صدور ۱۸۰ مجوز چاپ و نشر قرآن کریم از ابتدای سال ۹۹ تا کنون

معافی از صدور ۱۸۰ مجوز برای چاپ و نشر قرآن کریم از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: این مجوزها شامل دو میلیون جلد قرآن کریم می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با توجه به اینکه بحران کرونا مشکلات زیادی را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی ایجاد کرده است در این ایام خاص به بررسی برنامه ها و فعالیت های سازمان دارالقرآن کشور پرداخته ایم و در این خصوص با میثم معافی، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

سازمان دارالقرآن کشور با چه مشکلاتی در حوزه چاپ و نشر قرآن مواجه است؟

معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم از ابتدای سال جاری دوشادوش ناشران و فعالان حوزه نشر مکتوب و کمک رسانی در امور صدور به ویژه نشر قرآن کریم فعال بوده و توفیقات خوب و قابل توجه ای کسب کرده است، بر همین اساس با مشکلات چندانی روبرو نبوده است.

 

با توجه به بحران کرونا معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم با چه مشکلاتی روبرو بوده و برنامه ها و فعالیت های خود را به چه صورت اجرایی می کند؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در این حوزه گریبانگیر ناشران و فعالان حوزه نشر مکتوب شده است ما سعی کردیم در تمام روندها و فرآیندهای اجرایی هم تسهیل و هم تسریع داشته باشیم، مثلا به صورت خاص بحث حضور ناشران در معاونت چاپ و نشر را به حداقل رساندیم و از طریق فرآیندهای الکترونیکی موجود تا حدودی مشکلات را کاهش دادیم و با توجه به اینکه در شرایط کنونی احتمال می دادیم که در فضای نشر مکتوب و قرآن های چاپی با ضعف روبرو شویم ولی خوشبختانه با برآیندی که داشتیم، متوجه شدیم که نسبت به سال گذشته با رشد 30 درصدی مواجه شدیم.

 

 

دلیل افزایش 30 درصدی حوزه نشر مکتوب چه بوده است؟

ابتدا اینکه همت ناشران معطوف به این حوزه شده است و همچنین به دلیل شرایطی که ویروس کرونا در جامعه ایجاد کرده، اقبال عمومی مردم به متون دینی به ویژه قرآن کریم بیشتر شده است، ضمن اینکه مساعدت های مختلف کشوری از جمله نهادهای دست اندکار این حوزه به خصوص اداره کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، اداره کل ارشاد استان ها در این مهم نقش بسزایی داشتند و خوشبختانه تا این لحظه مشکل خاصی نداشتیم؛ بر همین اساس پیش بینی می کنیم تا پایان سال هم این روند ثبات داشته باشد.

 

نکته مهم دیگر این است که ما در مجموعه سازمان دارالقرآن سعی کردیم که فرآیند چاپ و نشر را تعمیم دهیم. در حوزه نشر دیجیتال و فضای مجازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که برای این منظور تفاهم نامه هایی با مراکز فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و مرکز رسانه های دیجیتال و مرکز چاپ و نشر قرآن کریم منعقد شده است لذا با اقدامات خوب صورت گرفته متون منتشر شده به محض آماده سازی در فضای مجازی قرار می گیرد.

این سوال همیشه بوده که وقتی متن یک قرآنی مجوز می گیرد و بدون غلط می باشد چه لزومی دارد که هر بار هر قرآنی که می خواهد چاپ شود، تحت نظارت قرار گیرد؟ باید در پاسخ گفت همه اشکالات و خطاهایی که در این زمینه رخ می دهد، سهوا و غیر عمدی می باشد چه در فرآیندهای آماده سازی فنی و رایانه های کتابت قرآن کریم ایجاد می شود، مثلا ممکن است این غلط ها در زمان تبدیل یک فونت یا جا افتادن یک اعراب یا عبارتی رخ دهد؛ بر همین اساس یک متولی باید بر آنچه قرار است تولید شود، نظارت داشته باشد تا خطاها را اصلاح کند.

 

 

چه تعداد قرآن کریم در سال جاری در سازمان دارالقرآن منتشر و چاپ شده است و چه تعداد مجوز چاپ نشر گرفتند؟

ما با توجه به رشد 30 درصدی نسبت به بازه زمانی قبل داشتیم خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون 180 مجوز چاپ و نشر با دو میلیون نسخه توسط معاونت نشر و سازمان دارالقرآن صادر شده است، ضمن اینکه به صورت خاص هم یک نظارت جامع تری نسبت به قرآن هایی خواهیم داشت که به کشور وارد و خارج می شوند. با توجه به همکاری هایی که با وزارت صمت داشتیم فعالیت هایی خوبی در این حوزه صورت گرفته است، ضمن اینکه ناگفته نماند که فضای حوزه نظارت بر نشر و چاپ دارالقرآن کاملا یک فضای تعاملی با ناشران، صنوف چاپخانه داران و صحاف داران است و همه فعالیت های ما با رویکرد هم افزایی و همکاری صورت می گیرد و ما نیز همیشه آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان هستیم.

 

آیا گرانی کاغذ موجب ایجاد مشکلات در حوزه نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن شده است؟

مشکلات موجود در حوزه چاپ و نشر مکتوب و به صورت خاص کاغذ مربوط به امسال یا سال گذشته نیست و هیچ ارتباطی هم به ویروس کرونا ندارد بلکه این مشکلات سالهاست که وجود داشته. در حال حاضر نیز قیمت تمام شده هر کتاب و به طور خاص قرآن کریم که 604 صفحه دارد نسبت به ابتدای سال و سال های گذشته افزایش (2 یا 3 برابری) داشته است که در این میان همت ناشران قابل تقدیر است که با فعالیت های خوب خود چراغ این حوزه را روشن نگه داشته اند.

 

سازمان دارالقرآن الکریم برای سال آینده چه برنامه هایی اتخاذ کرده است؟

با توجه به شرایط امروز جامعه می طلبد که برنامه ریزی های ما پویا باشد. بخشی از برنامه ریزی های ما ثابت است حالا چه شرایط مربوط به ویروس کرونا باشد و چه نباشد، مانند صدور مجوزهای چاپ و نشر قرآن کریم و نظارت بر آنها، مشکلات، تحقیقات و تعامل با ناشران که هیچ ارتباطی به شرایط امروز جامعه ندارد ولی به دلیل بحران کرونا برنامه های خاصی مانند فعال شدن در حوزه دیجیتال تدارک دیدیم که اقبال خوبی هم داشته است. همچنین تعداد ترجمه ها را افزایش دادیم لذا نیاز است که ما فرآیندهای نظارتی خود را حتی جهت تصحیح غلط های املایی ترجمه ها تعمیم دهیم، بر همین اساس سازمان دارالقرآن بسترسازی های خوبی را در فضای مجازی آماده کرده است.

 

کد خبر 994147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha