خارج شدن کتاب از سبد مصرف مردم از بزرگترین معضلات اجتماعی جامعه ماست

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خارج شدن کتاب از سبد مصرف مردم از بزرگترین معضلات اجتماعی جامعه ماست، گفت: بخشی از این موضوع به گرانی کتاب و کمبود کتابخانه و بخشی هم به دلیل فشارهای روحی و روانی بر مردم است.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی- مریم رضازاده: قطعا ارتباط مستقیمی بین سرانه مطالعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی وجود دارد، اینکه تا چه اندازه در بحث فرهنگ مطالعه در کشور توسط مسئولان کار شده است، موضوعی است که همواره مورد نقد بوده است. کم بودن تعداد کتابخانه های عمومی و بالا بودن قیمت کتاب از جمله مواردی است که شاید باعث شده است که با توجه به سطح درآمد افراد تمایلی به سمت کتاب و کتابخوانی در کشور نداشته باشند. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل 90 و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه توضیحاتی در پاسخ به سوالات ما داده است که در ذیل آمده است:

 

با توجه به مانوس بودن رهبر انقلاب با کتاب و توصیه های ایشان به مطالعه فرهنگ کتابخوانی تا چه اندازه میان سیاستمداران کشور رواج دارد؟

متاسفانه به کتابخوانی در کشور ما بی توجهی و بی اعتنایی فراوانی شده است و این یکی از معضلات بزرگ اجتماعی است که کتاب از سبد مصرف مردم و امر مطالعه خارج شده است که بخشی از آن به گرانی کتاب و کمبود کتابخانه و بخشی هم به دلیل فشارهای روحی و روانی ای است که به مردم امروز وارد می شود.

 

محتوای کتاب ها هم امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه گاها محتوای کتاب ها آن گونه که باید مورد نظر مخاطب قرار نمی گیرد و به گونه ای خوانندگان را دلسرد می کنند. اینکه امر کتابخوانی تا چه اندازه بین سیاستمداران ما رواج دارد، امری است که باید از آنها در رابطه با آن پرسش شود اما در مورد نمایندگان مجلس باید بگوییم که وقتی ما اینجا آمدیم دیگر شخصیت ما شخصیت متفاوتی می شود. گاهی ممکن است سرانه مطالعه ما متفاوت شود اما این به معنای این نیست که مطالعه را کاملا کنار بگذاریم و نسبت به امر کتابخوانی و مطالعه در کشور مجلس اهتمام نداشته باشد.

 

ما معتقدیم دستگاه های فرهنگی باید بر مبنای نیاز مردم برنامه ریزی دقیقی را برای این موضوع داشته باشند. بنده به شخصه سعی می کنم هر زمانی که وقت داشته باشم به تازه های کتاب و نشر سری بزنم و آنها را مورد مطالعه قرار بدهم ولی اینکه بخواهم وقت منظمی را برای کتابخوانی اختصاص بدهم باید اعتراف کنم که این گونه نیست چرا که پیگیری امور وقت بسیاری از ما می برد.

 

آخرین کتابی که مطالعه کردید، چه کتابی بود و چه کتاب هایی را به مردم و مسئولان پیشنهاد می کنید؟

آخرین کتابی که مطالعه کردم، پایان نامه یکی از دانشجویانم بود که در ارتباط با مسایل فقهی و در حوزه ساحت سیاسی و اجتماعی در باورهای مردم بود که این پایان نامه را مطالعه و اتفاقا به مسایل تربیتی خوبی در آن اشاره شده بود. مردم ما نیز باید کتاب هایی را مطالعه کنند که آگاهی آنها را نسبت به مسایل داخلی و همچنین زندگی و مسایل اجتماعی و فرهنگی جامعه بالا ببرد.

 

مسئولان باید کتاب های مربوط به زندگی شهدا و ایثارگران را مطالعه کنند و خط مشی و اصول کلی ای که مد نظر آنها بوده است را در رفتار و منش سیاسی خود پیاده کنند تا کمتر دچار تجملات و امور دنیوی شوند.

 

در کشور ما نهادهایی به صورت تخصصی به نشر در حوزه سیاست مشغول هستند؛ چالش ها و فرصت های نشر کتاب در این حوزه چیست؟

شاید مسئله ای که باید مورد توجه ما قرار گیرد، بحث تعادل در جامعه سیاسی است که متاسفانه مهمترین مشکلی که ما در این حوزه داریم، بحث عدم تعادل در جامعه سیاسی است یعنی هر کسی ابزار و امکانات بیشتری دارد توانسته است از فضای نشر بیشتر استفاده کند. خیلی از مبانی سیاسی امروز در بازار زمینه ظهور و بروز پیدا نکرده اند و آن هم به دلیل این است که یا نویسندگان و یا افرادی که اقدام به تهیه این مبانی کرده اند، امکاناتی برای عرضه محصولات خود ندارند و به همین دلیل است که در این حوزه ما دچار ضعف ها و کمبودهایی هستیم که باید آنها را رفع کنیم و برای افرادی که در این حوزه دارای تحقیقات و ایده های جدید هستند، امکانات لازم را فراهم کنیم.

کد خبر 994116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha