طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت» اجرا می‌شود/فعالیت ۵۴ هزار پایگاه بسیج برای مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی از اجرای طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت» خبر داد و گفت: این طرح در پی تفاهم سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت و در محورهای مختلف به مناسبت هفته بسیج اجرا می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد - مرتضی خواجوند: نقش پایگاه های بسیج مساجد در حوزه های مختلف بارها برای ملت ایران اثبات شده است، موضوعی که در دوره کرونا یک بار دیگر خود را نشان داد. اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی تفاهم نامه ای با سازمان بسیج مستضعفین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مقرر کرد بیش از گذشته از ظرفیت پایگاه های بسیج مساجد استفاه کند. خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های بسیجیان مساجد و محلات در مقابله با کرونا و تحقق توصیه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «احسان رضایی»، رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات داشته است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

فعالیت پایگاه های بسیج مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا در چند محور انجام گرفته است؟

 

پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و محلات در سراسر کشور همپای نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با کرونا فعال شدند که خدمت رسانی خود را در دو حوزه کمک مومنانه و دفاع زیستی انجام داده اند. در حوزه کمک مومنانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است پایگاه های بسیج مساجد که همیشه در خدمت رسانی به نیازمندان فعال بودند این کار خود را در دوره شیوع ویروس کرونا با جدیت دنبال کردند. یکی از مهم ترین اقدامان این پایگاه ها تکمیل و به روزرسانی فهرست نیازمندان خیریه مساجد است که در همین زمینه، افراد و خانواده های جدیدی را شناسایی کردند. بسیجیان موظف شدند بانک های اطلاعاتی خود را به روزرسانی کنند تا کمک ها اولا به دست تمام نیازمندان واقعی برسد و ثانیا هیچ فردی، دو بار از کمک ها استفاده نکند. تاکنون دو نوبت از این کمک مومنانه به صورت سراسری صورت گرفته است و تا پایان سال، مرحله سوم که به تازگی شروع شده، ادامه می یابد.

 

برنامه پایگاه های بسیج مساجد در حوزه دفاع زیستی چه بوده است؟

 

پایگاه های بسیج در اجرای دفاع زیستی ابتدا از تمام امکانات موجود از جمله چرخ های خیاطی و پارچه های معمولی استفاده کردند و در ادامه که از قیمت این ماسک ها کاسته شد، از پارچه های مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کردند. کار دیگر بسیجیان در این طرح، ضد عفونی کردن معابر، اماکن و بخش های مختلف هر محله ای بود. گام بعدی، پشتیبانی از بیمارستان به صورت های مختلف همچون تهیه موارد نیاز کارکنان بیمارستان و بیماران مبتلا به کرونا همچون ماسک، دستکش، گان و شیلد بود که در همین زمینه آب میوه توسط خواهران بسیجی تهیه شده و در اختیار بیماران کرونایی قرار می گیرد.

 

لطفا ابعاد مختلف طرح شهید سلیمانی را که با محوریت پایگاه های بسیج مساجد و به صورت محله ای انجام می گیرد، توضیح دهید.

 

طرح ملی «شهید سلیمانی؛ هر پایگاه یک خدمت» طی تفاهم نامه همکاری میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت در 14 آبان ماه آغاز و 24 آبان ماه طی ویدئوکنفرانس با سپاه و بسیج در استان ها نکات توجیهی به آنها اعلام شد. بسیج جامعه پزشکی محوریت اجرای این طرح را دارد که با تکیه به سامانه های ارتباطی در بیماریابی صورت می گیرد. پایگاه های سلامت مسجدمحور که موضوع بیماریابی را دنبال می کنند در این طرح فعال هستند.

در این پویش بناست هر پایگاه بسیج در سراسر کشور حداقل یک خدمت را ارائه کند که می‌تواند در قالب کمک‌های مومنانه اعم از توزیع بسته‌های غذایی، غذای گرم، تهیه جهیزیه و یا کمک به سالمندان برای خرید باشد. در بعد دوم می‌تواند در حوزه اقدامات سلامت مانند تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح عمومی مانند ایستگاه اتوبوس و ...، پشتیبانی از بیمارستان‌ها و تهیه مواد لازم برای آن‌ها مانند ماسک، گان، شیلد، سوپ و آبمیوه برای بیماران و مدافعان سلامت باشد. رویکرد دیگر فعالیت‌های این پویش در راستای اقدامات آموزشی در زمینه مقابله با کرونا است. در این پویش بالغ بر ۵۴ هزار پایگاه بسیج مساجد و محلات فعال می شوند.

در همین راستا نقاهتگاه هایی البته به شکل هتل ها و مهمانسرا در هر منطقه ای از کشور که لازم باشد، تشکیل می شود که فعلا در مشهد محقق شده و در روزهای آتی در فارس نیز تکمیل می شود. در برخی از نقاط بنابر مسائل جمعیتی و فرهنگی، امکان ایجاد نقاهتگاه وجود ندارد در واقع تشکیل این مورد بنابر ضرورت و نیاز است.

 

گروه های جهادی که با محوریت بسیج مساجد در سراسر کشور فعال هستند چه خدماتی در حوزه کمک مومنانه و مقابله با کرونا انجام داده اند؟

 

نکته ای که درباره گروه های جهادی باید ذکر شود این است که فعالیت اینها در مدت اخیر به صورت محله محور شده است تا هر پایگاهی با محوریت چنین گروهی بتواند به مردم محله خود در ابتدا خدمت کند و در صورت داشتن امکانات و ظرفیت های بیشتر به سایر محلات نیز خدمت کند. کار گروه های جهادی محله محور با گروه های جهادی که در ذهن ما نقش بسته است اندکی متفاوت است، برای نمونه از خرید مایحتاج سالمندان و رسیدگی به حال یک مادر شهید تا توزیع کمک های مومنانه را شامل می شود. در واقع همه خدمات خرد تا کلان را در بر می گیرد. گروه های جهادی سابقا به صورت مستقل تشکیل می شدند که ممکن بود از چند مسجد و محله باشد که معمولا به شهرهای مختلف نیز مهاجرت می کردند ولی در مدل اخیر، محله محور هستند.

 

آیا سازمان بسیج مساجد و محلات آمار دقیقی از تعداد کمک های مومنانه دارد؟

بخش قابل توجهی از کمک های مومنانه پراکنده هستند و جمع آوری جزء به جزء آنها واقعا ممکن نیست، بنابراین نمی توانیم آمار دقیقی از تمام کمک های مومنانه در سراسر کشور ارائه کنیم. تلاش ما بر این بوده است که پایگاه های بسیج با بانک اطلاعاتی که مدام تکمیل و به روز می شوند همه نیازمندان را شناسایی کنند و کمک ها در نهایت احترام و حفظ آبروی مردم به دست آنان برسد.

 

کد خبر 993943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha