طرح غربالگری قضایی در زندان‌های خوزستان اجرا می‌شود

پروین از اجرای طرح غربالگری قضایی زندان‌های خوزستان خبر داد و گفت: طبق این طرح و دستور رئیس قوه قضائیه، زندانیانی که از اصلاح رفتار و ندامت آنان از جرم، اطمینان حاصل شود امکان حضور در جامعه را دارند.

«پژمان پروین» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، از اجرای طرح غربالگری قضائی خبر داد و اظهار کرد: طبق این طرح، زندانیانی که از اصلاح رفتار و ندامت آنان از جرم، اطمینان حاصل شده و لیاقت و شایستگی حضور مجدد در جامعه را دارند، با استفاده از ارفاقات قضائی زمینه بازگشت آنها به اجتماع و کانون خانواده میسر می‌شود.

 

مدیرکل امور زندان‌های خوزستان جامعه امروز را سرشار از مظاهر مهر ورزی دانست و افزود: در همین راستا و با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از حبس بر فرد و خانواده بی‌پناه وی و همچنین در راستای توسعه عدالت قضائی و کیفری، با دستور رئیس قوه قضائیه و تاکیدات رئیس سازمان زندان‌های کشور، طرح غربالگری قضائی در زندان‌های سراسر کشور از استان خوزستان آغاز شده تا بتوان افرادی را که شایسته رافت قضائی هستند، با مراقبت‌های لازم به جامعه و کانون خانواده بازگرداند.

 

وی اضافه کرد: در حوزه زندان‌ها نیز اخبار متعددی داشته‌ایم که خیرین و نیک‌اندیشان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری پیرامون تسری ششم مهر ورزی در جامعه، همچون کمک به سایر اقشار، کمک‌های خوبی را در قالب کمک‌های مومنانه به خانواده‌های زندانیان ارائه داده‌اند.

 

پروین با بیان اینکه در قالب طرح غربالگری قضائی، توسعه عدالت قضائی و انصاف کیفری بیش از پیش محقق خواهد شد ابراز کرد: زندانیانی هستند که بر اساس قانون و به درستی متناسب با جرم منتسب، محکوم و مجازات شده‌اند، با این حال مدت حضور وی در زندان و مشاهده تاثیرات اعمال مجازات حبس و ... بیانگر این است که فرد تحت تاثیر آموزش‌های مهارت افزایی، شایستگی برخورداری از ارفاقات حقوقی را دارا است و این حس اعتماد حاصل شده که فرد اگر از زندان آزاد شود و به جامعه بازگردد، احتمال ارتکاب مجدد به جرمش بسیار پایین خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه زندانیان جرائم خاص و خشن، نافیان امنیت و آسایش مردم و مجرمان سازمان یافته از این ارفاقات برخوردار نخواهند شد تصریح کرد: زندانی یک واقعیت است، یک معلول از علت‌های مختلفی که ریشه آن را باید در خانواده‌ها، شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ...  جستجو کرد؛ در آشنایان و فامیل اقشار مختلف جامعه، افرادی هستند که به دلایل مختلف به زندان افتاده‌اند، لذا زندانی یک پدیده غریب و ناآشنا نیست.

 

مدیرکل زندان‌های خوزستان عنوان کرد: لذا همانطور خانواده‌ها نسبت به وابستگان زندانی خود با نگاه عطوفت برخورد می‌کنند، در بعد کلان‌تر، جامعه هم شایسته است به زندانیانی که نادم شده‌اند و اراده برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه را دارند، با  لطف و اعطای فرصت دوباره برخورد کنند و بپذیرند که فرد نادم شایسته برخورداری از رحمت جامعه و نظام قضائی را دارد.

 

وی با اشاره به اینکه افراد واجد شرایط اگر از زندان آزاد شوند، نان‌آور خانواده خود خواهند بود و از تسری جرم در جامعه جلوگیری می‌کنند ادامه داد: ماندگاری زندانی در زندان می‌تواند یک مجازات بازدارنده باشد اما قطعا آثار مخربی هم بر افراد متنبه شده به واسطه ماندگاری بیش از زمان مورد نیاز به دنبال دارد، بر این اساس و با نگاه فقهی و اسلامی ریاست قوه قضائیه، طرح غربالگری قضائی در زندان‌ها انجام می‌شود.

 

پروین تاکید کرد: در همین راستا اعضای شورای طبقه‌بندی که متشکل از دادیار ناظر زندان، رئیس زندان و کارشناسان قضائی و مددکاری، عقیدتی و ... هستند، در قالب کاربرگ‌های هفتگانه کیفری -پرونده ای، وضعیت زندانیان را به دقت بررسی می‌کنند و افرادی که واقعا واجد شرایط برخورداری از رحمت نظام اسلامی هستند را به محاکم صادرکننده حکم و رئیس کل دادگستری استان معرفی می‌کنند.

 

وی تحقق این مهم را موجب دمیدن رایحه امید در سایر زندانیان هم عنوان کرد و یاد آور شد: زندانی خود را ماندگار و رها در زندان نمی‌بینند و اعتماد می‌کنند تا در صورت تبعیت از مقررات، فراگیری آموز‌ه‌های اصلاحی، تربیتی و اصلاح رفتار، نگاه منصفانه نظام قضائی و نظام زندانبانی، راه بازگشت به جامعه را برای وی فراهم خواهند کرد.

 

کد خبر 994071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha