات سخن در ۱۱۰۰نسخه به چاپ رسیده است. علاقمندان برای حضور در مراسم رونمایی این کتاب می‌توانند دوشنبه(۲۶ آبان ) ساعت ۱۵ در سالن اجتماعات ونوس، منطقه آزاد انزلی، حضور بهم رسانند.

در این برنامه که به همت اداره کل میراث فرهنگی گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی برگزار می‌شود، با حضور ولی جهانی نویسنده اثر، سیامک حیدری، هاشم موسوی و علی امیری نشست تخصصی کتابخوان نیز برگزار می‌شود.

کد خبر 993374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha