پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است

قانعیان پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب را از توصیه های مهم اولیای دین دانست و با توصیه خواندن کتاب «گلزار غریب» گفت: این کتاب به معرفی و زندگی شهدای آبادان در ادوار مختلف می پردازد.

«حسین قانعیان» امروز (یکشنبه ۲۵ آبان) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانو های فرهنگی هنری مساجد منطقه آزاد اروند كتاب را محصول تجربه‏ های بشری، خلاقيت‏ های ذهنی و آموخته‏ های درازمدت انسان دانست و افزود: سهم كتاب در انتقال دانش‏ گاهی به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشی است.

 

وی تصریح کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی هر ساله در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشر کتاب برگزار می شد اما امسال به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا این امر امکان پذیر نیست اما می توان کتاب های مختلفی از جمله کتب خاطرات شهدای والامقام را نیز پیشنهاد کرد.

 

قانعیان با اشاره به نقش کتاب در انتقال علوم به نسل جدید اضافه کرد: پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

 

وی بر لزوم مطالعه و کتابخوانی همه اقشار جامعه به ویژه جوانان تاکید کرد و ادامه داد: بی شک، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد منطقه آزاد اروند عنوان کرد: کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد، در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد و یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد مطالعه و کتابخوانی است.

 

وی با اشاره به سؤالی مبنی بر اینکه یک کتاب خوب، ماندگار و تأثیرگذار، چگونه به یک اثر خاطره آفرین و ماندگار بدل می شود؟ خاطر نشان‌کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های چنین آثاری، در نظر گرفتن این نکته مهم است که این گونه کتاب ها دست کم پاسخی به یکی از سوالات و یا نیازهای مخاطبان خود بدهند، پاسخی که با توجه به اولویت ها زیبا، متین، استوار و قانع کننده باشد.

 

قانعیان ابراز کرد: برای اینکه اثری ماندنی شود، باید خوب باشد؛ آثار خوب در دل ها جای می گیرند و کهنه نمی شوند، خوب هم که میگوئیم یعنی پاسخ به یک سوال و یک نیاز باشد، البته منظور این نیست که از لحاظ هنری خوب تنظیم شده و خیلی عمیق باشد، بلکه ممکن است این طور نباشد، لذا خوب بودن اثر باید پاسخی به یک نیاز باشد.

 

وی همچنین به کتاب های ناسالم اشاره کرد و گفت: به همان اندازه که می توانیم از کتاب بهره بگیریم، ممکن است در معرض آفت ها، خطرهای نوشته های سست، بیمار، مسموم و انحرافی هم قرار گیریم؛ راه دادن کتاب های ناسالم به مدرسه ها و خانه ها، در واقع مسمومیت فکری و اخلاقی نسل ما را به دست خودمان فراهم می آورد، بنابراین، نظارت بر چاپ کتاب و بررسی محتوای آن، در جامعه سلامت خواه و دوراندیش ضروری است.

 

قانعیان تاکید کرد: آنان که به سلامت اندیشه و باورها و گرایش های افراد جامعه دلبستگی دارند، نمی پذیرند که در عرضه آثار منتشر شده، حد و مرز، نظارت و محدودیتی نباشد.

 

وی با توصیه خواندن کتاب «گلزار غریب» به جوانان اذعان کرد: این کتاب در ۱۲۶ صفحه به تالیف محمدتقی وکیل پور در سال ۹۳ به چاپ رسید که به طور خلاصه به قسمت های مختلف گلزار شهدای آبادان از جمله شهدای جهاد سازندگی، انقلاب، هشت سال جنگ تحمیلی، سینما رکس و مدافعان حرم می پردازد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد منطقه آزاد اروند بیان کرد: این کتاب در خصوص زندگی فرماندهان جنگ، پاسداران و شهدا از جمله اولین فرمانده روحانی شهید دوران دفاع مقدس شریف قنوتی که نحوه چگونگی اسارت، شکنجه و شهادت ایشان و دیگر شهدا توضیحات بسیار مفیدی را به مخاطب ارائه می دهد.

 

وی به زندگی دیگر فرماندهان دوران دفاع مقدس در این کتاب اشاره کرد و افزود: همچنین این کتاب زندگی و نحوه شهادت شهید عبدعلی تمیمی فرمانده تیپ پیاده بعثت آبادان، شهید حمیدرضا طاهری خراسانی فرمانده گردان زرهی مقداد و سایر شهدا را به صورت اختصار بیان می کند.

 

قانعیان یاد آور شد: خواندن این کتاب برای بالا رفتن سطح اطلاعات در خصوص شهدای آبادان به ویژه برای جوانان نسل جدید ما بسیار مفید و از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نسل جدید ما باید بدانند چه فرماندهان و چه کسانی برای دفاع از خاک میهن و ناموس در گلزار شهدای آبادان مدفون هستند.

 

کد خبر 993506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha