سرمای یک روزه به ۶۰ درصد مزارع زعفران سرایان خسارت وارد کرد

صفایی به اشاره به اینکه سرمای یک روزه به ۶۰ درصد مزارع زعفران سرایان خسارت وارد کرد، گفت: طبق برآوردهای انجام شده یک هزار و ۲۴ کیلوگرم گُل زعفران به ارزش بالغ بر هشت میلیارد تومان خسارت دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سرایان، سرمای روز گذشته سبب شد تا در اوج گل دهی مزارع زعفران شهرستان سرایان ۵ تا ۱۰ درصد به محصول زعفرانکاران خسارت وارد شود و این در حالی است که بر اساس پیش بینی هواشناسی روند سرما تا پایان هفته نیز ادامه دارد.

 


«رضا حبیبی» یکی از کشاورزان سرایانی در این رابطه  در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: سردی هوا باعث یخ زدگی و سیاه شدن گل های زعفران شد و برداشت این محصول را به تعویق انداخت و خسارات زیادی به زعفرانکاران وارد کرد.

 


وی بیان کرد: روز گذشته بر اثر سرمای نسبتا زیاد، تنها محصول و امید و درآمد سالیانه مردم این شهرستان دچار خسارت شد.

 


به گفته این کشاورز بروز سرما باعث شد تا گلهای تولیدی در این روز با کمترین قیمت خریداری شود به شکلی که هزینه برداشت آن تامین نشود و کشاورزان مجبور به خشک کردن گلها شدند.

 

حبیبی ادامه داد: در برخی از مزارع شدت سرما به حدی بود که از رغبت دلالان بازار گل زعفران با پایین ترین قیمت هم کاست و حاضر به خریداری نشدند.

 

 

وی با بیان اینکه در اوج تولید و گل دهی زمین های زعفران، این محصول دچار سرمازدگی ۱۰ درصدی شد و خسارت سنگینی به آن وارد شد، افزود: این در حالی است که با افت شدید آب و خشکسالی های چندین ساله درآمد مردم از محصولات کشاورزی حذف شده و زعفران تنها امید مردم منطقه است.

 

این کشاورز سرایانی با اشاره به اینکه در هفته جاری بروز سرما عملکرد مزارع زعفران شهرستان را با افت مواجه خواهد کرد و خسارت سنگین‌تری را به زعفرانکاران تحمیل خواهد کرد، عنوان کرد: انتظار می رود صندوق بیمه محصولات کشاورزی هرچه سریعتر این موضوع را بررسی و بازدید از مناطق دچار سرمازدگی را آغاز و برآورد خسارت کند.

 


حبیبی تأکید کرد: اکنون در سرایان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر محصول زعفران بر اثر سرمازدگی یک روزه از بین رفته است.

 

 

وی قیمت پایین محصول زعفران را در دو ساله اخیر یادآور شد و از مسولان خواست تا کشاورزان را در این شرایط بد اقتصادی یاری کنند.

 

 

«رضا صفایی» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان با تایید موضوع در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: بر اساس گزارش هواشناسی شدت سرما منهای یک درجه سانتیگراد اعلام شده که این روند در دشت سرایان به منهای سه درجه هم رسیده است.

 


به گفته وی ۵ تا ۱۰ درصد به مزارع زعفران شهرستان در یک روز خسارت وارد شده است.

 

صفایی به سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتاری مزارع زعفران شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر  ۶۰ درصد مزارع دچار آسیب شده که با برآوردهای انجام شده یک هزار و ۲۴ کیلوگرم گل زعفران به ارزش بالغ بر هشت میلیارد تومان را با خسارت مواجه کرده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان با بیان اینکه میزان خسارات وارده را به صندوق بیمه اعلام کرده ایم از کشاورزان خواست تا نسبت به بیمه محصولات کشاورزی به ویژه زعفران اقدام کنند.

 

 

کد خبر 993933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha