مشکلات کتاب باید ریشه ای حل شود/ شعار حلال مشکلات کتاب نیست

پوروهاب معتقد است تا زمانیکه مشکلات کتاب به طور اساسی حل نشود، برنامه هایی مانند نمایشگاه و هفته کتاب فقط تاثیر مقطعی خواهد داشت.

«محمود پوروهاب» به مناسبت بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که هفته کتاب و کتابخوانی در چه صورت تاثیرگذارتر خواهد بود به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: ما در مسئله فرهنگ به خصوص کتاب مشکل اساسی داریم. این مشکل برای یکی دو سال قبل نیست بلکه به سال ها قبل بر می گردد. متاسفانه گرانی کاغذ مشکلات زیادی را برای کتاب ایجاد کرده است.

 

این نویسنده و شاعر اظهار داشت: گرانی کاغذ مشکلات متعددی برای ناشران و نویسندگان ایجاد کرده است به طوری که قیمت کتاب افزایش یافته است. تیراژ کتاب ها به 200 نسخه رسیده است و این باعث می شود که نویسنده و شاعر انگیزه خود را از دست دهند. نویسندگان و شاعران از طریق نوشتن امرار معاش می کنند. وقتی تیراژ کتاب آنها به 500 و یا 200 می رسد، دیگر انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند. طرف دیگر قضیه این است که وقتی کتاب نویسنده و شاعر چاپ می شود، ناشران خیلی دیر تسویه حساب می کنند و این مسئله نیز زندگی نویسندگان و شاعران را با مشکل مواجه می کند.

 

وی با اشاره به گرانی کتاب عنوان کرد: کتاب شش هزار تومانی چند سال قبل امروز به 60 هزار تومان رسیده است. کتابی با عنوان «قصه های خیلی قشنگ» نوشته بنده و آقای مجید ملامحمدی است که در دو جلد توسط بوستان کتاب منتشر می شد. این مجموعه تجدید چاپ شده است و با قیمت 120 هزار تومان به فروش می رسد. این قیمت بالا باعث می شود که تعداد خریداران کاهش پیدا کند. کتابی نیز در انتشارات محراب قلم داشتم که هر سال تجدید چاپ می شد اما چند سالی است که تجدید چاپ نمی شود زیرا ناشر می گوید اگر این کتاب را چاپ کنم، باید به قیمت 80 هزار تومان به فروش برسد و این یک ریسک است.

 

پوروهاب با بیان اینکه شعار حلال مشکلات کتاب نیست، خاطرنشان کرد: همه می دانیم که کتاب چه تاثیراتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد و هیچ چیزی جایگزین کتاب نمی شود اما متاسفانه فکری در مورد کاغذ، گرانی کاغذ و ملزومات چاپ نکردیم. گرانی کاغذ، افزایش قیمت کتاب را در پی دارد و همچنین تیراژ کتاب نیز کم می شود. در چنین شرایطی هر چقدر شعار بدهیم که مردم کتاب بخوانند، اثرگذار نیست. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا دو سه سال پیش با تیراژ هشت هزار نسخه کتاب چاپ می کرد حتی تیراژ 15 هزار کتاب هم برای برخی از کتاب های آن به چشم می خورد. در حال حاضر تیراژ کتاب های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دو هزار رسیده است.

 

وی با بیان اینکه مشکلات کتاب باید به صورت اساسی و ریشه ای حل شود، گفت: اینکه هفته کتاب و نمایشگاه کتاب برگزار کنیم، خوب است اما وقتی مشکلات اساسی حاکم است، این برنامه ها تاثیر کم و مقطعی دارند. در نمایشگاه کتاب ناشری کتاب هایش را می فروشد و این مفید است اما این برای یک مقطع کوتاه است. باید فکری اصلی و اساسی کرد تا مشکلات را حل کرد. به مسایل فرهنگی دقت و توجه نمی کنیم. در نظر بگیریم که بازار نشر، افراد گسترده ای را در بر می گیرد اعم از نویسنده، شاعر، مترجم، ناشر، ویراستار، طراح، صفحه آرا، چاپخانه دار و کارگران چاپخانه. ما 5-6 هزار ناشر در کشور داریم. گرانی کاغذ و تعطیلی چاپخانه مساوی است با تعطیلی بسیاری از کارگران. زمانی که مشکل کاغذ وجود نداشت، سرانه مطالعه در کشورمان سالی دو دقیقه بود و از این بابت ناراحت بودیم. وقتی مشکلات اساسی وجود دارد، نمی توان انتظار داشت که مردم به کتاب خواندن ترغیب شوند.

 

گفتنی است، طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

 

کد خبر 994089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha