نهادهای حاکمیتی اولویت شبکه های برون مرزی در شرایط جنگ رسانه ای را درک کنند

نماینده ارامنه جنوب کشور در مجلس گفت: عدالت جویی و حرکتی که جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملت های ستمدیده دارد، باید در شبکه برون مرزی پرس تی وی دنبال شود، بنابراین نهادهای حاکمیتی باید اولویت شبکه های برون مرزی را بیش از پیش درک کنند.

«روبرت بگلریان» نماینده ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی به خصوص پرس تی وی به خبرنگار حبرگزاری شبستان، گفت: در دنیای کنونی که هم تنوع و هم تعدد سطح پوشش رسانه های جمعی بسیار گسترش پیدا کرده است، طبیعی است که  همه  کشورها در عرصه رسانه های بین المللی فعالیت کنند. همه این قبیل رسانه ها دارای سیاست های مشخصی هستند  و در عین حال منافعی را پشتیبانی می کنند که با منافع کشور های متبوعشان مرتبط است . بنابراین فکر می کنم جمهوری اسلامی ایران هم نمی تواند از این عرصه به دور باشد؛ چرا که با توجه به سابقه گسترده تاریخی و تمدنی کشور عزیزمان ایران و در عین حال ارزش های انقلاب اسلامی، هم از جنبه اجتماعی هم از جنبه فرهنگی و سیاسی باید در این عرصه حضور و فعالیت داشته باشیم.  

 

 

وی در همین باره افزود: یکی از مهم ترین ابزار های رسانه ای، شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای هستند که فکر می کنم در این راستا ما هم با توجه به تنوع فرهنگی و زبانی که در اقصی نقاط جهان وجود دارد، نمی توانیم به یک زبان و یک نوع از این رسانه اکتفا کنیم، چه این رسانه ها با تاکید بر اخبار و چه با تاکید بر جنبه های تحلیلی یا احیانا برنامه های اجتماعی و فرهنگی باشند. برای همین ما باید قادر باشیم همه این بسته های رسانه ای را ارائه کنیم. اگر از همه جهات نگاه کنیم شبکه ای مثل پرس تی وی و دیگر شبکه های برون مرزی ما اهمیت ویژه پیدا می کنند و باید به آن ها پرداخته شود. 

 

 

بگلریان با توجه به رسالت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم ستمدیده و مستضعف جهان گفت: با توجه به محوریت عدالت جویی و حرکتی که جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملت های ستمدیده دارد، یکی از مهم ترین ویژگی هایی که جمهوری اسلامی باید داشته باشد،  این است که بتواند با تحلیل های درست کارکردی و فارغ از جهت گیری های اغراق آمیز به خبر رسانی و تحلیل مسائل بپردازد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: در واقع اگر فرض را بر این بگیریم که رسانه های معاند اخبار را تحریف شده و هدف دار برای مخاطب ارائه کرده و  از جهات فرهنگی وارد می شوند، پرس تی وی نیز باید سعی کند از مسائل فرهنگی غافل نشود؛ یعنی ابتدا سعی کند با برنامه های فرهنگی مخاطب را به شبکه جذب کند و سپس محتوای مورد نظرش را ارائه دهد.

 

 

این نماینده مجلس گفت: طبیعتا رسانه های ما که عموما  در جهت خنثی سازی پیام دشمنان بر می آیند، در درجه اول باید سعی کنند مخاطب یابی و مخاطب جویی و به نوعی کسب توجه مخاطبان را داشته باشند و بعد هم تحلیل های درست و عمیق ارائه کنند. از جهاتی می شود گفت که سیستم های رسانه ای جمهوری اسلامی باید به اخباری که رسانه های دیگر یا به آنها نمی پردازند، یا آنها را سانسور می کنند، توجه کرده و آنها را پوشش دهند. بعد دیگر هم بعد تحلیلی است. به هر حال فکر می کنم ما باید در بعد اطلاع رسانی و اثر گذاری رسانه ای یک بسته کامل فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.

 

 

بگلریان افزود: تاکید بر ارزش های اجتماعی و سپس جلوه دادن آن  در عرصه رسانه ای به نحوی که بتواند مقبولیت داشته باشد، از اهم وظایف رسانه های بین المللی ماست.  

 

 

وی با توجه به تحولاتی که در حوزه رسانه به خصوص در دهه گذشته اتفاق افتاده، گفت: به احتمال قریب به یقین، پرس تی وی با بروز دادن جنبه های مختلف فنی و کیفی خودش می تواند موثر باشد، هر چند تاکنون نیز نقش آفرینی موثری داشته است و امیدوارم با تمهیدات بودجه ای از سوی نهادهای ذیربط و مجلس، این مسیر برای پرس تی وی هموارتر شود.

 

 

بگلریان درباره وظایف و نقشی که نهادهای حاکمیتی در قبال شبکه های برون مرزی به عنوان کلیدی ترین ابزار دیپلماسی عمومی دارند، تصریح کرد:  طبیعتا یک بعد دیپلماتیک این نقش به انعکاس بی منطق بودن تحریم ها علیه ج.ا.ا. و غیرقانونی بودن آنها بر می گردد. رسانه های برون مرزی صداوسیما باید دستیار دیپلماسی کشور باشند. 

 

 

وی بر همین اساس افزود: البته فکر می کنم مهم ترین حمایتی که دولت و مجلس می توانند از شبکه های برون مرزی صداوسیما داشته باشند، گذشته از وضع قوانین و مقررات، در بحث تامین بودجه متجلی می شود. البته در شرایط کنونی که کشور محدودیت های بودجه ای و مالی جدی دارد همه بخش ها متاسفانه صدمه می بینند، اما با  اولویت بندی مناسب می توان تلاش کرد که در عرصه رسانه ها کمترین صدمه را متحمل شویم؛  چراکه به هر حال ما نمی توانیم و نباید رابطه اطلاع رسانی خودمان را نسبت به جهان قطع کنیم. در عین حال که فراموش نکنیم رسانه های برون مرزی ما فقط هم اطلاع رسانی نمی کنند، بلکه تحلیل و جهت دهی نیز می کنند.

 

 

 این نماینده مجلس قانونگذار درباره تاثیراتی که پرس تی وی در عرصه بین الملل داشته است، گفت: به هر حال شبکه پرس تی وی با توجه به اینکه یکی از موثرترین شبکه های برون مرزی ما است، فکر می کنم از چند جهت موفق بوده است؛ یکی این که به هر حال سعی کرده واقعیت های جامعه را  فراجناحی و همه جانبه تحت پوشش قرار دهد و به همگان برساند، همچنین نسل های دوم و سوم ایرانیانی را که خارج از کشور هستند و شاید با زبان فارسی هم انس و الفت زیادی نداشته باشند، نسبت به مسائل داخلی کشور و به طور کلی فرهنگ ایرانی و دغدغه های ایران عزیز هشیار و آگاه کند.

 

 

 وی ادامه داد: همچنین پرس تی وی در خصوص مسائلی که به دلیل دخالت قدرت های استکباری، مردم کشورهای منطقه و همسایگان ما را به مبارزات آزادی طلبانه سوق داده، با نگاهی تیزبین به اطلاع رسانی و جریان سازی خبری پرداخته است.

 

 

بگلریان چشم انداز خود را از آینده شبکه های برون مرزی اینگونه شرح داد: بخشی از این چشم انداز بستگی دارد به اینکه اولا ما چه سیاست اطلاع رسانی را دنبال می کنیم، به خصوص در طیف تحولات منطقه و چشم انداز آتی کشور.  بعد دیگرش به پیش بینی ما و تحلیل ما از چگونگی عملکرد رسانه های رقیب، کشورهای همسایه و رسانه های معاند باز می گردد. اما به هر حال آنچه که می توان پیش بینی کرد این است که عرصه دشواری در پیش رو است که ما باید سعی کنیم با حمایت از شبکه هایی مثل پرس تی وی حداقل خیال آن ها را از حیث مسائل داخلی و نوع تعاملاتشان با نهادهای حاکمیتی در بحث بودجه و امثالهم راحت کنیم، تا بتوانند به طور کارشناسانه به هر چه کیفی تر کردن برونداد رسانه ای شان بپردازند.

 

کد خبر 994135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha