نگاه جامعه به زندانی در جهت بازپروری عادلانه باشد

حجتی پور گفت: نگاه اصلی در زندان مبتنی بر اصلاح و تربیت است و باید نگاه جامعه به زندانی و خانواده زندانی در جهت بازپروری عادلانه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ابوالفضل حجتی پور» امروز (۲۶ آبان) در آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند زندان باید به دانشگاه تبدیل شود و به فرمایش مقام معظم رهبری نیز زندان باید به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با بیان اینکه هم اکنون شعار مسئولان تبدیل شدن زندان‌ها به دانشگاه و آموزشگاه نیکی است، گفت: اما شاید با نگاه ظاهری هضم  و پذیرش این صحبت نسبت به افرادی که هنجارشکن هستند، مشکل باشد ولی این مهم امروز با بیانات رهبر انقلاب تحقق می یابد.

 

وی افزود: قوانین و مقرراتی که در اجتماع وضع می‌شود در راستای برقراری نظام و زندگی مبتنی بر قانونمداری است چرا که وضع قانون به تنهایی فاقد ارزش است و قانون زمانی ارزش و اعتبار پیدا می‌کند که ضمانت اجرایی داشته باشد.

 

حجتی پور  با اشاره به اینکه قوانین و مقررات در حوزه اخلاقیات یک ضمانت اجرا دارد، عنوان کرد: اما آنچه موجب نظم است ضمانت کیفری است که مهمترین و باارزش‌ترین نوع ضمانت قانون است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بیان کرد: مهمترین فواید ضمانت کیفری، اثر بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم است.

 

به گفته وی فلسفه وضع حدود در اسلام مبتنی بر اصلاح و تربیت و کمال‌آفرینی است که این مهم در قصاص هم مبنای عقلایی و اصلاحی دارد.

 

وی بیان کرد: نگاه اصلی در زندان مبتنی بر اصلاح و تربیت است و باید نگاه جامعه به زندانی و خانواده زندانی در جهت بازپروری عادلانه باشد.

 

حجتی پور ادامه داد: وظایف و تکالیف امور زندان با منابع در اختیار همخوانی ندارد بنابراین اصلاح و تربیت، نیازمند کمک همه نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: امروز در مقوله بهداشت و درمان با توجه به شیوع ویروس کرونا، نگهداری ۲۰۰ هزار زندانی در فضای بسته کار دشواری است اما کرونا به زندان‌ها سرایت نکرده و اگر بوده، بسیار محدود  و کنترل شده است.

 

وی در پایان اظهار کرد: زندان‌های خراسان جنوبی جزو زندان‌هایی است که در حوزه اشتغال و فرهنگی رتبه‌های برتر را داشته و امیدواریم خدمات قبلی همچنان با رویکرد ارتقایی ادامه یابد.

 

گفتنی است در این مراسم از خدمات «علی هاشمی»، مدیرکل سابق زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی قدردانی و «غلامرضا روشان» به عنوان سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی معارفه شد.

کد خبر 993826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha