یکی از معضلات جامعه امروز عدم مطالعه کافی و کتاب‌گریزی است

استاندار خوزستان یکی از آفت‌های جامعه را عدم مطالعه کافی و کتاب‌گریزی دانست و گفت: از مدیران دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم که علل و عوامل این پدیده را بررسی کنند و پیشنهاد و راهکارهای عملی را به ما ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» عصر امروز (دوشنبه 26 آبان) در نشست شورای اجتماعی استان، با بیان اینکه اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نیست اظهار کرد: علاقه خانواده‌ها به امر کتابخوانی موجب علاقه‌مندی نسل جدید به کتاب می‌شود و ما نیز باید خانواده‌ها را به حوزه کتابخوانی ترغیب کنیم.

 

استاندار خوزستان افزود: از معضلات جامعه ما عدم مطالعه کافی است و لازم است دستگاه‌های اجرایی این مساله را آسیب‌شناسی کنند تا ما در سیاستگذاری خود با اقدامات لازم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه هرچه سرانه مطالعه بالا رود از التهابات جامعه کاسته می‌شود و توسعه جامعه را رقم می‌زند و موجب گسترش آگاهی می‌شود اضافه کرد: در موضوع کرونا آن کشورهایی که داناتر هستند در کنترل، درمان، پیشگیری و تشخیص گام‌های سریع‌تر و موفق‌تری برداشتند و در ساخت دارو و واکسن توفیقات بیشتری کسب کردند و این امر نشان می‌دهد اساس و زیربنای هستی بر محور دانایی است.

 

شریعتی عنوان کرد: در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه آن اساتیدی که اهل مطالعه بیشتر هستند کلاسشان شلوغ‌تر بوده و مراجعه به آنها بیشتر است چرا که دانشجو و طلبه مشاهده می‌کنند که درون تشنه‌اش را مطالعات و دانایی آن استاد سیراب می‌کند، در عین حال برخی کلاس‌ها با استقبال کمتری مواجه می‌شود که این موضوع اهمیت مطالعه و پژوهش را نشان می‌دهد.

 

وی ابراز کرد: هر چه بیشتر از حفظیات کاسته شود و به سمت پژوهش‌محوری حرکت کنیم نشاط و شادابی و پویایی و دانش‌اندوزی بیشتر است در غیر این صورت رکود و ایستایی حاکم م‌یشود و رونق و توجه و رجوع به خود را از دست می‌دهیم.

 

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: با وجود همه داشته‌های خود مشاهده می‌کنیم کتاب گریزی در جامعه وجود دارد چون آنچنان که باید و شاید بر امر ترویج کتابخوانی تلاش نکرده‌ایم.

 

وی از فرماندارانی که نقش بیشتری در ترویج کتابخوانی داشتند همچون فرمانداران اندیمشک گتوند، امیدیه و شوش قدردانی کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش در شناسایی دانش‌آموزان مستعد و بی‌بضاعت نیز کمک و اقدام کند.

 

شریعتی با بیان اینکه حتما باید از سامانه « شاد» برای ترویج کتاب و کتابخوانی کمک گرفته شود تاکید کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش خوزستان باید در این زمینه جلسات مشترکی داشته باشند و از این ظرفیت استفاده کند.

 

وی با تاکید بر پرداخت سهم نیم درصد توسط شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: شهرداران باید به تعهدات خود در حوزه کتاب و کتابخوانی عمل و سهم نیم درصد کتابخانه‌ها را پرداخت کنند.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند ادامه داد: کتابداران در قامت معرفی اندیشه و پل ارتباطی موثری در افزایش سرانه مطالعه در جامعه باشند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که بحث کرونا پیش آمده است، سعی شود به جای نمره‌محوری و محفوظات‌محوری، فهم‌محوری و دانایی‌محوری ملاک قرار گیرد ابراز کرد: کتابداران نیز در قامت معرفی اندیشه و پل ارتباطی موثری در افزایش سرانه مطالعه در جامعه باشند.

 

شریعتی بیان کرد: آن اشخاص و کشورهایی که داناتر بودند در مسیر کنترل، مدیریت، درمان، پیشگیری و تشخیص بیماری کرونا حرکت‌ها و قدم‌های سریع‌تری را برداشتند و گام‌های موثرتری را طی و برای مقابله با کرونا ویروس و ساخت واکسن و داروی آن توفیقات قابل ملاحظه‌تری را کسب کردند.

 

وی در پایان یاد آور شد: باید تلاش شود که آموزش مجازی ارتباط فکری را به سمت سردی نبرد و بالندگی و روحیه نشاط دانش‌آموزان حفظ و تقویت شود.

 

کد خبر 993970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha