۱۲۰۰ داروخانه در سطح خراسان رضوی فعال است

افخمی با تاکید بر اینکه سهمیه دارویی خراسان رضوی و مشهد با توجه با حجم میلیونی زائران داخلی و خارجی امام رضا(ع) کافی نیست، گفت:۱۲۰۰ داروخانه در سطح استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۸۰۰ مورد آن در مشهد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد رضا افخمی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: مشکل کمبودهای دارویی در سطح کشور و استان وجود دارد و اینگونه نیست که بگوییم این مشکل تنها در مشهد است و این کمبودها در داروهای تمامی بیماران، به‌ویژه بیماران خاص، علی‌الاخصوص دیابتی‌ها ملموس و مشهود است.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ داروخانه در سطح استان فعال است که از این تعداد ۸۰۰ مورد آن در مشهد است، افزود: مهمترین مسئله‌ای که در این روزها کمبود کشوری دارد بحث داروی انسولین ویژه دیابتی‌ها بوده، داروی حیاتی‌ای که در صورت نبود آن بیمار دچار استرس شده و حتی ممکن است فرد به کما برود و یا حتی فوت کند.

 

وی با بیان اینکه در ۳ سال‌ اخیر با کمبود شدید انسولین مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها در خصوص نبود دارو مقصر نیستند و نباید مقصر تمامی کمبودها را داروخانه‌ها بدانیم و باید کسانی که تصمیم‌گیرنده و توزیع‌کننده هستند بهترین اقدام را صورت دهند تا بیمار لنگ دارو نماند؛ در حال حاضر دارو را محدودتر می‌دهیم تا تمامی بیماران آن را دریافت کنند‌ و این دارو فقط به کسانی که تاریخ روز باشند داده می‌شود.

 

افخمی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با کمبود شدید اکثر داروها از جمله انسولین هستیم، تصریح کرد: پرمصرف‌ترین داروی دیابتی‌ها لنتوس بوده که از ابتدای مهر ماه دیگر در داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی نبوده، گرچه وازالین به عنوان جایگزین ایرانی آن توزیع شده، اما مردم از کیفیت آن رضایت ندارند؛ همچنین کمبود نورپیت و نوومیکس را هم داریم و امیدواریم با تدبیر مسئولان مربوطه مشکل دارویی بیماران برطرف شود.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تاکید کرد: سهمیه دارویی خراسان رضوی و مشهد با توجه با حجم میلیونی زائران داخلی و خارجی امام رضا(ع) کافی نیست، ضمن اینکه این شهر به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری سلامت تبدیل شده و باید توجه ویژه نسبت به این موضوع داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده این روزها کمبود داروهای کرونایی است، بیان کرد: این مشکل به‌جز بیماران کرونایی، در افراد دارای مشکلات قلب و عروق، مغز و اعصاب، ریه، داخلی، عفونی و غیره دیده می‌شود.

 

افخمی گفت: داروهای تقویتی آزاد بوده و شامل پوشش بیمه نمی‌شود، ضمن اینکه نظارت‌ها از داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی به‌صورت مستمر انجام می‌شود؛ همچنین در بحث داروی قاچاق و بازار آزاد دارو به‌طور جد با متخلفان برخورد می‌کنیم و سلامت مردم خط قرمز ما بوده است، در این روزها که تزریق واکسن آنفولانزا را داریم این واکسن در هیچ داروخانه‌ای توزیع نشده، اما متاسفانه بازار سیاه آن گریبان مردم را گرفته است.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این انجمن یک نهاد صنفی است و نظارت‌های خارج از داروخانه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، اما نظارت‌های داروخانه‌ای بر عهده انجمن داروسازان است، بیان کرد: اصالت داروهای بارکددار در سامانه بیمه چک می‌شوند و اگر بارکد اصالت مورد تایید قرار نگیرد قیمت آن آزاد حساب می‌شود؛ همچنین سامانه بیمه از ابتدای آبان ماه ۹۹ تغییر کرد و اختلالات ایجاد شده موجب شده تا داروخانه تائید را دریافت نکند.

 

وی خاطرنشان کرد: داروی رمدیسویر فقط در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری وجود ندارد، اما برای بیماران تحت درمان در منزل هم جای نگرانی نیست و مواردی که با دستور پزشک باشد می‌توانند این دارو را از داروخانه ۲۲ بهمن دریافت کنند.

 

افخمی بیان کرد: در خصوص شیرهای خشک به‌علت گرانی مواد اولیه شاهد پایین آمدن کیفیت آن بودیم که پیگیری لازم صورت پذیرفت که با کیفیت بالا تولید شود، اما نگرانی‌مان در این خصوص کمبود تعداد و افزایش قیمت شیر خشک است‌.

 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در پایان به پیگیری مجدانه نسخ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: بحث فعال شدن نسخه‌های الکترونیکی به‌طور جد دنبال می‌شود تا مشکل داروی اشتباه رفع شده و در کنار آن مدیریت و کنترل داروهای حیاتی موردنیاز را داشته باشیم.

کد خبر 993585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha