کتاب نیازمند سوبسید و پشتیبانی دولت است

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه کتاب نیازمند سوبسید و پشتیبانی دولت است، گفت: با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات پیش آمده بخش های مختلف نشر کتاب و اقدامات فرهنگی باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: ترویج فرهنگ مطالعه و فواید مثبت آن در هر جامعه ای می تواند زمینه رسیدن به رشد و توسعه هر کشوری را تا حد زیادی سرعت بخشیده و جامعه را از بسیاری از خطاها دور کند در همین رابطه گفتگویی با  حجت الاسلام «حسن سبحانی نیا» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به شرح زیر ارایه می شود.

 

اهمیت و ضرورت فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توضیح بفرمایید؟

 موضوع علم و دانش و به روز بودن ، آگاهی از سیاست های مختلف داخلی و جهانی همه مواردی است که در موضوع مطالعه باید مورد توجه قرار گیرد و می تواند این اطلاعات و آگاهی در حوزه های مختلف علمی موتور حرکت دهنده یک جامعه به سمت پیشرفت و تعالی باشد و دورنمای آینده را برای یک جامعه پررنگ تر کرده و دستیابی به اهداف بلند کشور را در عرصه جهانی تسهیل کند. ضروری است که ما نسل جدید و جوانان را با فرهنگ کتابخوانی آشنا کنیم و زمینه های مطالعه در رشته های گوناگون را برای آنها فراهم کنیم.

 

فضای مجازی چه تاثیری بر موضوع مطالعه داشته است؟

 متاسفانه در یک نگاه موضوع فضاهای مجازی و شرایط امروز بحران و شیوع کرونا سرگرمی هایی را ایجاد کرده که بسیاری از مردم احساس می کنند که به کتاب و کتابخوانی و مطالعه نیاز ندارند و شاید بتوانند نیاز خود را از فضاهای مجازی تامین کنند اما کتاب و کتابخوانی چیز دیگری است و اثراتی را در ذهن و فکر و بالندگی یک جامعه بر جای می گذارد که از طریق فرهنگ مطالعه می توان به آن دست یافت.

 

اطلاعات و آگاهی که از طریق مطالعه کسب می شود تا چه میزان ماندگاری دارد؟

تمامی نکات و مواردی که می تواند از طریق مطالعه در ذهن نسل جوان حک شود، قطعا ماندگاری و پایداری بیشتری بر جای می گذارد و باید زمینه های تشویق و ترغیب نسل آینده را در این نگاه فراهم کرد اما احساس می شود به دلیل مسایل کلان و سیاسی با توجه به شیوع کمتر از یک سال بیماری کرونا مشکلاتی را به وجود آورده است که کمتر به آن پرداخته می شود که در این میان  مسایل فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان نسل جدید چه اقداماتی باید انجام شود؟

ضروری است مسئولان فرهنگی، حوزه های علمیه، وزارت ارشاد و سازمان های فرهنگی و تبلیغی با یک نگاه بهتر زمینه مطلوبی را برای ارتباط نسل جوان با کتاب و کتابخوانی و تاثیرات ماندگار آن فراهم کنند.

 

چه کتابهایی را برای مطالعه انتخاب می کنید؟

بیشتر کتب اسلامی و تاریخی مطالعه می کنم و امروز تاریخ اسلام تالیف حسن ابراهیم حسن را مطالعه می کردم که کتاب تاریخی و اسلامی است؛ این کتاب جنبه های سیاسی و تاریخی شامل می شود  البته کتاب های دیگری نیز در زمینه حقوقی و سیاسی مطالعه می کنم.

 

در مورد مهمترین چالش های پیش روی نشر کتاب توضیح دهید؟

 

 با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات پیش آمده بخش های مختلف نشر کتاب و اقدامات فرهنگی باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد و در این زمینه باید هزینه ، سوبسید و پشتیبانی لازم از این بخش انجام شود تا موجب انگیزه برای ناشرانی باشد که آثار آنها بر زمین باقی نماند و از سوی دیگر صاحبان انتشارات نیز یقین داشته باشند که انتشارات آنها مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

 

بخش دولتی چه حمایتی را می تواند از کتاب و نشر آن داشته باشد؟

بخش دولتی باید حمایت های شایسته از بخش کتاب داشته باشد و متولیان فرهنگی دولتی نیز باید از بخش های مختلف نشر کتاب حمایت کنند. متاسفانه بخش خصوصی اشتیاقی برای ورود به نشر کتاب ندارد و تمایل دارد در بخش هایی که سودآوری بیشتری نصیب او می شود، وارد شود. بخش خصوصی به دنبال نیازهای جامعه نیست بلکه به فکر سودآوری در بخش های گوناگون است. بخش فرهنگی باید به دنبال عمل کردن به سیاست های کلی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ می شود، باشد و زمینه اجرایی شدن این سیاست ها را فراهم کند که در سال های اخیر این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

کد خبر 993502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha