فعالیت‌های جهادی کتابخانه مسجد الزهرا(س) در ایام کرونا/ توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی به همت بچه‌های مسجد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجیدی گفت: کتابخانه مسجد الزهرا (س) که زیر نظر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه استان تهران آن فعالیت دارد، برای مقابله با کرونا تبدیل به کارگاه خیاطی شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: شیوع ویروس کرونا تهدیدی بزرگ برای جامعه بشری است که بسیاری از معادلات در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بر هم زد، با وجود این، فرصت های جدیدی پیش روی جهانیان قرار داد. تبدیل شدن هر تهدیدی به فرصت نیازمند تدبیر و درایت است که الحمدالله در کشورمان، در وجود اهالی مساجد و هیئت های مذهبی و سایر فعالان فرهنگی مشاهده می شود. این حقیقت در پی فرماش حکیمانه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، یک بار دیگر متجلی شد به طوری که مساجد و هیئت های مذهبی، رزمایش مواسات و همدلی را به حرکتی فراگیر در کشور و مستمر در این مراکز دینی تبدیل کردند.

یکی از مساجدی که در دوره شیوع ویروس کرونا به ویژه در پی گسترش لحظه ای این ویروس در ماه های مهر و آبان که با تعطیلی مساجد و سایر مراکز دینی همراه شد، نه تنها تعطیل نشد بلکه خدمت رسانی اش به نیازمندان افزایش یافت، مسجد الزهرا (س) (واقع در تهران، شمیران، شهرک شهید محلاتی، خیابان نصر، فاز 2) است. خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های این مسجد در حوزه کمک مومنانه و همچنین سایر فعالیت ها در دوره شیوع این ویروس، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی مجیدی»، امام جماعت این مسجد داشته است که مشروح آن در ادامه می آید.

 

هفته کتاب خوانی فرصتی برای بررسی عملکرد مساجد در ترویج فرهنگ مطالعه و انس با کتاب در کشور است، مطلع شدیم مسجد الزهرا (س) دارای کتابخانه ای با بیش از 20 هزار جلد کتاب است و در نوع خود در سطح منطقه یک، کم نظیر است. از سوی دیگر مطلع شدیم، فضای این کتابخانه به منظور مقابله با ویروس کرونا و گسترش خدمت رسانی به نیازمندان تبدیل به کارگاه خیاطی شده است، لطفا در این باره توضیح دهید.

 

همانطور که اشاره کردید کتابخانه مسجد الزهرا (س) که زیر نظر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه استان تهران آن فعالیت دارد بیش از 20 هزار جلد کتاب در حوزه های قرآنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و داستانی دارد و تعداد زیادی از منابع مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان نیز در آن موجود است. همه ساله در ایام هفته کتاب خوانی ویژه برنامه های متنوعی در این کتابخانه برگزار می شد که امسال به دلیل لزوم مقابله همه جانبه با ویروس کرونا فضای این کتابخانه تبدیل به کارگاه خیاطی شد. در دور اول کرونا بیش از 15 چرخ خیاطی در این کارگاه به همت خواهران مسجد الزهرا (س) و شهرک شهید محلاتی کار تولید ماسک، شیلد و گان را انجام می داد و اکنون با ۱۰ چرخ خیاطی این کار انجام می شود.

 

مسجد الزهرا (س) به انجام کارهای فرااستانی و فراملی شهرت دارد، لطفا درباره مجموعه فعالیت های این مسجد در این زمینه ها در دوره شیوع ویروس کرونا توضیحات لازم را بفرمایید.

 

اهالی این مسجد با روحیه جهادی که دارند همیشه نگاه شان به محرومان خارج از شهر تهران نیز بوده است که در همین راستا تاکنون در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از 10 هزار بسته ارزاق میان نیازمندان در جنوب شهر تهران و همچنین نیازمندان در شهرهایی همچون شهریار، ری و ورامین و استان هایی همچون خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد. در زمینه تولید ماسک نیز متعهد شده ایم یک میلیون عدد ماسک برای مردم مظلوم و مقاوم یمن تولید کنیم که تاکنون بیش از 300 هزار عدد را تولید کرده ایم. لازم است این نکته را عرض کنم که در ابتدای شیوع کرونا به دلیل گستردگی فعالیت های پایگاه بسیج شهیدان آروئی، مجموعه ورزشی ابتدای شهرک شهید محلاتی در اختیار مسجد الزهرا (س) قرار گرفت که به ما در انجام طرح های خدمت رسانی مان بسیار کمک کرد.

 

حجم کار و مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی در دوره شیوع ویروس کرونا بسیار افزایش یافته است، آیا اهالی مسجد الزهرا (س) در این زمینه خدماتی داشته اند؟

 

مقام معظم رهبری خدمت پرستاران و پزشکان را جهاد معرفی کردند و این دو گروه در کنار سایر کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی، خدمت جهادی داشته اند. به همین منظور اهالی مسجد الزهرا (س) همکاری خوبی با چندین بیمارستان در سطح شهر تهران به ویژه بیمارستان های مسیح دانشوری، بقیه الله (عج) و امام حسین (ع) داشته اند. این خدمات شامل توزیع ماسک، دستکش، شیلد و گان به کارکنان این بیمارستان و همچنین آب میوه میان بیماران مبتلا به کرونای بستری در این بیمارستان ها است. خدمت ما با گروه های درمانی و بیماران مبتلا به کرونا در دور جدید شیوع این ویروس همچون دو مرحله قبلی با قوت ادامه دارد.

 

بسیاری از مساجد برای سامان دهی فعالیت های شان در مقابله با کرونا و گسترش کمک مومنانه، گروه جهادی تشکیل داده اند، آیا چنین گروهی در مسجد الزهرا (س) فعال است؟

 

گروه جهادی «شهید رمضانی» از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در مسجد الزهرا (س) و به همت 50 تن از خواهران این مسجد و شهرک شهید محلاتی تشکیل شد که تاکنون در چند نوبت، غذای گرم طبخ و با کمک بسیجیان و اعضای هیئت امنای این خانه خدا میان نیازمندان و کارتن خواب های جنوب شهر تهران توزیع کردند. این گروه همچنین در انجام هماهنگی های لازم برای جمع آوری کمک های مردمی و حضور نیروهای فعال مسجد الزهرا (س) در در بیمارستان ها و مراکز درمانی، بسیار فعال است. تمام فعالیت های انجام شده از سوی فعالان و نهادهای این خانه خدا در دوره شیوع کرونا همچنان به یاری خداوند ادامه می یابد.

 

روند برگزاری نماز جماعت و برنامه در مناسبت های مذهبی در مسجد الزهرا (س) در دوره شیوع ویروس کرونا به چه شکل بوده است؟

 

الحمدالله با تلاش اعضای پایگاه بسیج شهیدان آروئی و مجموعه خواهران و هیئت امنای مسجد الزهرا (س) زمینه آماده سازی فضای این مسجد برای اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه در مناسبت های مختلف فراهم شده است. ضمنا ما از ظرفیت حسینیه این مسجد نیز در برخی از مناسبت ها استفاده می کنیم. ما در این مسجد تابع مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و تمام برنامه های خود را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام می دهیم.

کد خبر 993387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha