نبود مشاور متخصص در سازمان‌های دولتی، اتلاف بودجه را به دنبال دارد

مشاور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر لزوم استفاده از مشاوران متخصص در سازمان‌ها گفت: سازمان‌ها باید در برنامه‌هایشان، از مشاوران احراز صلاحیت‌شده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استفاده کنند، تا خروجی کار مطمئن و بدون خسارتی داشته باشند.

 

«محمدحسن گلستانه»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش کلیدی مشاوران سازمان نظام صنفی بیان کرد: سازمان نظام صنفی بخشی در سال‌های گذشته، بخشی تحت عنوان مشاوران را به مجموعه‌اش اضافه کرده با این هدف که سازمان‌ها و ادارات دولتی در استعلام‌ها، برنامه‌ها، استراتژی‌ها طرح‌هایشان، از نخبه‌های صنف استفاده کنند. برای اینکه این مشاوران رسمیت هم داشته باشد، آزمون می‌دهند و مدرک می‌گیرند، اما مشکل اصلی این است که سازمان‌های دولتی مشاوران سازمان نظام صنفی را به رسمیت نمی‌شناسند، به همین دلیل باید به دنبال راهی باشیم که این مشاوره به صورت یک قانون و دستورالعمل، اجرایی شود. 

 

وی با اشاره به معایب عدم استفاده از نظر مشاوران متخصص بیان کرد: در حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان جا افتاده که برای ساختمان‌سازی، باید حتما مهندس مشاور وجود داشته باشد، ‌اما در حوزه فناوری اطلاعات هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است. این موضوع باعث خسارت‌های سنگین و اتلاف هزینه و بودجه دولت می‌شود،‌ زیرا چون اغلب طراحی و خریدهایی که این سازمان‌ها انجام می‌دهند، بهینه نیست.

مشاور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در حوزه گرایش شبکه و اینترنت ادامه داد: در این شرایط با وجود پرداخت هزینه‌های هنگفت، یا از تجهیزاتی که خریداری می‌شود استفاده نمی‌کنند یا بلد نیستند چطور استفاده کنند و این مساله هر سال تکرار می‌شود. البته یکی دیگر از دلایلش این است که سازمان‌ها برای اینکه بخواهند بودجه سالانه را تا پایان سال مصرف کنند، بسیاری از تجهیزات سخت‌افزار و نرم‌افزاری را بی‌توجه به بهینه بودن و امنیت و سرویس‌دهی آن خریداری می‌کنند.

مدرک مشاوران باید متناسب با تکنولوژی روز، به‌روز شود

گلستانه با تاکید بر لزوم به‌روز بودن مشاوران از جهت دانش و تکنولوژی بیان کرد: فناوری اطلاعات اگر نگوییم هر روز و هر ماه، اما هر سال عوض می‌شود، تکنولوژی‌های جدید در حوزه‌های مختلف سخت‌افزار و شبکه و مرکز داده و نرم‌افزار به بازار می‌آید. افرادی که ادعای مشاوره و تخصص دارند، باید دائما در حال آموزش و بازآموزی باشند. در حال حاضر این اشکال به صنف مشاوران وارد است که برخی از آنها اگرچه طی این سال‌ها آزمون دادند و مدرک گرفتند، اما با توجه به تکنولوژی‌های جدید حوزه‌های مراکز داده، ‌اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، مدرک یا گواهی‌نامه جدیدی دریافت نکردند.

وی ادامه داد: البته سال گذشته آزمون مختص مشاوران را به‌روز کردند. مثلااگر ویندوز ۲۰۰۸ یا ۲۰۱۲ یکی از منابع آزمون بود، آن را به ۲۰۱۶ ارتقا دادند و سعی کردند حوزه‌های مختلف آزمون را به‌روز کنند. با وجود این، همچنان این چالش هست که برخی از این مشاوران سال‌های قبل مجوز گرفتند و اینکه با تغییر تکنولوژی، صلاحیتشان تا چه اندازه مورد تایید است، برای اینکه خود سازمان نظام صنفی این اطمینان را داشته باشد که بتواند مشاور خود را به یک سازمان دولتی معرفی کند.

این مشاور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد: دغدغه ما این است که مشاوران در رشته‌های مختلف، باید حتما رزومه قابل قبول تحت کنترل سازمان و همچنین بازآموزی داشته باشند. برخلاف نظام مهندسی ساختمان که یک نفر با دریافت مدرک در طول سال‌ها به تجربه‌اش افزوده می‌شود و دانش آن حوزه چندان تغییر نمی‌کند، فناوری اطلاعات با توجه به ماهیت تغییر سریع، به دلیل نوآور بودن تکنولوژی و نیاز خود سازمان‌ها و سیستم‌ها، هم تجربه و هم دانش دائما تغییر می‌کند و نیاز به به‌روز رسانی دارد.


مشاوران متخصص باید به سازمان‌های دولتی معرفی شوند
گلستانه با بیان اینکه باید بتوانیم ادعا کنیم که مشاوران صنف از لحاظ فنی و اخلاقی سرآمد هستند، گفت: یکی از اقدامات لازم، ایجاد دایرکتوری تجاری مشاوران متبحر در حوزه‌های تخصصی است برای اینکه مشاوران را به سازمان‌های دولتی معرفی کنیم. باید در شاخه‌های مشخص از مرکز داده، استوریج، امنیت، شبکه، زیرساخت، اینترنت اشیا، بیگ دیتا، بحث‌های مدیریتی و نرم‌افزار باید افراد شاخصی داشته باشیم که صاحب سبک باشند و آنگاه تعامل با سازمان‌ها را آغاز کنیم و از پتانسیل‌های موجود مشاوران آگاه کنیم.
وی ادامه داد: باید بتوانیم در زمینه‌های تخصصی راهکار ارائه دهیم و منتظر نباشیم که سراغمان بیایند، در غیر این صورت دچار همین فضایی می‌شویم که عده‌ای با استفاده از رانت و ظرفیت‌های خالی و یک سری تعاملات خاص، خدمات نامناسب ارائه می‌دهند یا تجهیزاتی را عرضه می‌کنند. اگر بخش صنفی با دانش فنی و تخصصی لازم،‌ اقدام به ارائه راهکار کند، تاثیرگذاری‌اش هم بیشتر می‌شود و این از اقداماتی است که باید از سوی صنف صورت بگیرد.
 
مشکلات مالیاتی شرکت‌ها پابرجاست
مشاور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص مشکلات شرکت‌های عضو سازمان باتوجه به تجربیات و عضویت خود در کمیسیون های تخصصی سازمان مانند کمیسیون شبکه و مراکز داده، اظهار کرد:همه می‌گویند باید به بخش خصوصی بها بدهیم و از کارآفرین‌ها حمایت کنیم، اما‌ عکس این عمل می‌کنند. همه شرکت‌ها با چند سازمان دولتی خاص طرف هستند. مهمترین این سازمان‌ها امور مالیاتی است. در سال‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی، سودآوری شرکت‌های فناوری اطلاعات زیاد نیست و شرکت‌ها به سختی برای اینکه تعطیل نشوند و تعدیل نیرو نداشته باشند، تلاش  مضاعفی می‌کنند، اما سازمان امور مالیاتی بدون توجه به هزینه‌های شرکتی، فقط درآمد را در نظر می‌گیرد و طبق آن، از طریق اعمال حداقل ۵۰ درصدی ضریب علی‌الراس مالیات را محاسبه می‌کند.


گلستانه ادامه داد: اگرچه قیمت ارز و به دنبال آن درآمد شرکت‌ها در این مدت چند برابر شده، اما همین درآمد هم معادل یک چهارم درآمدهای قبل است و از سوی دیگر هزینه‌ها هم چندین برابر شده است. بنابراین محاسبه مالیات و درآمد بر اساس ضریب علی‌الراس، در چنین شرایطی واقعا بی‌انصافی است. اعتراض به برگه‌های تشخیص نیز  با چالش‌های نوبت‌دهی طولانی و جرائم سنگین مواجه است و با توجه به طولانی شدن این مدت و هیات‌های مختلف، حساب‌های شرکت بلوکه شده و مجبور می‌شوند وثیقه بگذارند تا رسیدگی به اتمام برسد.


وی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در حوزه سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: این سازمان هم به جای حمایت از شرکت‌ها برای اینکه بتوانند پرسنل خود را افزایش دهند و حقوق‌ها را بیشتر پرداخت کنند، ‌دائما سنگ‌اندازی می‌کند. مهم ترین چالش شرکت‌ها در دریافت مفاصا حساب است. برای گرفتن یک مفاصا حساب ۱۵ ماه از زمان قرارداد می‌گذرد. با توجه به درآمدهای کم و کوچک شدن حجم بازار، عدم پرداخت  ۵ درصد سپرده، ۱۰ درصد حسن انجام کار و فاکتور آخر قرارداد، رقم‌های قابل توجهی برای ادامه حیات است.


مشاور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در حوزه گرایش شبکه و اینترنت ادامه داد: چالش شهرداری و ارزش افزوده هم هر کدام سنگی در مسیرکارفرماها و کارآفرین‌هاست. شرکت‌ها باید هر سه ماه یک بار، ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند، در حالی که خود دولت توان پرداخت مبالغ قراردادهایش را ندارد، شرکت‌ها با قراردادهای بسیاری مواجهند که با گذشت سه ماه هم نتوانستند دریافتی از این قراردادها داشته باشند، اما همچنان باید ۹ درصد ارزش افزوده را به دولت پرداخت کنند. همه اینها باعث شده که این شرکت‌ها یا تعدیل کنند یا فعالیشان را بسیار کاهش دهند و یا شرکت را راکد کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 993393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha